Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Stowarzyszenie prowadzi publiczną szkołę podstawową i punkt przedszkolny. 1 września gmina utworzyła przedszkole publiczne, stowarzyszenie zaprzestało prowadzenia punktu przedszkolnego i przejęło od gminy prowadzenie przedszkola publicznego . Czy zarząd stowarzyszenia może powierzyć stanowisko dyrektora przedszkola dyrektorowi szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie (nie jest to zespół), czy stowarzyszenie powinno nadać przedszkolu statut (w chwili utworzenia przedszkolu statut nadała gmina)? Czy w przedszkolu powinna funkcjonować odrębna rada pedagogiczna i ma obowiązek posiadania regulaminu, księgi protokołów? Czy nauczyciele szkoły podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie mogą być opiekunami stażu nauczycieli pracujących w owym przedszkolu? Jeszcze raz przypomnę obydwie jednostki nie tworzą zespołu, ale są prowadzone przez ten sam organ - stowarzyszenie.
Zmiana na stanowisku dyrektora przedszkola, któremu nie upłynął jeszcze okres powierzenia stanowiska kierowniczego, jest możliwa tylko jeśli zachodzą przesłanki jego odwołania, które są enumeratywnie wymienione w art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. w zw. z art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2018 r., poz. 917. Dopiero po prawidłowym odwołaniu dotychczasowego dyrektora przedszkola możliwe byłoby wyłonienie nowego dyrektora bez obowiązku przeprowadzenia konkursu, a funkcję tę mógłby pełnić dyrektor szkoły pod warunkiem, że w innych godzinach pracy niż w szkole byłby w stanie w pełnym wymiarze etatu wykonywać zadania dyrektora publicznego przedszkola – art. 62 ust. 11 PO.
W związku ze zmianą organu prowadzącego, statut przedszkola musi zostać znowelizowany co najmniej w tym zakresie – art. 98 ust. 1 pkt 3 PO.
Jeśli w przedszkolu jest zatrudnionych co najmniej 3 nauczycieli, tworzą odrębną radę pedagogiczną; w związku przejęciem przedszkola nastąpiła kontynuacja działalności rady pedagogicznej, która posiada własny regulamin, zaś prowadzi księgę protokołów, jeśli taki dokument jest określony w regulaminie rady – art. 69 ust. 1, art. 73 ust. 2 PO.
Przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm. oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dz.U. z 2018 r., poz. 1574 nie przewidują możliwości pełnienia funkcji opiekuna stażu dla nauczyciela zatrudnionego w przedszkolu przez nauczyciela zatrudnionego w innej jednostce oświatowej. Opiekun stażu musi znać specyfikę, w tym dokumentację danego przedszkola.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak dostosować pracę z uczniem, który ma afazję. Proszę o przykładowy IPET. Jaka dokumentacja powinna być w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie czy nauczyciel ma prawo wglądu do protokołów pokontrolnych dotyczących oceny pracy dyrektora.
Jestem w konflikcie z nauczycielem który zachowuje się w sposób dziwny. Pisze donosy stworzył atmosferę konfliktu w szkole. W tej chwili jestem po ocenie pracy na koniec kadencji. Otrzymałem ocenę dobrą, kontrole przyniosły pewne uchybienia i idące za tym zalecenia. W czasie Rady Pedagogicznej omówiłem kontrole mówiąc, że ogólnie wyszło dobrze. Nauczyciel poprosił na piśmie o protokoły pokontrolne żeby je analizować i przeczytać . Czy ma do tego prawo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko z orzeczeniem do kształcenia specjalnego może realizować nauczanie domowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z iloma ocenami niedostatecznymi uczeń liceum ma prawo przystąpić do egzaminu poprawkowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przytaczam moje pytanie: "Cytat z Państwa strony: "Czy osoba legitymująca się licencjatem w zakresie pedagogiki specjalnej z terapią pedagogiczną i uzupełniającymi studiami magisterskimi na kierunku terapia pedagogiczna z pedagogiką specjalną posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego w szkole podstawowej i w gimnazjum?
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w różnych typach szkół określone są w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. Zgodnie z nim kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.1 ) w następujących szkołach i placówkach: zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników, liceach,technikach, szkołach policealnych posiada osoba, która ukończyła: 1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Natomiast kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.2) w szkołach i placówkach: przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania posiada osoba, która ukończyła: 1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 3) ukończyła studia pierwszego stopnia (studia pierwszego stopnia to sudia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe) na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne albo 4) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Jeśli zatem dyrektor na podstawie (np. suplementu lub dyplomu) stwierdzi, że nauczyciel posiada kwalifikacje zgodne z zajęciami, które mu przydziela - może je uznać. Z opisu zawartym w pytaniu wynika, że wątpliwości dotyczą stwierdzenia, czy ukończone studia są zgodne z zakresem przydzielanych zajęć (§ 20.2). Ustalenia zatem może dokonać wyłącznie dyrektor w oparciu o dokumenty przedstawione przez nauczyciela oraz w oparciu o zakres czynności i zadań, jakie przydziela nauczycielowi". Pytanie: jakie czynności i zadania może przydzielić pedagogowi szkolnemu w masowej szkole podstawowej dyrektor szkoły? Proszę o podstawę prawną.
Na stronie Portalu znajdują się bogate materiały na ten temat.
Natomiast podstawą dla dyrektora do opracowania wymienionego dokumentu są 2 podstawowe rozporządzenia: o ramowych statutach oraz w psrawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.),
Załącznik nr 2 RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 2. 1. Statut szkoły określa w szczególności:
1) cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, o którym mowa w odrębnych przepisach,
2) sposób wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
3) zadania zespołów nauczycielskich, o których mowa w § 14,(…)
7) organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych,
8) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna,
9) organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom,
10) organizację i formy współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
2. Program wychowawczy szkoły, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
§ 11. Statut szkoły określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem przepisów § 12-15.§ 14.
2.Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły, na wniosek zespołu.
2) Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487) ze zm.
§ 29. Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu, szkole i placówce należy ponadto:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów;
2) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja rożnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów;
3) prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej.
Jeśli dyrektor wyznaczył pedagoga jako koordynatora ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, może skorzystać z przykładu zadań z naszej str. www:
Zadania koordynatora Koordynator pracy zespołu:
ustala termin i miejsce spotkania, powiadamia dyrektora oraz członków Zespołu,
w imieniu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów pracujących z uczniem wnioskuje do dyrektora o zaproszenie na spotkanie przedstawiciela poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
kompletuje dokumentację ucznia (opinia/orzeczenie poradni, dane z obserwacji i pomiarów pedagogicznych itp.),
przygotowuje druk Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia oraz dostępną w szkole dokumentację ucznia,
prowadzi spotkanie: przedstawia sprawę, udziela uczestnikom głosu, wyznacza osobę, która dokonuje stosownych zapisów w KIPU, Planie Działań Wspierających lub Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym, pilnuje złożenia podpisów itp.,
po każdym spotkaniu przedstawia KIPU dyrektorowi,
ewentualnie – zgodnie z wewnętrznymi ustaleniami dyrektora – przechowuje w/w dokumentację do następnego spotkania.
Odsyłam również do serwisu www.pedagogia.pl, który w całości poświęcony jest pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Moje pytanie:
Z przytoczonej przez Państwa odpowiedzi wynika, że dyrektor szkoły może przydzielać różna zadania pedagogowi szkolnemu (wyraźnie zaznaczyłem że chodzi o szkołę masową). Te zadania są ściśle określone w Rozp o Pomocy PP. Więc w jaki sposób dyrektor szkoły może dowolnie decydować . określać zadania pedagogowi, skoro są one określone w rozporządzeniu?
Jakie to zadania, i jaka jest ich podstawa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe