Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem zespołu szkól (sp+gimnazjum). Chciałabym od września 2017 r. "uruchomić" klasę sportową - klasę 4. Jakie czynności mam w tym kierunku podjąć? Czy mogę taką klasę utworzyć od klasy 4? Jakie warunki muszę spełnić (jako szkoła), gdzie ewentualnie zgłosić ten fakt?
Klasy sportowe mogą być tworzone w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych dla młodzieży. W oddziale sportowym jest prowadzone szkolenie sportowe w jednym lub kilku sportach, w co najmniej trzech kolejnych klasach szkoły danego typu (np. w klasach IV – VI szkoły podstawowej, we wszystkich klasach gimnazjum), dla co najmniej 20 uczniów w oddziale. Warunkiem utworzenia oddziału sportowego jest posiadanie obiektów lub urządzeń sportowych niezbędnych do prowadzenia szkolenia sportowego albo zawarcie przez organ prowadzący umowy dotyczącej korzystania z obiektów lub urządzeń sportowych innych jednostek organizacyjnych. Prowadzone w klasie szkolenie sportowe wymaga opracowania dla poszczególnych sportów (i realizowania) programów szkolenia sportowego (§ 1 – 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 października 2012 r. w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego, Dz. U. z 2012 r., poz. 1129). Jeśli chodzi o samo utworzenie takiego oddziału, zgodę na zapewnienie jego funkcjonowania i finansowanie musi wyrazić organ prowadzący (art. 5 ust. 7 UoSO), co w przypadku szkoły publicznej następuje przez zatwierdzenie projektu arkusza organizacyjnego. Ponieważ utworzenie takiego oddziału dotyczy organizacji pracy, propozycję utworzenia oddziału sportowego powinna zaopiniować rada pedagogiczna w publicznym zespole (art. 41 ust. 2 pkt 1), zaś w niepublicznym – kompetencje organów określa statut (art. 84 ust. 2 pkt 3 UoSO). Organ prowadzący może przed podjęciem decyzji chcieć zapoznać się z opinią rady pedagogicznej (ewentualnie innego statutowego organu), programami szkolenia sportowego lub wymagać także jeszcze innych dodatkowych dokumentów, np. opinii doradców metodycznych odnośnie ww. programów, dokumentacji dotyczącej posiadania lub pozyskiwania obiektów lub urządzeń sportowych. W związku z rozpoczęciem funkcjonowania klasy sportowej, konieczne jest wprowadzenie do statutu zasad jej organizacji, opracowanie szkolnego planu nauczania uwzględniającego prowadzenie oddziału sportowego w co najmniej trzech kolejnych klasach, a także zorganizowanie zajęć dydaktycznych dla uczniów tej klasy w posób umożliwiający godzenie zajęć sportowych z nauką. W publicznych szkołach nabór do takich klas jest prowadzony według zasad określonych w art. 20h UoSO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczennica klasy IV otrzymała orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w którym zapisano „w ramach rewalidacji indywidualnej wskazane jest zorganizowanie zajęć o charakterze rehabilitacyjnym”. Czy można zorganizować zajęcia z gimnastyki korekcyjnej? Czy to będzie zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor przedszkola w czasie strajku pracował z dziećmi od godziny 6:30 do 16:30 czy należą mu się nadgodziny za ten czas pracy? Tygodniowy wymiar godzin pracy wg arkusza wynosi 8 godzin dydaktycznych, pensum 23 godziny tygodniowo.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nie jest to odpowiedź na moje pytanie. Przywołany przepis znam, nie pytałam o sprzedaż soli, a o to czy można ją postawić na stolikach w stołówce szkolnej. Pytanie brzmiało: "Czy można to zrobić? A jeśli nie, z jakich przepisów wynika ograniczenie uczniom dostępu do soli?"
Ponownie proszę o pilną odpowiedź na pytanie: Czy można postawić sól uczniom na stolikach w stołówce szkolnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Oto nasza sytuacja. Szkoła od 4 lat prowadzona jest przez stowarzyszenie. Przekazanie szkoły stowarzyszeniu nastąpiło na mocy umowy zawartej z gminą. Rok wcześniej stowarzyszenie rozpoczęło prowadzenie niepublicznego punktu przedszkolnego przy w/w szkole. Na ten cel stowarzyszenie otrzymuje 63% wydatków ponoszonych przez gminę na prowadzenie publicznego wychowania przedszkolnego. W chwili obecnej gmina podpisała umowę z urzędem marszałkowskim, że w ramach realizowanego projektu otrzyma środki na modernizację infrastruktury przedszkolnej. Związana jest z tym konieczność utrzymania publicznej formy wychowania przedszkolnego również w naszej placówce. Nasze pytania dotyczą na jakich zasadach powinno wyglądać przekazanie prowadzenia publicznej formy wychowania przedszkolnego stowarzyszeniu?.Czy gmina powinna podjąć uchwałę o utworzeniu publicznego punktu przedszkolnego? Czy stowarzyszenie , w przypadku przejęcia prowadzenia publicznego punktu przedszkolnego powinno zawiesić prowadzenie punktu niepublicznego? Jaką wysokość dotacji powinno otrzymywać stowarzyszenie w przypadku przejęcia od gminy prowadzenia publicznego punktu przedszkolnego funkcjonującego ponad 5 godzin dziennie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o poradę. W klasie 4 mam oddział integracyjny 4 dzieci z orzeczeniami.Przydzieliłam zajęcia rewalidacyjne zgodnie z orzeczeniami i wnioskami z wielospecjalistycznej oceny (dzieci badane 3 lata temu). Dzieci z afazją mają 3 rewalidacje : zaj. logopedyczne,z j. polskiego i matematyki (nauczyciele specjaliści:logopeda i oligofrenopedagog), słabosłyszący -3 rewalidacje: zaj.logopedyczne, z j. polskiego i matematyki(nauczyciele specjaliści: surdopedagog i oligofrenopedagog) oraz dziecko z niepełnosprawnością w stopniu lekkim, zespół dawna oraz obecnie stwierdzona cukrzyca I stopnia, ze względu na chorobę 5 godz. rewalidacji: zaj. logopedyczne, j. polskiego i matematyki (nauczyciele specjaliści:logopeda i oligofrenopedagog). Czy przydział tylu rewalidacji jest zgodny z przepisami prawa? Bardzo proszę o podstawę prawną?. Mam zgodę Organu Prowadzącego oraz zapis w IPE-cie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe