Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od roku 2016/17 do klasy IV Szkoły Podstawowej będzie uczęszczała uczennica z orzeczeniem o niepełnosprawności sprzężonej. Czy w ramach pomocy psych- ped. oprócz 2 godzin zajęć rewalidacyjnych mogę zatrudnić nauczyciela z przygotowaniem (oligofrenopedagogika) jako asystenta nauczyciela, czy nauczyciela wspomagającego? W jakim wymiarze i na jakich warunkach (Kodeks Pracy czy Karta Nauczyciela )?
§ 7. 1. rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 7 sierpnia 2015r. poz.1113) wyraźnie mówi, że asystenta nauczyciela można zatrudnić wyłącznie w klasach I-III szkoły podstawowej. Zatem dla wspomnianej uczennicy należy obowiązkowo zatrudnić - oczywiście uwzględniając realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.:
- nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia ucznia niepełnosprawnego (Na podstawie Kodeksu Pracy – jeśli jest nauczycielem stażystą lub kontraktowym, a na podstawie Karty Nauczyciela gdy jest nauczycielem mianowanym lub dyplomowanym). Wymiar godzin zależny jest od ilości wyznaczonych przez dyrektora zajęć edukacyjnych oraz zintegrowanych działań i zajęć. Rodzaje czynności przydzielanych nauczycielowi „wspomagającemu” określone są w ust.5 w/w paragrafu.
lub
- pomoc nauczyciela – na podstawie Kodeksu Pracy, bowiem jest to pracownik niepedagogiczny, zaliczany do grupy pracowników pomocniczych i obsługi. Osoba zatrudniona na pełny etat powinna pracować na omawianym stanowisku 40 godzin tygodniowo, na zasadach dotyczących ogółu pracowników. Z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych wynika, że pomoc nauczyciela musi mieć co najmniej wykształcenie podstawowe, nie musi się legitymować doświadczeniem zawodowym i należy do VI kategorii zaszeregowania, jeśli chodzi o poziom wynagrodzenia. Czynności pomocy nauczyciela mają charakter techniczny i porządkowy. Oznacza to, że dyrektor musi samodzielnie zdecydować, jakiego wymaga doświadczenia i kwalifikacji zawodowych od kandydata do pracy na stanowisku pomocy nauczyciela, a także, czy dany kandydat jest osobą odpowiednią do pracy w jego placówce, biorąc pod uwagę potrzeby nauczycieli i ucznia niepełnosprawnego.
Ważne
1) Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność NIE są formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Są to zajęcia obowiązkowe dla dziecka, wpisane w jego plan lekcji w wymiarze 2 godzin tygodniowo, albowiem wynikają z rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania, a nie z rozporządzenia MEN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2) Zatrudnienie nauczyciela „wspomagającego” lub pomocy nauczyciela również NIE należy do obszaru pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ten obowiązek wynika bowiem z przepisów dotyczących organizacji kształcenia specjalnego dla ucznia niepełnosprawnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektorowi wygaszanego gimnazjum kończy się kadencja w sierpniu 2019 r. Organ prowadzący od 1 września zaproponował mu pracę w trzech szkołach podstawowych. Nauczyciel łącznie będzie miał pełny etat. Czy w tym wypadku należy mu się odprawa pieniężna w związku z likwidacją szkoły, jeżeli tak to w jakiej wysokości?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jakie jest pensum nauczyciel prowadzącego indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze?
- Nauczyciel w czasie wakacji był na zwolnieniu lekarskim w związku z wypadkiem. We wrześniu chciałby otrzymać urlop uzupełniający - 18 dni. Czy wyliczając urlop bierze się pod uwagę dni robocze czy pełne tygodnie. Czy urlop taki powinno się wykorzystać ciągiem czy można go podzielić?
Do kiedy nauczyciel powinien wykorzystać taki urlop?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Na jakiej podstawie można zwolnić nauczyciela mianowanego zatrudnionego na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony? Jego praca jest mało efektywna. Jest jedynym nauczycielem w gimnazjum, który posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć WOS-u i historii. Czy wypowiedzenie na podst. art. 27 KN musi mieć uzasadnienie? Czy ewentualnie mogę zmienić mu wymiar zatrudnienia od nowego roku szkolnego, np. pozbawić go godzin zajęć WOS-u?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel uczący w szkole średniej przysposobienia obronnego ma kwalifikacje do nauczaniu przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa w szkole podstawowej?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe