Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka 5 lutego 2018 r. kończy 55 lat, posiada ponad trzydziestoletni okres zatrudnienia w szkole. Czy z chwilą ukończenia 55 lat automatycznie uzyska prawo do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego i będzie mogła na nie odejść, czy będzie musiała jak mówią niektórzy przepracować jeszcze miesiąc od uzyskania uprawnień do świadczenia?
Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych, Dz.U. z 2018 r., poz. 128 świadczenie przysługuje nauczycielom, którzy spełnili łącznie następujące warunki: 1) osiągnęli wiek wynoszący w 2018 r. 55 lat dla kobiet lub 57 dla mężczyzn; 2) mają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący 30 lat, w tym 20 lat wykonywania pracy w jednostkach oświatowych, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy, w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć; 3) rozwiązali stosunek pracy. Prawo do świadczenia powstaje z dniem spełnienia warunków wymaganych do nabycia tego prawa, co wprost wynika z art. 7 ust. 1 ustawy. Skoro prawo do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego powstaje z dniem, w którym zostaną spełnione wszystkie warunki wymagane do nabycia tego prawa, tj.: ukończenie wymaganego wieku, osiągnięcie wymaganego stażu pracy, rozwiązanie stosunku pracy, oznacza to, że z chwilą, gdy zostanie spełniony ostatni z warunków, nauczyciel nabędzie prawo do świadczenia i nie musi przepracowywać dodatkowego miesiąca (Zając-Rzosińska Małgorzata, Ustawa o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych. Komentarz, LexisNexis 2013).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel był chroniony od 1 kwietnia 2017 do 1 września 2018 roku, czy po tym okresie obowiązuje dodatkowy okres ochronny pracownika?
Czy jeśli w trakcie projektu majowego arkusza organizacyjnego pracownik jest chroniony to muszę uwzględniać to chronienie, mimo że arkusz będzie obowiązywał od września, czyli od miesiąca kiedy już ten pracownik nie będzie chroniony?
Co w sytuacji gdy mam 3 pracowników chronionych i jednemu z nich jestem w stanie zapewnić tylko 5/18? Czy w takiej sytuacji uznaje się, że żaden z tych pracowników względem siebie nie jest chroniony?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pełnoletnia uczennica wystosowała list do dyrektora szkoły (prywatne dzienne liceum dla młodzież) z informacją, że nie zgadza się na informowanie rodziców o wynikach nauki. Szkoła jest płatna - czesne opłacają rodzice. Czy szkoła ma obowiązek spełnić życzenie uczennicy? Dyrektor szkoły nie zgadza się z twierdzeniem uczennicy
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel powinien kończyć 2 lata i 9 miesięcy stażu na nauczyciela mianowanego z końcem maja 2010 r. Niestety od 9 listopada 2009 r. do 4 lutego 2010 r. miał ciągłość zwolnień lekarskich. Następnie było 6 dni ferii i od 11 lutego do końca czerwca 2010 r. urlop macierzyński. Do kiedy powinnam przedłużyć mu staż?
- Ostatnio spotkałam się z zarzutem, że postąpiłam niezgodnie z przepisami prawa w kwestii organizowania wycieczek szkolnych. W związku z tym mam pytanie: czy jeżeli organizuję w szkole ponad 10 wycieczek turystyczno-krajoznawczych dla około 400 uczniów, które finansowane są przez rodziców czy muszę czy też mam obowiązek ogłaszać przetarg na organizację tych wycieczek.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole ponadgimnazjalnej w klasie tylko jedna osoba ma wiodący język niemiecki, pozostali mają angielski.
Czy można dla takiego ucznia zorganizować indywidualny tok nauki z języka niemieckiego? Jak opłacić te godziny nauczycielowi? W planie nauczania na język obcy jest przeznaczone 7 godzin w tygodniu. Nie ma możliwości połączenia z inną klasą (uczennica jest w zespole szkół w LO, pozostałe klasy to oddziały technikum). W mieście jest inne LO, ale realizuje inną siatkę godzin.
Jak rozwiązać sytuację, aby uczeń miał zrealizowane godziny, a nauczyciel zapłacone za ewentualną pracę z jedną uczennicą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe