Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel wspomagający powinien prowadzić odrębny e-dziennik nauczyciela wspomagającego, czy wystarczy, że jest przypisany do nauczyciela prowadzącego lekcje i to on dodaje go do realizowanej lekcji? Szkoła ma e-dzienniki w Librusie.
Jako pedagog specjalny nauczyciel wspomagający prowadzi dziennik, do którego wpisuje tygodniowy rozkład swoich zajęć, zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań, oraz imiona i nazwiska uczniów objętych jego pomocą – zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646 ze zm.). Omawiane rozporządzenie nie przewiduje odnotowywania w dzienniku lekcyjnym przez nauczyciela prowadzącego zajęcia obecności nauczyciela wspomagającego, natomiast jeśli istnieje taka możliwość techniczna i statut (lub polecenie dyrektora) wymaga od nauczyciela prowadzącego zajęcia dokonania wzmianki o nauczycielu wspomagającym, to należy w taki sposób wypełniać dziennik (art. 98 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Wątpliwe jest, aby w dzienniku pedagoga nauczyciel wspomagający miał odnotowywać swoją obecność na zajęciach prowadzonych przez innego nauczyciela, zwłaszcza gdy została już wpisana do dziennika lekcyjnego według wewnętrznych regulacji szkoły, natomiast taki wymóg może na nauczyciela wspomagającego ewentualnie nakładać statut danej szkoły. Dziennik pedagoga powinien więc odzwierciedlać inne wykonane czynności i zajęcia, z tym zastrzeżeniem, że jeśli nauczyciel prowadzi z uczniem zajęcia wynikające z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (np. rewalidacyjne, z pomocy psychologiczno-pedagogicznej), to odnotowuje się je w dzienniku innych zajęć – zgodnie z § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia – i również wątpliwa jest zasadność dublowania wpisów także w dzienniku pedagoga. W przypadku prowadzenia dokumentacji w formie elektronicznej jej prowadzenie należy umożliwić również nauczycielowi wspomagającemu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel miał sytuację losową – spóźnił się do pracy, ponieważ po drodze miał awarię samochodu. Samochód nagle zaczął tracić prędkość, więc nauczyciel zatrzymał się na najbliższym parkingu i nie mógł dalej ruszyć. Jechał drogą szybkiego ruchu, więc nie miał możliwości skorzystania z komunikacji publicznej. Do pracy dojeżdża ok. 50 km w jedną stronę. Wezwana laweta przyjechała w takim czasie, że nauczyciel dotarł do pracy dopiero na trzecią lekcję. Nauczyciel zgłosił dyrektorowi problem i dyrektor go zastąpił na jednej lekcji. Na drugiej lekcji musiało być okienko dla uczniów, bo nie miał kto przyjść na zastępstwo (dyrektor w tym czasie był na lekcji w innej klasie). Jak potraktować w tej sytuacji nieobecność nauczyciela na lekcji? Czy można mu wyznaczyć odpracowanie tych godzin w innym terminie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy do istniejącego zespołu szkół, w którym funkcjonuje przedszkole, szkołą podstawowa i gimnazjum można włączyć kolejne przedszkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy do zajęć dodatkowych, które wynikają z realizowanych przez szkołę zadań statutowych, można zaliczyć zajęcia korekcyjno - kompensacyjne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można przedłużyć etap edukacyjny dla uczniów w klasie autystycznej specjalnej w szkole ogólnodostępnej jeśli uczniowie mają niepełnosprawność sprzężoną autyzm oraz upośledzenie znaczne i są w wieku 18 i 20 lat i pragnę nadmienić, że na etapie gimnazjum już im wydłużono klasę I a obecnie są w klasie II. Jeśli brać pod uwagę rozporządzenie dot.ramówek z 2012 r. to nie ma takiej możliwości. Chciałabym się dowiedzieć czy są jakieś inne orzecznictwa, które to umożliwiają, że uczniowie ze sprzężoną niepełnosprawnością i upośledzeniem znacznym mogą mieć przedłużenie etapu np. w klasie II G i w klasie III G. Proszę o odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel gimnazjum na początku roku (wrzesień) musi przygotować program nauczania swojego przedmiotu na 1 rok dla klasy, czy program musi obejmować 3 lata nauki w gimnazjum. Które rozwiązanie jest poprawne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe