Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie zmiany należy wprowadzić do statutu szkoły podstawowej w roku szkolnym 2011/2012?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach:
§ 36. W szkołach podstawowych i szkołach ponadgimnazjalnych, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i szkół ponadgimnazjalnych specjalnych oraz oddziałów specjalnych zorganizowanych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych i szkołach ponadgimnazjalnych ogólnodostępnych, pomoc psychologiczno-pedagogiczna na zasadach określonych w rozporządzeniu jest udzielana od roku szkolnego 2012/2013.
W statucie szkoły należy wprowadzić zatem zmiany dotyczące udzielanej przez szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej wynikające z powyższego rozporządzenia.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Od roku szkolnego 2012/2013 obowiązywać będą w szkołach podstawowych następujące przepisy rozporządzenia w nowym brzmieniu:
§6 (dot. dostosowywania wymagań edukacyjnych)
§ 6a (dot. opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych o specyficznych trudnościach w uczeniu się)
§ 11 (dot. klasyfikacji śródrocznej ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym)
§ 37, § 41 i § 42 (dot. dostosowania warunków sprawdzianu)
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
§ 8. 1. W szkołach podstawowych i szkołach ponadgimnazjalnych ogólnodostępnych, z oddziałami integracyjnymi oraz integracyjnych organizuje się kształcenie, wychowanie i opiekę dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym na warunkach określonych w rozporządzeniu od roku szkolnego 2012/2013.
m.in.- organizacja szczególnych form i metod kształcenia uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych takim niedostosowaniem,
- kształcenie uczniów niepełnosprawnych w warunkach integracji z uczniami pełnosprawnymi,
- obowiązek realizowania przez nauczyciela i szkoły zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego przy zapewnieniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i dydaktycznego, a także zajęć specjalistycznych, właściwych z uwagi na indywidualne potrzeby uczniów,
- obowiązek opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, realizowanego przez nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w szkole oraz nauczycieli i specjalistów dodatkowo zatrudnionych, wspomagających kształcenie integracyjne,
- przygotowanie zestawów zadań albo arkuszy egzaminacyjnych dla uczniów i absolwentów niepełnosprawnych, legitymujących się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, przystępujących do sprawdzianu.
Od 18.10.2011 r. obowiązuje rozporządzenie w sprawie „niebieskiej karty”.
Obowiązki nauczycieli w tym zakresie należy wprowadzić do szkolnych procedur interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta":
§ 2. 1. Wszczęcie procedury następuje przez wypełnienie formularza "Niebieska Karta - A" przez przedstawiciela jednego z podmiotów wymienionych w art. 9d ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, zwanej dalej "ustawą", w obecności osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie.
USTAWA z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie:
Art. 9d. 1. Podejmowanie interwencji w środowisku wobec rodziny dotkniętej przemocą odbywa się w oparciu o procedurę "Niebieskie Karty" i nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą w rodzinie.
2. Procedura "Niebieskie Karty" obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych przez przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty i ochrony zdrowia, w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielce przyznano do realizacji godziny nauczania indywidualnego z uczniem. Czy należy zapłacić nauczycielce, jeśli była gotowa do pracy, ale uczeń nie zgłosił się na zajęcia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy plan rozwoju i koncepcja pracy szkoły to jest to samo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice zainteresowani nauką dziecka w szkole branżowej zadają pytanie: Ich dziecko poszło do szkoły jako 6-latek. W roku szkolnym 2019/2020 rozpocznie naukę w BS I stopnia i po 3 latach nauki skończy ją jako 17-latek, czyli nie zrobi prawa jazdy jako kierowca mechanik za darmo w cyklu kształcenia, a jest to w programie, kończąc szkołę nie zrealizuje obowiązku szkolnego, bo jest do 18. roku życia, wreszcie nikt go nie zatrudni, bo skończy szkołę a będzie nieletni. Co mamy odpowiedzieć rodzicom?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku nauczyciela, który powrócił do pracy z urlopu zdrowotnego i ma do wykorzystania zaległy urlop wypoczynkowy, można udzielić mu urlopu wypoczynkowego w częściach? Czy musi wykorzystać zaległy urlop w całości, zaraz po wybraniu urlopu zdrowotnego? Do kiedy powinien wybrać zaległy urlop – do 31 sierpnia czy do zakończenia zajęć szkolnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chodzi nam o ustalanie i realizowanie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno - wychowawczych w gimnazjum. W rozporządzeniu pisze, iż szkoła ma obowiązek w tych dniach zorganizować zajęcia wychowawczo - opiekuńcze. Mamy pytanie, gdyż w różnych szkołach różnie realizowane jest to rozporządzenie. Czy nauczyciele w tych dniach muszą pracować w szkole, gdy nie ma uczniów; mieszkamy i pracujemy w takim środowisku, gdzie w 100% uczniowie nie przychodzą do szkoły podczas dni wolnych. Czy nauczyciele też mogą mieć w tych dniach wolne na mocy oświadczeń rodziców co do tego, iż w tych dniach ich dzieci będą przebywać w domu? Mamy wątpliwości, bo wiele szkół podczas dodatkowych dni wolnych jest zamkniętych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe