Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie zmiany należy wprowadzić do statutu szkoły podstawowej w roku szkolnym 2011/2012?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach:
§ 36. W szkołach podstawowych i szkołach ponadgimnazjalnych, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i szkół ponadgimnazjalnych specjalnych oraz oddziałów specjalnych zorganizowanych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych i szkołach ponadgimnazjalnych ogólnodostępnych, pomoc psychologiczno-pedagogiczna na zasadach określonych w rozporządzeniu jest udzielana od roku szkolnego 2012/2013.
W statucie szkoły należy wprowadzić zatem zmiany dotyczące udzielanej przez szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej wynikające z powyższego rozporządzenia.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Od roku szkolnego 2012/2013 obowiązywać będą w szkołach podstawowych następujące przepisy rozporządzenia w nowym brzmieniu:
§6 (dot. dostosowywania wymagań edukacyjnych)
§ 6a (dot. opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych o specyficznych trudnościach w uczeniu się)
§ 11 (dot. klasyfikacji śródrocznej ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym)
§ 37, § 41 i § 42 (dot. dostosowania warunków sprawdzianu)
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
§ 8. 1. W szkołach podstawowych i szkołach ponadgimnazjalnych ogólnodostępnych, z oddziałami integracyjnymi oraz integracyjnych organizuje się kształcenie, wychowanie i opiekę dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym na warunkach określonych w rozporządzeniu od roku szkolnego 2012/2013.
m.in.- organizacja szczególnych form i metod kształcenia uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych takim niedostosowaniem,
- kształcenie uczniów niepełnosprawnych w warunkach integracji z uczniami pełnosprawnymi,
- obowiązek realizowania przez nauczyciela i szkoły zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego przy zapewnieniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i dydaktycznego, a także zajęć specjalistycznych, właściwych z uwagi na indywidualne potrzeby uczniów,
- obowiązek opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, realizowanego przez nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w szkole oraz nauczycieli i specjalistów dodatkowo zatrudnionych, wspomagających kształcenie integracyjne,
- przygotowanie zestawów zadań albo arkuszy egzaminacyjnych dla uczniów i absolwentów niepełnosprawnych, legitymujących się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, przystępujących do sprawdzianu.
Od 18.10.2011 r. obowiązuje rozporządzenie w sprawie „niebieskiej karty”.
Obowiązki nauczycieli w tym zakresie należy wprowadzić do szkolnych procedur interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta":
§ 2. 1. Wszczęcie procedury następuje przez wypełnienie formularza "Niebieska Karta - A" przez przedstawiciela jednego z podmiotów wymienionych w art. 9d ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, zwanej dalej "ustawą", w obecności osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie.
USTAWA z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie:
Art. 9d. 1. Podejmowanie interwencji w środowisku wobec rodziny dotkniętej przemocą odbywa się w oparciu o procedurę "Niebieskie Karty" i nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą w rodzinie.
2. Procedura "Niebieskie Karty" obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych przez przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty i ochrony zdrowia, w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak należy wyliczyć średnią nadgodzin za lipiec i sierpień w roku szkolnym 2011/2012? Z ilu miesięcy sumujemy godziny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba fizyczna prowadząca publiczny punkt przedszkolny może przekształcić go w niepubliczne przedszkole? Przepisy oświatowe nie wskazują takiej możliwości jednoznacznie, ale także nie zabraniają takiego przekształcenia. Jeśli istnieje taka możliwość to proszę o informację jak wesprzeć się podstawą prawną przy takim przekształceniu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam.
Jestem dyrektorem Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych, w skład którego wchodzą różne typy szkół: Liceum ogólnokształcące, technikum, zasadnicza szkoła zawodowa (to szkoły młodzieżowe dzienne) oraz szkołę policealną, liceum uzupełniające i liceum ogólnokształcące (szkoły zaoczne, dla dorosłych). Proszę o wyjaśnienie w sprawie statutu/-ów. Ile statutów w tej placówce powinno być? Czy wystarczy jeden statut dla całego Zespołu? Czy mają być oddzielne statuty dla szkoły dziennej i zaocznej? Czy może oddzielne dla każdego typu szkoły? Spotkałam się z różnymi informacjami na ten temat, mam sporo wątpliwości, dlatego proszę o Państwa stanowisko w tej sprawie oraz o podanie podstawy prawnej. Z góry dziękuję za pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko urodzone w 2011 r. w styczniu powinno być zwolnione z opłaty za zajęcia realizowane po podstawie programowej? W sąsiedniej gminie twierdzą, że tylko zwolnione są dzieci 6 -letnie realizujące roczne przygotowanie przedszkolne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy realizacji wychowania fizycznego zgodnie z nową podstawą programową w szkole ponadgimnazjalnej. Jakie akty prawne to regulują?
Wydaje mi się, że każdy nauczyciel powinien sam napisać program w oparciu o potrzeby grupy - czy to prawda?
Ile może liczyć maksymalnie grupa na w-fie? Czy jeżeli grupa jest mała czy jest obowiązek podziału na chłopców i dziewczynki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe