Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam! W ubiegłym roku szkolnym nauczyciel przystąpił do konkursu na stanowisko dyrektora gimnazjum. Konkurs nie został rozstrzygnięty, ale burmistrz mimo to powierzył mu pełnienie funkcji dyrektora tej szkoły na 10 miesięcy. Pod koniec kwietnia br. w szkole pojawiło się zarządzenie tego dyrektora o zwołaniu posiedzenia Rady Pedagogicznej w sprawie wyrażenia opinii o powierzeniu temu dyrektorowi przez burmistrza stanowiska dyrektora gimnazjum na okres pięciu lat szkolnych w trybie art. 36a, ust.4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572 ze zm.). Czy takie postępowanie burmistrza jest zgodne z prawem? Czy to oznacza, ze burmistrz w takiej sytuacji jak opisana nie musi ogłaszać konkursu na stanowisko dyrektora? Czy Rada Pedagogiczna, która nie widzi współpracy z obecnym dyrektorem, może wyrazić opinię negatywną i czy ma ona wpływ na przedmiotową sprawę? Jak winien wyglądać tryb wyrażenia opinii w przedmiotowej sprawie?
Ustawa o systemie oświaty:
art. 36a ust. 4. Jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, organ prowadzący powierza to stanowisko ustalonemu przez siebie kandydatowi, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej.
5. Do czasu powierzenia stanowiska dyrektora zgodnie z ust. 2 lub 4 organ prowadzący może powierzyć pełnienie obowiązków dyrektora szkoły wicedyrektorowi, a w szkołach, w których nie ma wicedyrektora, nauczycielowi tej szkoły, jednak nie dłużej niż na okres 10 miesięcy.
13. Stanowisko dyrektora szkoły lub placówki powierza się na 5 lat szkolnych. W uzasadnionych przypadkach można powierzyć to stanowisko na krótszy okres, jednak nie krótszy niż 1 rok szkolny.
14. Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 13, organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej, w uzgodnieniu z kuratorem oświaty, a w przypadku szkoły i placówki artystycznej oraz placówki, o której mowa w art. 2 pkt 7, dla uczniów szkół artystycznych - z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, może przedłużać powierzenie stanowiska na kolejne okresy wymienione w ust. 13. Wymogu uzgodnienia z kuratorem oświaty nie stosuje się w przypadku szkół i placówek, o których mowa w art. 5 ust. 3b.
W ubiegłym roku szkolnym, w wyniku nierozstrzygnięcia konkursu, burmistrz powinien powierzyć stanowisko dyrektora ustalonemu przez siebie kandydatowi ale po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej (zakładam, że nie ma rady szkoły). Powierzenie to powinno nastąpić na okres 5 lat lub mniejszy, ale nie niższy niż 1 rok szkolny (nie 10 miesięcy). Na 10 miesięcy powierza się p.o. dyrektora wicedyrektorowi lub innemu nauczycielowi. Gdyby burmistrz wówczas powierzył nauczycielowi stanowisko dyrektora na podstawie ust. 4, dziś musiałby ogłosić konkurs lub przedłużyć powierzenie w trybie ust. 14 (opinia rady pedagogicznej + uzgodnienie z Kuratorium Oświaty, czyli zgoda KO na propozycję burmistrza).
Jeżeli jednak burmistrz powierzył nauczycielowi jedynie pełnienie obowiązków dyrektora na okres 10 miesięcy (ust. 5), wówczas po upływie tego terminu musi ogłosić konkurs i albo powierzyć stanowisko dyrektora kandydatowi, który go wygra albo, dopiero w przypadku nierozstrzygnięcia konkursu powierzyć je swojemu kandydatowi.
Co do opinii rady pedagogicznej: uzyskanie opinii jest wymagane w przypadku powierzenia w trybie ust. 4, jednak sama opinia nie jest dla organu prowadzącego wiążąca.
Tryb wyrażenia opinii powinien być opisany w regulaminie rady pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W związku z reformą oświaty i tworzeniem arkusza organizacyjnego na przyszły rok szkolny zwracam się z pytaniem. Czy nauczyciel posiadający następujące wykształcenie: (dyplom licencjata pedagogiki wczesnoszkolnej w suplemencie dopisek o nabytych kwalifikacjach do nauczania języka angielskiego w klasach I-III oraz tytuł magistra w zakresie pedagogiki wieku dziecięcego- w suplemencie nie ma nic o j. angielskim) będzie posiadał kwalifikacje do nauczania języka angielskiego w klasach I-III ośmioletniej szkoły podstawowej z oddziałami likwidowanego gimnazjum?
- Nauczycielka po urlopie uzupełniającym, który będzie trwał do 12.04.2020 r.(urlop za rok 2018 w wymiarze 6 tygodni) chce rozpocząć urlop wychowawczy i planuje przebywać na nim do 31.08.2021 r. Obecnie ma jeszcze niewykorzystany urlop za okres ferii zimowych w 2020 r.
Jak należy zaplanować urlop wychowawczy i czy należy uwzględnić urlop uzupełniający i w jakim wymiarze?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka rozpoczęła pracę w naszej szkole 1 września 2016 r. w niepełnym wymiarze czasu pracy.
Nasza szkoła była wówczas jej dodatkowym miejscem pracy, gdyż jednocześnie do 28 lutego 2017 r. znajdowała się w stanie nieczynnym w swojej macierzystej placówce.
Po zakończeniu stosunku pracy w szkole macierzystej dostarczyła do naszej szkoły świadectwo pracy za okres od 1 września 1992 r. do 28 lutego 2017 r. czyli jej staż pracy wynosił 24 lata, 5 m-cy i 27 dni.
1 września 2019 r. nauczycielka zgłosiła problem nieotrzymania nagrody jubileuszowej za 35 lat pracy, gdyż jak twierdziła, swoją pracę zawodową rozpoczęła 1 września 1984 r.
W wyniku rozmowy i analizy jej przebiegu zatrudnienia okazało się, że od początku zatrudnienia kilka razy zmieniała miejsce pracy i było to na zasadzie przeniesienia służbowego nauczyciela na mocy art. 18 KN. W związku z przeniesieniem służbowym nie dochodzi do rozwiązania stosunku pracy i dyrektor szkoły, w której nauczyciel był dotychczas zatrudniony przekazuje do szkoły, do której nauczyciel zostaje przeniesiony, akta osobowe nauczyciela. W przypadku ustania stosunku pracy, kontynuowanego w szkole do której nauczyciel został przeniesiony, szkoła ta winna wydać mu świadectwo pracy uwzględniające również okres pracy w szkole, z której nauczyciel został przeniesiony.
Stąd wniosek, że ostatni Pracodawca nie uwzględnił wszystkich okresów zatrudnienia. W chwili obecnej nauczycielka jest na etapie kompletowania dokumentów.
Czy, pomimo tego, że termin nabycia prawa do nagrody jubileuszowej minął 31 sierpnia 2019 r. należy, po dostarczeniu sprostowania świadectwa pracy, wypłacić Nauczycielce należną nagrodę jubileuszową?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel kontraktowy posiadający umowę na czas nieokreślony pracujący obecnie na pełnym etacie 25/25 w przyszłym roku będzie miał tylko 22/25. Jaki dokument można wręczyć takiemu nauczycielowi? Proszę o pomoc.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Kadencja dyrektora kończy się 31 sierpnia. W szkole jest dwóch wicedyrektorów, którzy powołani są DO ODWOŁANIA. Dyrektor stwierdził, że wicedyrektorzy odchodzą razem z nim i ujął ich w arkuszu organizacyjnym na rok 2017/2018. Odejście wicedyrektorów potraktował jako odejście z automatu tłumacząc to nowymi przepisami. Wicedyrektorzy nie złożyli pisemnych rezygnacji z funkcji i nie zostali przez dyrektora odwołani. Czy opisana sytuacja jest zgodna z obecnym stanem prawnym, jeśli tak, proszę o podanie podstawy prawnej. Sytuacja dotyczy samodzielnej szkoły podstawowej, która od 1.09 także będzie szkołą samodzielną. Czy w opisanej sytuacji może dojść do tego, że w dniu 1 września obecni wicedyrektorzy będą nadal pełnili tę funkcję, a jednocześnie będą nauczycielami z pełnym pensum?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe