Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W zaocznej szkole policealnej dla dorosłych realizowany jest program modułowy. Czy ocena semestralna z jednostki modułowej jest oceną uśrednioną z przeprowadzonych prac kontrolnych czy też z przeprowadzonego egzaminu semestralnego? Czy egzamin semestralny przeprowadza się dla każdej zakończonej jednostki modułowej oddzielnie czy dla modułu uwzględniając treści wszystkich zakończonych jednostek modułowych wchodzących w jego skład? Czy w arkusz ocen wpisujemy ocenę z modułu będącą uśrednioną oceną z jednostek modułowych wchodzących w skład tego modułu, czy z każdej jednostki modułowej oddzielnie?
Podstawą klasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych są egzaminy semestralne przeprowadzane z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania.Do egzaminu semestralnego w szkole dla dorosłych kształcącej w formie zaocznej dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na poszczególne obowiązkowe konsultacje, przewidziane w szkolnym planie nauczania, w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na każde z tych konsultacji, oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych, a w przypadku szkoły, która prowadzi kształcenie zawodowe na podstawie modułowego programu nauczania dla zawodu - z prac kontrolnych przeprowadzanych z zakresu wszystkich w pełni zrealizowanych w danym semestrze jednostek modułowych, oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.W przypadku gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywną z pracy kontrolnej, jest obowiązany wykonać, w terminie określonym przez nauczyciela prowadzącego odpowiednio konsultacje lub jednostkę modułową, drugą pracę kontrolną. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu semestralnego jest uzyskanie z pracy kontrolnej oceny uznanej za pozytywną w ramach wewnątrzszkolnego oceniania. Egzamin semestralny w szkole dla dorosłych z języka polskiego, języka obcego i matematyki składa się z części pisemnej i części ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzaminy semestralne zdaje się w formie ustnej, z zastrzeżeniem § 25 ust. 1-3 i 5. Oceny z części pisemnej i części ustnej egzaminów semestralnych, o których mowa wyżej, ustala się według następującej skali: 1) stopień celujący - 6;2) stopień bardzo dobry - 5;3) stopień dobry - 4;4) stopień dostateczny - 3;5) stopień dopuszczający - 2;6) stopień niedostateczny - 1. Egzamin semestralny z zajęć praktycznych ma formę zadania praktycznego. Słuchacz w szkole dla dorosłych, który z przyczyn usprawiedliwionych nieprzystąpił do egzaminu semestralnego w wyznaczonym terminie, zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.Termin dodatkowy wyznacza się po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do dnia 31 sierpnia. W szkole policealnej słuchacz zdaje w każdym semestrze egzaminy semestralne, w formie pisemnej, z dwóch przedmiotów zawodowych podstawowych dla zawodu, w którym się kształci. Wyboru przedmiotów zawodowych dokonuje rada pedagogiczna. Decyzję w tej sprawie podaje się do wiadomości słuchaczy na pierwszych zajęciach w każdym semestrze. W szkole dla dorosłych, która prowadzi kształcenie zawodowe na podstawie modułowego programu nauczania dla zawodu, słuchacz zdaje w każdym semestrze egzamin semestralny, w formie pisemnej, z danego modułu ze wszystkich w pełni zrealizowanych jednostek modułowych przynależnych do tego modułu. Przy ustalaniu oceny z danego modułu uwzględnia się oceny uzyskane przez słuchacza z egzaminów semestralnych przeprowadzonych ze wszystkich w pełni zrealizowanych jednostek modułowych przynależnych do tego modułu. Oceny z danego modułu ustala się według skali podanej wyżej. Szczegółowe warunki i sposób ustalenia oceny z danego modułu, o której mowa wyżej określa statut szkoły – co oznacza, że szkoła sama decyduje w sprawach, których nie reguluje rozporządzenie.
Podstawa prawna: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, w szczególności Rozdział 3: Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie słuchaczy w szkołach dla dorosłych, § 24 - § 24b.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektor, w celu poprawy jakości pracy szkoły i umożliwienia uczniom lepszych warunków nauki, podjął decyzję o podzieleniu dwóch klas (55 osób) na trzy grupy na takie przedmioty jak: j.polski, matematyka, fizyka, chemia.
Ma na to zatwierdzone godziny w projekcie organizacyjnym, decyzję Rady Pedagogicznej. Uczniowie mają liczbę lekcji zgodną z ramowym planem nauczania. Czy coś jeszcze w takiej sprawie powinien zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przedszkolu publicznym w którym nie ma grup integracyjnych, a jest dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności można zatrudnić nauczyciela wspomagającego? Jeżeli tak, to jakie przygotowanie powinna mieć taka osoba?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Osoba prywatna X zwróciła się do Urzędu Miasta o odszkodowanie za szkody wyrządzone podczas wichury przez drzewo rosnące na działce należącej do terenu szkoły. Kierownik jednostki organizacyjnej urzędu przekazał je pismem dyrektorowi szkoły w celu zajęcia się sprawą, powołując się na zarząd trwały. Czy na pismo p. X powinien odpowiedzieć dyrektor czy Urząd Miasta do którego pismo wpłynęło?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem wicedyrektorem szkoły. Dyrektor szkoły przebywa obecnie na zwolnieniu lekarskim do dnia 23.08.2019 r.
W dniu 27.08.2019 r., kiedy dyrektor będzie już w pracy, odbędzie się rada pedagogiczna, na której zostanie zatwierdzony aneks do arkusza organizacyjnego szkoły, przedstawione też zostanie sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego za ostatni rok.
Aneks do arkusza przewiduje zatrudnienie nowych pracowników, a także zmiany w zatrudnieniu obecnych. Dyrektor nie zostawił mi żadnych wytycznych dotyczących ruchów kadrowych. Czy w związku z tym powinnam czekać z decyzjami na jego powrót?
Bardzo proszę o informację, które kompetencje w przypadku nieobecności dyrektora przejmuje wicedyrektor. Czy jest uprawniony do tworzenia arkusza organizacyjnego i zatrudniania pracowników bądź zmiany warunków ich zatrudnienia, a także czy w jego kompetencjach jest tworzenie sprawozdania z nadzoru za ostatni rok? Nie mogę znaleźć podstawy prawnej określającej takie sytuacje.
Sprawa jest dla mnie istotna, gdyż ostatnia kontrola kuratorium wykazała, że tworząc niektóre z dokumentów szkoły przekroczyłam swoje kompetencje, ponieważ był to obowiązek dyrektora. Zostałam w związku z tym zobowiązana przez organ prowadzący do tego, by zastępując nieobecnego dyrektora działać ściśle zgodnie z przepisami prawa i nie przekraczać swoich uprawnień.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy VI ma przydzieloną ścieżkę zajęć indywidualnych:
- 2godziny języka polskiego, - 2 godziny matematyki, - 1 godzina języka angielskiego, - 1 godzina biologii - 1 godzina historii. Mama ucznia przyniosła opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej na następny rok szkolny i wnioskuje o zwiększenie liczby godzin. Czy dyrektor może przychylić się do wniosku rodzica i przydzielić łącznie 10 godzin zajęć indywidualnych? Decyzję popierają obserwacje i oceny nauczycieli realizujących ścieżkę z uczniem. Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe