Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dyrektor, w celu poprawy jakości pracy szkoły i umożliwienia uczniom lepszych warunków nauki, podjął decyzję o podzieleniu dwóch klas (55 osób) na trzy grupy na takie przedmioty jak: j.polski, matematyka, fizyka, chemia. Ma na to zatwierdzone godziny w projekcie organizacyjnym, decyzję Rady Pedagogicznej. Uczniowie mają liczbę lekcji zgodną z ramowym planem nauczania. Czy coś jeszcze w takiej sprawie powinien zrobić?
Nie, dyrektor nie musi podejmować dodatkowych działań, ponieważ najważniejsza jest decyzja organu prowadzącego, który finansuje zmiany uwzględnione i zatwierdzone w arkuszu organizacyjnym.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W zespole Szkół z dniem 1.09.2013 roku chcemy utworzyć Publiczne Gimnazjum Sportowe. Czy żeby otrzymać powiększoną subwencje, musimy dokonać naboru do dwóch pierwszych klas, czy też wystarczy jedna pierwsza klasa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń wraca do Polski z Francji. Tam ma zaliczone 10 lat nauki. Matka wnioskuje jednak o przyjęcie go do klasy pierwszej liceum ze względu na różnice programowe. Czy można go przyjąć do klasy pierwszej czy trzeba do drugiej zgodnie z liczbą lat nauki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nie wiem , cz przedłużę z wami abonament na następny rok. Dlaczego? Do końca lutego 4 dni, a nie ma żadnej informacji i wzorów dokumentów co do nowych zasad rekrutacji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy poświadczania zgodności z oryginałem świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu w szóstej klasie szkoły podstawowej. Czy w celach rekrutacyjnych, dyrektor szkoły podstawowej ma obowiązek poświadczania za zgodność z oryginałem kopii wyżej wymienionych dokumentów? Jestem dyrektorem szkoły podstawowej i często zdarza się, że rodzice absolwentów proszą o poświadczanie zgodności z oryginałem kopii tych dokumentów, argumentując to wymaganiami stawianymi przez gimnazja. Zgodnie z par. 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia MEN w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych z dn. 28 maja 2010 r. z póz. zm.: „1. Dyrektor szkoły poświadcza zgodność kopii z oryginałem świadectwa, zaświadczenia lub innego druku szkolnego, gdy jest to niezbędne dla złożenia kopii w aktach tej szkoły. 2. Dyrektor gimnazjum poświadcza zgodność od jednej do trzech kopii z oryginałem świadectwa ukończenia gimnazjum i zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego również wtedy, gdy jest to niezbędne dla celów rekrutacji.”
Moim zdaniem, z tego paragrafu wynika, że tylko dyrektor gimnazjum ma prawo w celach rekrutacyjnych poświadczania zgodności z oryginałem kopii świadectwa ukończenia gimnazjum i kopii zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu.
Jednak w ustawie o systemie oświaty, po zmianach z dn. 06 grudnia 2013r., art. 20t. ust.4 dopuszcza możliwość dołączania do wniosku o przyjęcie do gimnazjum kopii świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz kopii zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu poświadczonych za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły, którą kandydat ukończył. Wydaje się to uzasadnione, gdyż dalej art. 20za ustawy o systemie oświaty pozwala na składanie wniosków do nie więcej niż 3 wybranych szkół, co oczywiście pociąga za sobą konieczność sporządzania kopii wyżej wymienionych dokumentów. Jednak art. 20u ust. 2 mówi: „Przy zgłoszeniu kandydata do klasy pierwszej publicznego gimnazjum należy przedłożyć do wglądu świadectwo ukończenia szkoły podstawowej” .
Czy mam rozumieć, że jeśli rodzice zgłaszają dziecko do gimnazjum obwodowego (bo tylko do takiego gimnazjum przyjmuje się na podstawie zgłoszenia – art. 20e ust. 1 ustawy o systemie oświaty), to przedkładają oryginały dokumentów, zaś jeśli składają wniosek do innych gimnazjów, to zamiast oryginałów mogą dołączyć kopie poświadczone za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły podstawowej? Czy zatem rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych nie jest sprzeczne z ustawą o systemie oświaty, skoro ustawa dopuszcza poświadczanie zgodności powyższych dokumentów przez dyrektora szkoły podstawowej, zaś rozporządzenie nie daje mu takiego prawa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o opinię prawną dotyczącą kwalifikacji nauczyciela języków obcych.
Opis sytuacji nauczyciela 1: nauczyciel zatrudniony w 1996 r. Wykształcenie: licencjat z języków obcych. Brak studiów magisterskich. Zatrudnienie przez mianowanie (akt nadania): 2005 r. Późniejsze dyplomowanie z 2011 r.
Czy nauczyciel ma prawo nauczać w szkole ponadpodstawowej na podstawie posiadanych kwalifikacji? Czy należy zatrudnić go z aktu mianowania, czy jako nauczyciela bez uprawnień spoza tabeli?
Opis sytuacji nauczyciela 2: nauczyciel zatrudniony w 2007 r. Wykształcenie: studia magisterskie z filologii germańskiej, licencjat z filologii angielskiej. Zatrudnienie przez mianowanie (akt nadania): 2019 r. Nauczyciel zatrudniony w wymiarze 15/18 j. niemiecki oraz 5/18 j. angielski.
Czy nauczyciel powinien być zatrudniony na podstawie mianowania z obu przedmiotów? Czy z języka niemieckiego z aktu mianowania, a z angielskiego jako bez odpowiedniego wykształcenia spoza tabeli?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe