Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uzupełniam dane dotyczące ZFSŚ. Osoba, która zwolniła się i przeszła na utrzymanie męża wróciła do pracy na gospodarstwie rolnym wielohektarowym, które prowadził jej mąż. O ile nie zataiła danych to rolnictwo było ich (jej i męża) podstawowym źródłem dochodów. Taki powód zwolnienia podała w podaniu o rozwiązanie z nią stosunku pracy. Było to dokładnie w kwietniu 1988 r., a teraz chce, aby ponownie objąć ją funduszem socjalnym.
Na mocy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych do korzystania ze środków funduszu uprawnione są dwie grupy osób, tj.: pracownicy danego zakładu pracy i ich rodziny oraz emeryci i renciści - byli pracownicy zakładu pracy wraz z członkami ich rodzin. Prawo korzystania ze środków funduszu może zostać przyznane w regulaminie gospodarowania funduszem także innym osobom. Odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, funkcjonujący w szkole, dokonuje się na podstawie następujących przepisów: 1) dla nauczycieli na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela; 2) dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi świadczenie kompensacyjne na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy - Karta Nauczyciela; 3) dla pracowników niebędących nauczycielami na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Art. 53 ust. 2 ustawy - Karta Nauczyciela stanowi, że dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi świadczenie kompensacyjne dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur, rent oraz nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. Biorąc pod uwagę brzmienie ww. przepisu, logiczne wydaje się, że dla prawidłowej realizacji tej zasady oraz poprawnego określenia ogólnej puli środków na ten cel w budżecie jednostki samorządu terytorialnego, informacje służące skalkulowaniu wysokości emerytur, rent i nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych nauczycielskich powinny opierać się na faktycznych danych. W związku z powyższym dane niezbędne do prawidłowego naliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych powinny być zbierane i weryfikowane przez poszczególne szkoły (placówki), w których nauczyciele będący emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi świadczenie kompensacyjne korzystają ze świadczenia Funduszu. W Karcie Nauczyciela ustawodawca pośrednio wskazał, że pozyskanie tych danych należy do dyrektora szkoły, ponieważ wskazuje szkołę jako jednostkę właściwą do dokonania odpisu. Powyższe potwierdzają także przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, do której odwołuje się art. 53 ust. 5 ustawy - Karta Nauczyciela. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z ZFŚS oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej, są ustalone przez pracodawcę w regulaminie, w uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Wysokość dofinansowania z Funduszu powinno być uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej. Przedstawiając powyższe wyjaśnienie, uprzejmie informuję, że opinie Ministerstwa Edukacji Narodowej nie stanowią wiążącej wykładni prawa.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o stworzenie nowej instrukcji kancelaryjnej, która obowiązuje w myśl nowego rozporządzenia z 18 stycznia 2011r, gdyż ta umieszczona w serwisie jest nieaktualna.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 31.08 kończy mi się kadencja dyrektora w szkole. Od czerwca będę na urlopie macierzyńskim. W związku z tym w jakiej kwocie i w jakim etacie będzie mi od września wypłacane wynagrodzenie, kiedy będę już w pozycji nauczyciela? Dodam, że jestem nauczycielem dyplomowanym z umową na podstawie mianowania.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o opinię w sprawie ZFŚS, a konkretnie zagadnienia dot. statusu emeryta - byłego pracownika zakładu pracy jako osoby uprawnionej do świadczeń z ZFŚS.
Jeśli pracownik odchodzi na emeryturę z naszego zakładu pracy, to zostaje objęty opieką ZFŚS naszego zakładu pracy i ma prawo do świadczenia u nas.
Czy, gdy przebywając na emeryturze osoba ta podejmie pracę w innym zakładzie pracy, przestanie być objęta ZFŚS naszego zakładu pracy jako emeryt, a zostanie objęta ZFŚS tego zakładu pracy, w którym jest pracownikiem?
Gdy ww. zatrudnienie ustanie, to pod opiekę ZFŚS którego z zakładów pracy przejdzie ta osoba? Czy pod opiekę naszego ZFŚS, ponieważ z naszego zakładu pracy odchodziła na emeryturę, czy pod opiekę zakładu pracy, w którym to była zatrudniona po raz ostatni?
Jeśli jest tak, że w przedstawionej sytuacji prawo do świadczeń ZFŚS istniałoby nie w zakładzie pracy, z którego odchodzi się na emeryturę, a w ostatnim miejscu pracy, to w jakiej formie weryfikować, czy emeryt naszego zakładu pracy, przebywając na emeryturze nie podjął zatrudnienia w jakimś zakładzie pracy, co skutkowałoby utratą prawa do świadczeń ZFŚS w naszym zakładzie pracy i przejściem pod opiekę ZFŚS zakładu pracy, w którym podjął zatrudnienie?
Czy przy każdorazowym składaniu wniosku o świadczenie z ZFŚS przez dotychczasowego emeryta należy wymagać oświadczenia, że nasz zakład pracy jest jego ostatnim miejscem zatrudnienia czyli, że po odejściu na emeryturę z naszego zakładu pracy nigdzie nie podjął zatrudnienia?
I jeszcze jedno pytanie dot. omawianego zagadnienia: Jeżeli tzw. "nasz" emeryt podejmie pracę w zakładzie pracy, w którym nie jest tworzony ZFŚS, to po zakończeniu pracy w tym zakładzie pracy pozostanie bez opieki socjalnej, czy może zwrócić się o świadczenie z ZFŚS u nas jako ostatniego zakładu pracy, który tworzył ZFŚS?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Na jakim paragrafie powinny być zaksięgowane wydatki na legitymacje nauczycielskie i na jaki paragraf nauczyciele zwracają koszt legitymacji służbowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy gmina prawidłowo nalicza dotacje dla przedszkola niepublicznego, działając w następujący sposób: gmina wylicza kwotę bazową jako wydatki bieżące ponoszone na przedszkola publiczne pomniejszone o przychody od rodziców. Otrzymaną różnicę mnoży przez 75%. Uchwała Rady Gminy określa podstawę naliczenia dotacji dla przedszkoli niepublicznych jako 75% kwoty wydatków bieżących ponoszonych na przedszkola publiczne, nic nie mówi natomiast o pomniejszaniu wydatków bieżących o przychody od rodziców.
Proszę również o poradę, co powinien zrobić organ prowadzący przedszkole niepubliczne, jeśli działanie gminy jest nieprawidłowe - jak uzyskać wyrównanie dotacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe