Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ucznia, który posiada głęboka dysleksję można zwolnić z nauki drugiego języka obcego. Uczeń uczy się w VII klasie, ma j. angielski w wymiarze 3 godz./tyg. i rozpoczął naukę j. rosyjskiego w wym. 2 godz./tyg., z którym radzi sobie lepiej. Czy można w takim wypadku zwolnić z j. angielskiego?
Podstawą zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka nowożytnego jest § 6. 1. rozporządzenia MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r.w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 16 sierpnia 2017 poz. 1534), mówiący, że dyrektor szkoły, na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej zwalnia ucznia z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego. Rozporządzenie to nie precyzuje, który to ma być język. Zwyczajowo przyjmuje się, że tym „drugim” jest język, który realizowany jest w mniejszym wymiarze. W opisanej sytuacji nie ma więc przeciwskazań prawnych, by ucznia zwolnić z nauki języka angielskiego. Jednak najpierw należy poinformować rodziców o liczbie godzin każdego z języków, aby mieli świadomość, że rezygnują z przedmiotu realizowanego w większej liczbie godzin.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy niepubliczne przedszkole zobowiązane jest do prowadzenia księgi dzieci? jesli tak to czy wpisuje się tam tylko dzieci 6 letnie czy wszystkie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Poproszę o wzór decyzji odroczenia obowiązku szkolnego. Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Problem 1: W klasie trzeciej szkoły ogólnodostępnej mamy ucznia , który posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim ze spektrum autyzmu . W tej klasie został zatrudniony nauczyciel współorganizujący proces kształcenia ( nauczyciel wspomagający) na 10 godzin
Pytania:
• Nauczyciel wspomagający realizuje z uczniem zajęcia edukacyjne w zespole klasowym i zajęcia rewalidacyjne. Czy przysługuje mu dodatek za trudne warunki pracy?
• Czy nauczyciel -wychowawca tej klasy jest uprawniony do dodatku za trudne warunki pracy?
• Czy pozostali nauczyciele np. języka angielskiego, religii są uprawnieniu do otrzymania dodatku?
Problem 2.
W klasie siódmej szkoły ogólnodostępnej uczy się uczeń, który posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. Dodatkowo w tej klasie przydzielono nauczycieli współorganizujących proces kształcenia w liczbie 23 godzin.
Edukacja ucznia opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych, opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, natomiast zajęcia edukacyjne obejmują – zgodnie ww. podstawą programową w szkole podstawowej ‒ następujące formy zajęć edukacyjnych:
• funkcjonowanie osobiste i społeczne (w kl. VII 7 godz./tyg.)
• zajęcia rozwijające komunikowanie się (w kl. VII 2 godz./tyg.),
• zajęcia rozwijające kreatywność (w kl. VII 14 godz./tyg.),
• wychowanie fizyczne (w kl. VII 4 godz./tyg.),
• etyka / religia 2 godz.
Na lekcjach religii i W-Fu uczeń uczestniczy bez nauczyciela wspomagającego. Uczeń objęty jest również zajęciami rewalidacyjnymi- 2 godz. .
Pytania:
1. Czy nauczycielom którym przydzielono godziny nauczyciela wspomagającego należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy? Przydzielono na godziny trzech nauczycieli wspomagających- pierwsze trzy punkty
2. Czy nauczycielce prowadzącej zajęcia rewalidacyjne należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy?
3. Czy pozostałym nauczycielom w tej klasie należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy?
Zapis z regulaminu wynagradzania nauczycieli:
Rozdział V
Dodatki za warunki pracy
§ 21. Nauczycielom przysługują dodatki za pracę wykonywaną w warunkach trudnych
i uciążliwych w przypadku:
1) prowadzenia zajęć w klasach łączonych - w wysokości 6 zł,
2) prowadzenia zajęć z dziećmi, których rodzaj i stopień niepełnosprawności został
określony w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego
2002 roku, w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16
roku życia (Dz.U. Nr 17 poz. 162).- zwiększa się stawkę o 50 % godziny
ponadwymiarowej nauczyciela.
§ 22. Dodatek za warunki pracy wypłaca się w kwocie wynikającej z przemnożenia stawki
tego dodatku przez liczbę godzin zajęć w warunkach trudnych, uciążliwych, zrealizowanych
przez nauczyciela w miesiącu, za który jest wypłacany, przy czym niepełną godzinę zajęć
zaokrągla się do pełnej godziny
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem nauczycielem wychowania przedszkolnego, pracuję w niepublicznym punkcie przedszkolnym, gdzie pełnię funkcję dyrektora punktu. Nie zajmuję się sprawami finansowymi i kadrowymi. Proszę o informację, jaka będzie w tym przypadku procedura wystawienia oceny pracy nauczyciela? Do kogo złożyć wniosek? Czy będę oceniana jako nauczyciel czy jako dyrektor, skoro nie zajmuję się sprawami finansowymi i administracyjnymi? Proszę o wskazówki.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o informację jak należy interpretować & 7 ust.5 Rozporządzenia MEN z 24.07.2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia(...) dzieci niepełnosprawnych(...). Co oznacza zapis, że dyrektor szkoły wyznacza zajęcia realizowane wspólnie z nauczycielami przez nauczyciela wspomagającego? W jakim wymiarze powinien być taki nauczyciel wspomagający zatrudniony? Zaznaczam, że dotyczy to ucznia z autyzmem, a w jego orzeczeniu o kształceniu specjalnym nie ma żadnych informacji, które byłyby podstawą do takiego "wyznaczenia".
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe