Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Problem 1: W klasie trzeciej szkoły ogólnodostępnej mamy ucznia , który posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim ze spektrum autyzmu . W tej klasie został zatrudniony nauczyciel współorganizujący proces kształcenia ( nauczyciel wspomagający) na 10 godzin Pytania: • Nauczyciel wspomagający realizuje z uczniem zajęcia edukacyjne w zespole klasowym i zajęcia rewalidacyjne. Czy przysługuje mu dodatek za trudne warunki pracy? • Czy nauczyciel -wychowawca tej klasy jest uprawniony do dodatku za trudne warunki pracy? • Czy pozostali nauczyciele np. języka angielskiego, religii są uprawnieniu do otrzymania dodatku? Problem 2. W klasie siódmej szkoły ogólnodostępnej uczy się uczeń, który posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. Dodatkowo w tej klasie przydzielono nauczycieli współorganizujących proces kształcenia w liczbie 23 godzin. Edukacja ucznia opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych, opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, natomiast zajęcia edukacyjne obejmują – zgodnie ww. podstawą programową w szkole podstawowej ‒ następujące formy zajęć edukacyjnych: • funkcjonowanie osobiste i społeczne (w kl. VII 7 godz./tyg.) • zajęcia rozwijające komunikowanie się (w kl. VII 2 godz./tyg.), • zajęcia rozwijające kreatywność (w kl. VII 14 godz./tyg.), • wychowanie fizyczne (w kl. VII 4 godz./tyg.), • etyka / religia 2 godz. Na lekcjach religii i W-Fu uczeń uczestniczy bez nauczyciela wspomagającego. Uczeń objęty jest również zajęciami rewalidacyjnymi- 2 godz. . Pytania: 1. Czy nauczycielom którym przydzielono godziny nauczyciela wspomagającego należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy? Przydzielono na godziny trzech nauczycieli wspomagających- pierwsze trzy punkty 2. Czy nauczycielce prowadzącej zajęcia rewalidacyjne należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy? 3. Czy pozostałym nauczycielom w tej klasie należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy? Zapis z regulaminu wynagradzania nauczycieli: Rozdział V Dodatki za warunki pracy § 21. Nauczycielom przysługują dodatki za pracę wykonywaną w warunkach trudnych i uciążliwych w przypadku: 1) prowadzenia zajęć w klasach łączonych - w wysokości 6 zł, 2) prowadzenia zajęć z dziećmi, których rodzaj i stopień niepełnosprawności został określony w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego 2002 roku, w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz.U. Nr 17 poz. 162).- zwiększa się stawkę o 50 % godziny ponadwymiarowej nauczyciela. § 22. Dodatek za warunki pracy wypłaca się w kwocie wynikającej z przemnożenia stawki tego dodatku przez liczbę godzin zajęć w warunkach trudnych, uciążliwych, zrealizowanych przez nauczyciela w miesiącu, za który jest wypłacany, przy czym niepełną godzinę zajęć zaokrągla się do pełnej godziny
Zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014r., poz. 416) za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli:
- zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim;
- zajęć dydaktycznych i wychowawczych w specjalnych przedszkolach (oddziałach), szkołach (oddziałach) specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego. Wobec tego nauczyciele, o których mowa w pytaniu mają prawo do dodatku za warunki trudne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy wychowawcy Młodzieżowych Ośrodkach Socjoterapii powinni realizować godziny karciane?
- Kontrolujący z Wojewódzkiej Stacji Sanitarno - Epidemilogicznej poinformował,że otrzymamy terminwyprowadzenia się z pomieszczeń po byłej dużej kotłowni CO z uwagi,że prowadzimy tam zajęcia a posadzka jest ponizej poziomu terrnu około 60 - 90 cm poniżej. Tam odbywają się zajęcia praktyczne w zawodach budowlanych i uczniowie mają praktyki 6 godzin lekcyjnych tj.270 minut, W rzeczywistości jest krócej bo uczniowie na wstępnie maja czynności sprawdzające i instruktarz wstępny oraz w czasie zajęć mają przerwę na posiłek w wymiarze 30 minut. Informacja,że przebywają poniżej 4 godz. i jest to pobyt czasowy jest przez kontrolujących nie akceptowana.Zgadzamy się,że pomimo wysokości pomieszczeń 6m.powinna być wentylacja ale organ nie posiada środków finansowych. Jest to sytuacja dla szkoły dramatyczna. Proszę zauważyć ile szkół prowadzi w Polsce zajęcia poniżej terenu.Nie mamy protokołu ale czy można dalej uczyć. Organ prowadzący szkołę nie wydatkuje środków na strop lub podniesienie posadzki to kwota minimum 100tys. jest nie osiągalna. Jakie działania włączyć aby dalej uczyć bo rokowania na nowych uczniów pragnących się u nas uczyć są dobre na tle innych szkół w powiecie.Proszę o wsparcie.Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Stwierdziłem, że uczeń w okresie jednego miesiąca ma powyżej 50 % nieusprawiedliwionej nieobecności. Wysłałem listem poleconym za potwierdzeniem odbioru do rodziców ucznia upomnienie zawierające stwierdzenie, że obowiązek nauki nie jest realizowany, wezwanie do posyłania dziecka do szkoły z wyznaczeniem terminu oraz informację, że niespełnianie obowiązku jest zagrożone skierowaniem sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego na podstawie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Uczeń w dalszym ciągu nie uczęszcza do szkoły- jaka dalsza procedura i do kogo skierowana?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- wg stanowiska MEN czas trwania zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, powinien być odpowiedni do ich charakteru, tj. 45 min. - zajęcia dydaktyczne, 60 min. - opiekuńczo -wychowawcze. Ile powinny trwać zajęcia plastyczne prowadzone przez nauczyciela świetlicy, w ramach godzin "karcianych" ?
- Uczeń klasy VI w związku z poważną chorobą w okresie od 1 listopada 2009r.do 25 czerwca 2010r. objęty jest nauczaniem indywidualnym z nastepujących przedmiotów: j. polskiego,matematyki, historii, przyrody, j. angielskiego. Realizację części z przedmiotów artystycznych takich jak informatyka, muzyka uczeń zakończył w klasie piątej
( zgodnie z planem nauczania).
Czy na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej można wpisać uczniowi oceny (z przedmiotu plastyka, technika), które otrzymał na I półrocza?
Co w tym przypadku z przedmiotami dodatkowymi takimi jak: religia , język niemiecki, gdzie rodzice wyrazili pisemnie chęć uczestnictwa dziecka na cały etap szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe