Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Sprawa dotyczy ostatnio zadanego pytania. Proszę jeszcze raz przeanalizować odpowiedź. Przesyłam dodatkowe informacje z rozporządzenia. § 30. Do dnia 31 sierpnia 2020 r. kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach posiada również osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach określone w § 4 oraz legitymuje się świadectwem znajomości danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia. § 31. Czyli do 31 sierpnia 2020 roku posiada kwalifikacje w przedszkolu.
Z treści pytania, w którym opisano kwalifikacje nauczyciela (m. in. ukończone studia z filologii rosyjskiej) wynika, że nauczyciel spełnia wszystkie wymogi z § 12 ust. 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.), co objaśniono w odpowiedzi z rozbiciem na poszczególne spełnione trzy warunki do nauczania języka obcego, wskazane enumeratywnie w tym przepisie. W odniesieniu do wymogów kwalifikacyjnych z § 12 ww. rozporządzenia ustawodawca nie wskazuje, że są one wystarczające tylko do jakiejś określonej daty. Z kolei § 30 ww. rozporządzenia wyraźnie obejmuje nauczycieli z innymi kwalifikacjami niż określone w § 12 tj. takich, którzy nie ukończyli żadnych studiów filologicznych. Zgodnie z § 30 ww. rozporządzenia do dnia 31 sierpnia 2020 r. języka obcego w przedszkolu dotyczy nauczycieli spełniających tylko dwa wymogi kwalifikacyjne, którzy: 1) mają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach określone w § 4 oraz 2) legitymują się świadectwem znajomości danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia (np. FCE z oceną C). Gdyby nauczycielka nie posiadała tytułu magistra z filologii rosyjskiej, miałaby kwalifikacje wymienione w § 30 ww. rozporządzenia; jej sytuacja natomiast jest inna, z uwagi na brzmienie § 12 ust. 3 pkt 4 rozporządzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy oświadczenie rodziców mówiące o tym, że wszelkie decyzje dotyczące dziecka (np. zgoda na wycieczkę, zgoda na zajęcia dodatkowe) może podejmować jedno z nich i jest to wyrażenie woli obojga rodziców - jest zgodne z prawem? Czy o sprawach wycieczek, wyjazdów, zajęć dodatkowych może decydować jeden rodzic, czy muszą być podpisy obojga rodziców?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o wyjaśnienia dot. organizacji zajęć rewalidacyjnych dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie nauczania specjalnego z uwagi na niedowidzenie. W ramach rewalidacji uczeń ten ma przyznane zajęcia z tyflopedagogiem. Niestety chłopak upiera się, że absolutnie nie będzie w nich uczestniczył i chciałby z nich zrezygnować. Mimo wielu rozmów rodziców, tyflopedagoga i psychologa, uczeń nie chce zmienić swojej decyzji. Chłopak aktualnie jest uczniem III klasy gimnazjum. Ma sprecyzowane plany edukacyjno – zawodowe. Jest zmotywowany, aby się dalej rozwijać. Przeciążenie nauką szkolną, licznymi zajęciami dodatkowymi i przygotowaniami do testu gimnazjalnego powoduje, że uczeń ten traktuje zajęcia rewalidacyjne jako niepotrzebne. Czy zajęcia rewalidacyjne dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, są obowiązkowe, czy rodzice mogą wyrazić pisemną rezygnację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szykuję szkolny zestaw programów nauczania. Czy prawdą jest, że teraz programy nauczania nie mają nr dopuszczeń, tylko podręczniki mają nr dopuszczeń? Od kiedy obowiązuje taki stan rzeczy? Chodzi o klasy gimnazjalne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej uczęszczają dzieci 5-cio i 6-cio letnie, które zjadają jeden gorący posiłek dziennie. Po ostatniej wizycie SANEPIDU otrzymałam zalecenie, aby te dzieci otrzymywały również drugi posiłek w postaci śniadania. Pani kontrolująca nie potrafiła mi podać precyzyjnej podstawy prawnej regulującej to zalecenie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły ma obowiązek sprawdzania pod kątem plagiatu propozycji oceny awansu zawodowego oraz sprawozdania z realizacji awansu zawodowego? Jeżeli tak, to od ilu procent praca uznawana jest za plagiat?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe