Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rada rodziców nie przeprowadziła wyborów w nowym roku szkolnym. Zostali wybrani przedstawiciele klas na zebraniach z wychowawcami, ale nie zostało zwołane zebranie rady rodziców. Rada nie opracowała swojego regulaminu działania. Jakie kroki powinien podjąć dyrektor szkoły?
Rada rodziców jest organem szkoły niezależnym w swych działaniach od innych organów szkoły, jest organem autonomicznym. Przedstawiciele innych organów nie powinni wpływać na skład rady i jej działalność.
Zadaniem dyrektora szkoły lub placówki publicznej jest wyłącznie tworzenie warunków organizacyjno-administracyjnych do utworzenia i funkcjonowania rady rodziców w szkole.
Rady rodziców funkcjonują jako demokratycznie wybrany zespół przedstawicieli rodziców wszystkich uczniów szkoły, wspierający statutową działalność szkoły. Podstawą działania rady rodziców jest art. 83-83 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 900 z późn. zm.), a jej funkcjonowanie normuje regulamin rady.
Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym, kadencja rady trwa 1 rok. Datę wyborów do rady dyrektor podaje do wiadomości rodziców, nauczycieli i uczniów nie później niż np. 14 dni przed terminem wyborów. Praktyka szkolna wskazuje, iż pomoc dyrektora w zakresie dostarczenia informacji na temat działalności szkoły i jej uwarunkowań jest konieczna. Rodzice powinni zostać wyposażeni w wiedzę o stanie organizacyjnym i funkcjonowaniu szkoły, jeżeli mają współuczestniczyć w procesie edukacji szkolnej. Muszą zostać poinformowani o możliwościach organizacyjno-prawnych wpływania na warunki i jakość kształcenia dzieci. Aby uniknąć ewentualnych nieporozumień z innymi organami szkoły, rodzice muszą poznać obiektywne uwarunkowania prawne, finansowe i organizacyjne funkcjonowania szkoły. To dyrektor szkoły decyduje, jakie dokumenty udostępni rodzicom, aby ich znajomość pozwoliła na sprawne i efektywne działanie.
Dyrektor szkoły powinien przekazać nowo wybranej radzie rodziców z następujące dokumenty związane z działalnością szkoły:
- statut szkoły,
- program wychowawczy i program profilaktyki szkoły,
- plan finansowy szkoły, zaplanowane wydatki związane z realizacją konkretnych zadań wynikających ze statutowych obowiązków,
- wewnątrzszkolne zasady oceniania,
- regulamin pracy rady pedagogicznej.
Ponadto rada rodziców powinna przejąć dotychczasową dokumentację ustępującej rady: protokoły, regulamin rady rodziców, plan pracy, plan finansowy wraz z dokumentacją finansową, rejestr uchwał itd.
Jedyne, co może zrobić dyrektor to zorganizować spotkanie z wybranymi do rady rodziców rodzicami i przekazać im dokumenty.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły ma obowiązek zgłoszenia do Głównego Inspektora Danych Osobowych zbiorów danych osobowych placówki, jeśli tak - to jakich.
- Czy w regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych można przeznaczyć środki na wyjazdy i spotkania integracyjne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaki dokument powinien wypełnić rodzic ubiegający się o przyjęcie ucznia do klasy I szkoły podstawowej – wniosek czy zgłoszenie o przyjęcia do klasy I?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony w szkole samorządowej w placówce nieferyjnej złożył wniosek o dofinansowanie wypoczynku letniego organizowanego we własnym zakresie. Jego stosunek pracy ulega rozwiązaniu z dniem 30 czerwca. Czy ma prawo do wymienionego świadczenia, jeśli jego wypłata nastąpi przed upływem okresu zatrudnienia? Czy zachowuje prawo do wymienionego świadczenia, jeśli jego wypłata nastąpi po upływie okresu zatrudnienia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 1.Jak powinna wyglądać uchwała rady pedagogicznej wyrażająca zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych . 2. Jak powinna wyglądać uchwała RP dotycząca promowania ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum , który nie zdał egzaminu poprawkowego z 1 zajęć obowiązkach.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe