Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ojciec pełnoletniej uczennicy chciałby uzyskać informacje o jej frekwencji i postępach w nauce. Owy pan nie ma ograniczonych praw rodzicielskich, jest po rozwodzie, regularnie płaci bardzo wysokie świadczenie alimentacyjne. Niestety córka nie wyraziła zgody na informowanie ojca o postępach w nauce dlatego jako szkoła nie zgodziliśmy się na wydanie takiego dokumentu. Czy istnieje jakiś przepis, który umożliwiłby nam udostępnienie informacji o córce mimo braku jej zgody?
Jeżeli uczennica uczęszcza do szkoły ponadpodstawowej dla młodzieży (a nie do szkoły policealnej, branżowej szkoły II stopnia lub dla dorosłych), pomimo osiągnięcia przez nią pełnoletniości, obydwoje rodzice mają prawo zasięgania w szkole informacji o postępach w nauce jako elementu oceniania, na podstawie art. 44e ust. 2 w zw. z art. 44b ust. 5 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2019 r., poz. 1481. Ani pełnoletnia uczennica, ani ww. szkoła nie mają uprawnienia do ograniczenia powyższego uprawnienia ojca, a więc szkoła dla młodzieży ma obowiązek informowania go o postępach w nauce. Natomiast powyższe prawo nie obejmuje informacji o frekwencji na zajęciach, która nie jest bezpośrednio powiązana z ocenami i postępami w nauce, w związku z tym nie należy ujawniać rodzicowi takich informacji, z uwagi na brak upoważnienia ustawowego. Rodzic w takiej sytuacji nie ma możliwości bieżącego sprawdzania obecności dziecka na zajęciach, zaś o nieobecnościach powinien mieć możliwość dowiedzenia się, gdy wpływają na postępy w nauce, oceny, klasyfikowanie i promowanie ucznia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- proszę o przykładową procedurę zamówień pozaustawowych
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki podejmuje dyrektor w stosunku do nauczyciela, na którego wpłynęły oficjalne skargi ze strony uczniów i rodziców. Nauczycielka zatrudniona w naszej placówce od sześciu lat na dwie godziny tygodniowo (pracuje tylko w naszej szkole), jako nauczyciel WOS-u jest nauczycielem kontraktowym. Praktycznie od początku jej zatrudnienia stwarzała sytuacje konfliktowe w stosunku do uczniów. Próby rozmowy z Panią, gdzie próbowano pomóc jej w związku z brakiem doświadczenia w pracy z gimnazjalistami nie dają rezultatów. Uczniowie nie chcą uczestniczyć w zajęciach, bo Pani krzyczy na nich, opowiada różne niestworzone rzeczy (tak przekazują to uczniowie). Zdarzyło się (z opowieści uczniów), że powiedziała w klasie, że "dyrektor żyje z Panią od polskiego, a wuefista z inną Panią z jakiejś tam szkoły". Uczniowie w proteście "za te bzdury" źle zachowują się na lekcjach, dokuczają nauczycielce, ta pisze im uwagi i prowadzi z nimi wojnę. Oceniane kartkówki nie są pokazywane uczniom, nie daje szans tzw. poprawy ocen itp. Lekcje (właściwie trudno nazwać je lekcjami), które prowadzi są często przerywane przez interwencje wychowawcy czy też dyrektora. Na słowa dyrektora: "Pani dziś poniosła klęskę na lekcji, ponieważ krzyczała Pani do uczniów, nie pozwoliła dojść do słowa uczniowi (uczniom) i mnie; Pani odpowiada: Ja to chciałam zrobić medialnie (???). Na zajęcia wychodzi negatywnie nastawiona (już sama postawa o tym mówi), co oczywiście wyczuwają uczniowie i zaczynają się wzajemne przekomarzania. Oczywiście Pani podaje temat i podaje treści (stara się), jednak skutek jest mierny, trudno mówić o osiągnięciu celów lekcji. Rodzice zwracają się do dyrekcji o rozwiązanie problemu ponieważ jest to przedmiot egzaminacyjny, dodatkowo uważają, że ta Pani słownie i poprzez swoje zachowanie podważa autorytet innych nauczycieli. Żądają konfrontacji i natychmiastowych działań. Proszę o pomoc prawną i wskazówki co do rozwiązania problemu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor może zmniejszyć ilość godzin religii - 1 godzina na klasę w planie nauczania na 1 rok?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest podstawa prawna i konsekwencje zniesławienia w Internecie oraz rozpowszechniania przez ucznia nieprawdziwych opinii, niszczących reputację szkoły? Chodzi o zniesławienie szkoły jako instytucji.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczennica klasy III gimnazjum, która w tym roku szkolnym uzyskała orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim -wcześniej w I i II klasie była to opinia o dostosowaniu wymagań może być zwolniona z nauki drugiego obowiązkowego języka obcego? Do tej pory uczyła się dwóch języków obcych. Proszę o wykładnię prawną.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe