Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kroki należy podjąć w pierwszej kolejności, a jakie następnie gdy dochodzi do sytuacji że rodzice żądają usunięcia z listy uczniów(przedszkole) jednego z dzieci z powodu jego agresywnego zachowania? Zaznaczę ,że rodzice są zdesperowani i za wszelką cenę chcą się "pozbyć" dziecka z przedszkola.
Dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy w drodze decyzji z powodów opisanych w statucie na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy o systemie oświaty oraz statutu. Wydanie decyzji powinno być poprzedzone jednak wieloma działaniami i staraniami w dążeniu do poprawy.
Natomiast żądanie rodziców nie może być podstawą do usunięcia dziecka z przedszkola.
W statucie przedszkola powinny być zapisy zawierające m. in.:
1) prawa i obowiązki dzieci uczęszczających do przedszkola, w tym przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków,
2) warunki pobytu w przedszkolu zapewniające dzieciom bezpieczeństwo,
3) cele i zadania także z zakresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
4) sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka,
5) zakres zadań nauczycieli, w tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
6) sposób postępowania nauczycieli oraz dyrektora w przypadku wystąpienia problemów wychowawczych, np. agresywnych zachowań wychowanków
7) współpracy ze specjalistami udzielającymi pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
8) współpracy z rodzicami z uwzględnieniem ich praw do znajomości zadań wynikających także z programu wychowania przedszkolnego i uzyskiwania informacji na temat zachowań i rozwoju dziecka,
9) zdiagnozowanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci.
Obowiązkiem przedszkola jest sprawowanie opieki nad wszystkimi dziećmi. Szczególnej opieki wymaga dziecko przejawiające zachowania agresywne. Należy przede wszystkim:
1) nawiązując ścisłą współpracę z rodzicami tego dziecka dążyć do zdiagnozowania przyczyn takiego zachowania i ustalić sposoby przeciwdziałania,
2) zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną dziecku, jego rodzicom,
3) podjąć działania na rzecz wspomagania pracy nauczycieli poprzez różnego rodzaju szkolenia.
O ustalonych dla dziecka formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dyrektor przedszkola informuje na piśmie rodziców.
Po zakończeniu udzielania dziecku pomocy zespół dokonuje oceny jej efektywności.
W sytuacjach kryzysowych (a taką wydaje się być właśnie ta sytuacja) zespół powinien podjąć działania mediacyjne i interwencyjne.
Jeśli mimo podjętych i realizowanych działań przez przedszkole nie uda się dojść do porozumienia, działania nie przynoszą pożądanych efektów, rodzice nie współpracują z przedszkolem w dążeniu do poprawy, można rozważyć skreślenie dziecka z listy wychowanków przedszkola na podstawie statutu po podjęciu uchwały przez radę pedagogiczną.
Decyzja, którą wyda dyrektor przedszkola powinna zawierać uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości odwołania od decyzji.
Podstawa prawna
1) Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
2) Art. 107 Kodeksu postępowania administracyjnego - ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. (ze zm.).
3) Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.).
4) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (ze zm.).
5) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze. zm.).
6) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Matka bez wiedzy ojca zmieniła miejsce zamieszkania i szkołę dzieciom. ojciec szuka dzieci prosi o adres szkoły, która potwierdziła przyjęcie dzieci. Rodzice nie są po rozwodzie, matka poinformowała, że ojciec jest agresywny, złożyła pozew o rozwód i prosi o nie ujawnianie miejsca nauki dzieci. Nie mam pewności czy mówi prawdę, ojciec bardzo martwi się o dzieci uważa, że z matką dzieje się coś złego. Czy mogę odmówić podania adresu szkoły? Co powinnam zgodnie z prawem zrobić?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki podejmuje dyrektor w stosunku do nauczyciela, na którego wpłynęły oficjalne skargi ze strony uczniów i rodziców. Nauczycielka zatrudniona w naszej placówce od sześciu lat na dwie godziny tygodniowo (pracuje tylko w naszej szkole), jako nauczyciel WOS-u jest nauczycielem kontraktowym. Praktycznie od początku jej zatrudnienia stwarzała sytuacje konfliktowe w stosunku do uczniów. Próby rozmowy z Panią, gdzie próbowano pomóc jej w związku z brakiem doświadczenia w pracy z gimnazjalistami nie dają rezultatów. Uczniowie nie chcą uczestniczyć w zajęciach, bo Pani krzyczy na nich, opowiada różne niestworzone rzeczy (tak przekazują to uczniowie). Zdarzyło się (z opowieści uczniów), że powiedziała w klasie, że "dyrektor żyje z Panią od polskiego, a wuefista z inną Panią z jakiejś tam szkoły". Uczniowie w proteście "za te bzdury" źle zachowują się na lekcjach, dokuczają nauczycielce, ta pisze im uwagi i prowadzi z nimi wojnę. Oceniane kartkówki nie są pokazywane uczniom, nie daje szans tzw. poprawy ocen itp. Lekcje (właściwie trudno nazwać je lekcjami), które prowadzi są często przerywane przez interwencje wychowawcy czy też dyrektora. Na słowa dyrektora: "Pani dziś poniosła klęskę na lekcji, ponieważ krzyczała Pani do uczniów, nie pozwoliła dojść do słowa uczniowi (uczniom) i mnie; Pani odpowiada: Ja to chciałam zrobić medialnie (???). Na zajęcia wychodzi negatywnie nastawiona (już sama postawa o tym mówi), co oczywiście wyczuwają uczniowie i zaczynają się wzajemne przekomarzania. Oczywiście Pani podaje temat i podaje treści (stara się), jednak skutek jest mierny, trudno mówić o osiągnięciu celów lekcji. Rodzice zwracają się do dyrekcji o rozwiązanie problemu ponieważ jest to przedmiot egzaminacyjny, dodatkowo uważają, że ta Pani słownie i poprzez swoje zachowanie podważa autorytet innych nauczycieli. Żądają konfrontacji i natychmiastowych działań. Proszę o pomoc prawną i wskazówki co do rozwiązania problemu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Do szkoły podstawowej zostało zapisanych 152 uczniów. Czy można utworzyć dwie klasy 26-osobowe bez zatrudniania asystenta nauczyciela?
- Co powinno się znaleźć na świadectwie uczennicy kl. VI, która miała wystawioną ocenę klasyfikacyjną śródroczną z wf po I semestrze, a w drugim była zwolniona z tych zajęć? Ocena z I semestru czy zapis "zwolniona"?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor bez konsultacji z RP,RR i SU zmienił czas rozpoczynania zajęć lekcyjnych w szkole?
Żaden kolegialny organ nie wyraził zgody w tej kwestii.Co można zrobić w tej sprawie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe