Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę podać listę przykładowych pytań, które można zadać nauczycielowi stażyście zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu?
Pytania powinny dotyczyć ustalonych wymagań
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej nauczyciel stażysta przedstawia komisji sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego i udziela odpowiedzi na pytania zadane przez członków komisji. Pytania powinny dotyczyć wymagań, które zostały określone w § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Wymagania te obejmują kolejno:
- znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
- umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
- znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów;
- umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
Wymaganie: znajomości organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Przykładowe pytania:
- Jak nazywają się akty prawa wymagane w szkole przez prawo oświatowe? Proszę je opisać.
- Jakie dokumenty regulują pracę szkoły?
- Dlaczego ważna jest wiedza z zakresu dokumentów regulujących pracę szkoły?
- Z jakimi dokumentami szkoły zapoznała/zapoznał się Pani/Pan podczas realizowania planu rozwoju zawodowego?
- Co reguluje statut szkoły?
- Jakie są organy statutowe szkoły? Proszę scharakteryzować wybrany organ statutowy.
- Proszę opisać sposób realizacji wybranego zadania statutowego szkoły.
- Jakie są prawa nauczycieli oraz wychowawców w szkoły, a jakie obowiązki? Proszę podać przykłady.
- Co należy do kompetencji rady pedagogicznej?
Wymaganie: umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Przykładowe pytania:
- Które z form doskonalenia zawodowego były dla Pani/Pana szczególnie przydatne. Proszę uzasadnić swój wybór.
- Proszę podać przykład zastosowania w praktyce umiejętności i wiadomości, jakie zdobyła/zdobył Pani/Pan podczas szkoleń przeprowadzanych w szkole.
- Jakie trudności miała/miał Pani/Pan w realizacji programu nauczanego przedmiotu?
- Proszę podać cele dydaktyczne i wychowawcze przykładowych zajęć, które Pani/Pan zrealizowała/zrealizował.
- Jakie sposoby indywidualizowania procesu nauczania poznała/poznał Pani/Pan podczas stażu?
- Jak pracowała/pracował Pani/Pan z uczniem zdolnym?
- Jakich porad udzieliłaby/udzieliłby Pani/Pan nauczycielowi rozpoczynającemu pracę?
- Jakie teoretyczne i praktyczne umiejętności metodyczne pogłębiła/pogłębił Pani/Pan w okresie stażu?
- Na ile wiedza i umiejętności, które zdobyła/zdobył Pani/Pan podczas studiów, przekładają się na praktyczne działania? Proszę podać przykłady.
- Proszę wskazać umiejętności wymagające doskonalenia.
Wymaganie: znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.
Przykładowe pytania:
- W jaki sposób uwzględnia Pani/Pan w swojej pracy sytuację rodzinną ucznia?
- W jaki sposób uzyskiwała/uzyskiwał Pani/Pan informacje o problemach środowiskowych ucznia?
- W jaki sposób rozwiązuje Pani/Pan pojawiające się trudności wychowawcze?
- Jakie formy współpracy z rodzicami okazały się najbardziej skuteczne w Pani/Pana dotychczasowej pracy?
- Jak diagnozuje Pani/Pan problemy wychowawcze w klasie?
- Jakie metody wychowawcze lubi Pani/Pan stosować w pracy wychowawczej z uczniami? Swój wybór proszę uzasadnić.
- Jakie spostrzeżenia i wnioski ma Pani/Pan ze spotkań z rodzicami uczniów?
- Co Pani/Pana zdaniem warunkuje dobrą współpracę z rodzicami?
- Jaka jest rola zajęć ponadprogramowych, imprez klasowych i szkolnych?
- Na czym polega Pani/Pana współpraca z pedagogiem i psychologiem szkoły?
- Jaka jest rola opiekuna samorządu uczniowskiego szkole?
Wymaganie: umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
Przykładowe pytania:
- Proszę omówić przykładowe zajęcia prowadzone przez Panią/Pana, które obserwował opiekun stażu. Proszę przy tym uwzględnić wnioski, jakie zostały sformułowane w wyniku obserwacji.
- Proszę podać przykład kilku wniosków, jakie sformułowała/sformułował Pani/Pan po zajęciach prowadzonych przez innego nauczyciela.
- Jak planuje Pani/Pan wykorzystać obserwacje zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli i opiekuna stażu?
- Jakie ciekawe metody i formy pracy poznała Pani podczas obserwacji zajęć?
- Jakie metody i formy zaobserwowane zastosowała/zastosował Pani/Pan na prowadzonych przez siebie zajęciach?
- Jakie stałe elementy zajęć zaobserwowała/zaobserwował Pani/Pan?
- Jakie postawy i cechy charakteru nauczyciela pomagają budować mu autorytet, a jakie to utrudniają?
- Jakie problemy z gospodarowaniem czasem zaobserwowała/zaobserwował Pani/Pan na zajęciach?
- Co Pani/Pan powtórzy, a co zmieni w sposobie prowadzenia zajęć w kolejnym roku szkolnym?
- W jaki sposób obserwacje wpłynęły na realizowane przez Panią/Pana zajęcia?
- Jak obserwowane zajęcia wzbogaciły Pani/Pana umiejętności wychowawcze?
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy po wygaśnięciu kadencji były dyrektor (nauczyciel mianowany) musi odbywać staż na nauczyciela dyplomowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem, uczę też j. polskiego. Czy w 8.2.1 opis i analizę piszę jako nauczyciel, czy jako dyrektor? Jeśli w sprawozdaniu z 3 ostatnich lat będę pisała m.in. o realizacji programów unijnych, to w 8.2.1 mogę to powtórzyć? O czym w takim razie napisać w sprawozdaniu, a o czym w 8.2.1 ?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- 1. Mam zatrudnionego nauczyciela wspomagającego, który kończy staż na nauczyciela kontraktowego jego posiadane kwalifikacje to licencjat z filologii polskiej z oligofrenopedagogiką, studia magisterskie kierunek pedagogika społeczno-opiekuńcza, pisząc ocenę pracy za okres stażu jakie powinno być wpisane wykształcenie?; 2. Drugi nauczyciel również odbywa staż na nauczyciela kontraktowego. W szkole wyznaczonej przez kuratorium zatrudniony jest w wymiarze 5/22, pracuje jeszcze w trzech szkołach w wymiarze 5/22, 1/22, 2/22 jaki wymiar zatrudnienia wpisać w karcie oceny dorobku zawodowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Witam, proszę o informację jaki dokument powinnam wystawić jako dyrektor nauczycielce zatrudnionej u mnie na czas określony od 1.09.2014 do 31.08 2015 odbywającej staż na nauczyciela mianowanego a przebywającej na L-4 od 15.01.2015 i na pewno do końca umowy - ciąża? Czy to ma być ocena cząstkowa stażu? Czy zaświadczenie o wymiarze odbytego stażu?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel stażysta pracujący od 2020 r. w przedszkolu na pół etatu (bez stopnia nauczyciela kontraktowego), w świetle nowych przepisów może w 2022 r. ubiegać się o stopień nauczyciela mianowanego? Jakie warunki powinien spełnić?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe