Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę podać listę przykładowych pytań, które można zadać nauczycielowi stażyście zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu?
Pytania powinny dotyczyć ustalonych wymagań
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej nauczyciel stażysta przedstawia komisji sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego i udziela odpowiedzi na pytania zadane przez członków komisji. Pytania powinny dotyczyć wymagań, które zostały określone w § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Wymagania te obejmują kolejno:
- znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
- umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
- znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów;
- umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
Wymaganie: znajomości organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Przykładowe pytania:
- Jak nazywają się akty prawa wymagane w szkole przez prawo oświatowe? Proszę je opisać.
- Jakie dokumenty regulują pracę szkoły?
- Dlaczego ważna jest wiedza z zakresu dokumentów regulujących pracę szkoły?
- Z jakimi dokumentami szkoły zapoznała/zapoznał się Pani/Pan podczas realizowania planu rozwoju zawodowego?
- Co reguluje statut szkoły?
- Jakie są organy statutowe szkoły? Proszę scharakteryzować wybrany organ statutowy.
- Proszę opisać sposób realizacji wybranego zadania statutowego szkoły.
- Jakie są prawa nauczycieli oraz wychowawców w szkoły, a jakie obowiązki? Proszę podać przykłady.
- Co należy do kompetencji rady pedagogicznej?
Wymaganie: umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Przykładowe pytania:
- Które z form doskonalenia zawodowego były dla Pani/Pana szczególnie przydatne. Proszę uzasadnić swój wybór.
- Proszę podać przykład zastosowania w praktyce umiejętności i wiadomości, jakie zdobyła/zdobył Pani/Pan podczas szkoleń przeprowadzanych w szkole.
- Jakie trudności miała/miał Pani/Pan w realizacji programu nauczanego przedmiotu?
- Proszę podać cele dydaktyczne i wychowawcze przykładowych zajęć, które Pani/Pan zrealizowała/zrealizował.
- Jakie sposoby indywidualizowania procesu nauczania poznała/poznał Pani/Pan podczas stażu?
- Jak pracowała/pracował Pani/Pan z uczniem zdolnym?
- Jakich porad udzieliłaby/udzieliłby Pani/Pan nauczycielowi rozpoczynającemu pracę?
- Jakie teoretyczne i praktyczne umiejętności metodyczne pogłębiła/pogłębił Pani/Pan w okresie stażu?
- Na ile wiedza i umiejętności, które zdobyła/zdobył Pani/Pan podczas studiów, przekładają się na praktyczne działania? Proszę podać przykłady.
- Proszę wskazać umiejętności wymagające doskonalenia.
Wymaganie: znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.
Przykładowe pytania:
- W jaki sposób uwzględnia Pani/Pan w swojej pracy sytuację rodzinną ucznia?
- W jaki sposób uzyskiwała/uzyskiwał Pani/Pan informacje o problemach środowiskowych ucznia?
- W jaki sposób rozwiązuje Pani/Pan pojawiające się trudności wychowawcze?
- Jakie formy współpracy z rodzicami okazały się najbardziej skuteczne w Pani/Pana dotychczasowej pracy?
- Jak diagnozuje Pani/Pan problemy wychowawcze w klasie?
- Jakie metody wychowawcze lubi Pani/Pan stosować w pracy wychowawczej z uczniami? Swój wybór proszę uzasadnić.
- Jakie spostrzeżenia i wnioski ma Pani/Pan ze spotkań z rodzicami uczniów?
- Co Pani/Pana zdaniem warunkuje dobrą współpracę z rodzicami?
- Jaka jest rola zajęć ponadprogramowych, imprez klasowych i szkolnych?
- Na czym polega Pani/Pana współpraca z pedagogiem i psychologiem szkoły?
- Jaka jest rola opiekuna samorządu uczniowskiego szkole?
Wymaganie: umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
Przykładowe pytania:
- Proszę omówić przykładowe zajęcia prowadzone przez Panią/Pana, które obserwował opiekun stażu. Proszę przy tym uwzględnić wnioski, jakie zostały sformułowane w wyniku obserwacji.
- Proszę podać przykład kilku wniosków, jakie sformułowała/sformułował Pani/Pan po zajęciach prowadzonych przez innego nauczyciela.
- Jak planuje Pani/Pan wykorzystać obserwacje zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli i opiekuna stażu?
- Jakie ciekawe metody i formy pracy poznała Pani podczas obserwacji zajęć?
- Jakie metody i formy zaobserwowane zastosowała/zastosował Pani/Pan na prowadzonych przez siebie zajęciach?
- Jakie stałe elementy zajęć zaobserwowała/zaobserwował Pani/Pan?
- Jakie postawy i cechy charakteru nauczyciela pomagają budować mu autorytet, a jakie to utrudniają?
- Jakie problemy z gospodarowaniem czasem zaobserwowała/zaobserwował Pani/Pan na zajęciach?
- Co Pani/Pan powtórzy, a co zmieni w sposobie prowadzenia zajęć w kolejnym roku szkolnym?
- W jaki sposób obserwacje wpłynęły na realizowane przez Panią/Pana zajęcia?
- Jak obserwowane zajęcia wzbogaciły Pani/Pana umiejętności wychowawcze?
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- We wrześniu mój niepubliczny punkt przedszkolny przekształciłam w niepubliczne przedszkole w związku z tym pracownicy mogli rozpocząć awans zawodowy. Niestety teraz nasuwa mi się kilka pytań. Na nauczyciela kontraktowego awans rozpoczyna się automatycznie (bez wniosku ze strony nauczyciela) i kończy 31.05. W jakim terminie dyrektor musi ustalić rozmowę kwalifikacyjną, kto może być powołany do komisji (w placówce tylko ja jestem nauczycielem mianowanym i jednocześnie dyrektorem merytorycznym, jest jeszcze w placówce nauczyciel kontraktowy). Czy w komisji może być wicedyrektor, który dopiero ubiega się o stopień nauczyciela kontraktowego? Bardzo proszę o wzór nadania stopnia nauczyciela kontraktowego (sama wydaję takie pismo czy muszę mieć jakąś zgodę od kuratorium?) Czy nauczyciel kontraktowy może być opiekunem nauczyciela stażysty? Czy ja (dyrektor, nauczyciel mianowany, psycholog) mogę być opiekunem stażysty nauczyciela j. angielskiego i logopedy? Czy jest prawnie ograniczona liczba osób, których się jest opiekunem?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- We wrześniu 2016 roku rozpoczęłam awans na stopień nauczyciela dyplomowanego. We wrześniu br roku objęłam stanowisko dyrektora szkoły, czy kontynuuje staż na starych zasadach, czy zmiana stanowiska zobowiązuje mnie do rozpoczęcia stażu od nowa?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel od roku 2003 posiada kwalifikacje przygotowania pedagogicznego. W roku 2004 uzyskał tytuł mgr z kierunku: nauki o rodzinie, w roku 2007 uzyskał licencjata z filologii angielskiej. W roku 2011 podpisana została umowa o pracę na stanowisku nauczyciela języka angielskiego-awans zawodowy stażysta. Po odbytym stażu w roku 2012 uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego. W roku 2015 rozpoczął staż na nauczyciela mianowanego.Czy powinien podwyższyć swoje kwalifikacje poprzez dokończenie kształcenia, tak aby otrzymać tytuł mgr filologii angielskiej. Czy fakt, że został zatrudniony na czas nieokreślony na powyższe stanowisko w roku 2011 ma znaczenie? Czy może ubiegać się o awans na nauczyciela mianowanego, jeżeli odbywa staż jako nauczyciel języka angielskiego mając mgr z nauki o rodzinie? Czy może przystąpić do powyższego egzaminu? Cała sytuacja powstała w momencie sprawdzania akt osobowych odnośnie posiadanych kwalifikacji zawodowych. Czy w związku z powyższym w dniu kiedy wynikła dana sytuacja Dyrektor powinien zawiadomić nauczyciela o konieczności podwyższenia wykształcenia do stopnia mgr i wystąpić do Kuratorium o zgodę na zatrudnienie nauczyciela bez wymaganych kwalifikacji. Proszę o wyjaśnienie tego zagadnienia oraz proszę o podanie podstawy prawnej.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jakie przepisy obowiązują przy ścieżce awansu zawodowego nauczyciela od 1 wrzesnia 2017r.?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Na jaką podstawę prawną powinien powołać się Dyrektor Szkoły podczas sporządzania CZĄSTKOWEJ oceny dorobku zawodowego za okres stażu dla nauczyciela KONTRAKTOWEGO ubiegającego się o mianowanie, który rozpoczął staż 1 września 2020 r. i w okresie 1.09.20-31.08.2022 realizował go u nas, a teraz kontynuuje go w innej szkole do 31.05.23 roku (Działając na podstawie.... - Karta Nauczyciela) Proszę też o informację czy poniższy zapis jest prawidłowy (podstawa prawna): działania były udokumentowane zgodnie z 7 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U z 2020 poz. 2200) Czy przy sporządzaniu cząstkowej oceny należy bazować na projekcie oceny opiekuna za dotychczasowy staż oraz opinii RR czy nie jest to koniecznie a cząstkowe sprawozdanie nauczyciela wystarczy.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe