Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym, którego główne kompetencje są określone w art. 70 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz....

PORADA PRAWNA

12 stycznia 2023 Prawo oświatowe

Proszę o podstawę prawną i przykładową uchwałę rady pedagogicznej dotyczącą dostosowań na egzaminie klasie VIII. Jakie są możliwe sposoby dostosowania na egzaminie klasy VIII, dyrektor szkoły zaznacza sposoby dostosowania wskazane przez radę pedagogiczną. W jaki sposób ma wskazać rada? Czy to ma być opinia, uchwała, czy tylko omówione na radzie pedagogicznej.

Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym, którego główne kompetencje są określone w art. 70 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Są to kompetencje o charakterze stanowiącym lub opiniującym. Wskazany przepis nie daje umocowania do podjęcia uchwały w sprawie dostosowań na egzaminie w klasie VIII. Podstawy prawnej wydania takiej uchwały należy zatem poszukać w innych aktach prawnych. W art. 44zzr ustawy z dnia 7 września 1991 r. ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230) znajdują się dwie podstawy prawne do podejmowania przez radę pedagogiczną uchwał.

Na podstawie art. 44zzr ust. 12 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna podejmuje uchwałę o charakterze stanowiącym; rada pedagogiczna, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego, wymienionych w komunikacie, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret trzecie, wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego dla ucznia, słuchacza albo absolwenta, o którym mowa w ust. 1-7. Komunikat został wydany dnia 19 sierpnia 2022 r. i opublikowany na stronie https://oke.waw.pl/artykuly/podglad.php?id_artykulu=3731.

Przykładowo: na podstawie art. 44zzr ust. 12 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna podejmuje uchwałę wskazującą sposoby dostosowania warunków lub form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2022/2023.

1) Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w tym: dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią: zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zeszycie zadań egzaminacyjnych, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi, przedłużenie czasu na wykonanie zadań z arkusza standardowego,

2) Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla uczniów niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym: zapewnienie obecności specjalisty, odpowiednio pedagoga resocjalizacji lub socjoterapeuty (może być członkiem zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu z uczniem, przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali.

Na podstawie art. 44zzr ust. 6 i 7 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna podejmuje uchwałę o charakterze opiniującym:

1) dotyczącą przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty w warunkach dostosowanych do potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną,

2) dotyczącą przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty w warunkach dostosowanych do potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu.

Jeżeli chodzi o uchwały wydawane na podstawie art. 44zzr ust. 6 lub 7 ustawy o systemie oświaty, to aby uczeń mógł przystąpić do egzaminu w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, to rada pedagogiczna musi wydać pozytywną opinię. Przykładowo rada pedagogiczna pozytywnie opiniuje propozycje dostosowania formy lub warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla uczennicy, której ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu, tj.: przystąpienie do egzaminu z języka polskiego w oddzielnej sali oraz możliwość korzystania ze słownika dwujęzycznego w wersji papierowej podczas egzaminu z języka polskiego.

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT