Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pracuję na stanowisku wicedyrektora w Bursie. Dziś dowiedziałam się że od 1 października mam przychodzić do pracy na 8 godzin dziennie. Do tej pory pracowałam 30 godzin, bo tak wynosi pensum. Proszę o podstawę prawną dotyczącą czasu pracy wychowawcy, który pełni obowiązki wicedyrektora.Ta zmiana dotyczy tylko mojej osoby, bo wychowawcy podobno przygotowują się do zajęć, więc pracują 30 godz. Mam też swoje wakacje dzielić z dyrektorem na pół, bo musi ktoś w tym okresie być w placówce. Z tego co się orientuje 8 tyg.to minimum jakie mi się należy w ciągu roku, pomimo, że wychowawcy mają ok.10/11 tyg.,ale podobno ja nie muszę mieć tych 8 tyg.urlopu. Proszę o konkretną prawną odpowiedź.
Czas pracy nauczycieli reguluje art. 42 Karty Nauczyciela. Zgodnie z nim, czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień. W ramach tych 40 godzin oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz,
2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły (tu: obowiązki wicedyrektora), w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów;
3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
Powyższy przepis dotyczy również wicedyrektora.
Kwestię urlopu wypoczynkowego nauczycieli reguluje art. 64 i dalsze Karty Nauczyciela. Dotyczą one również wicedyrektora.
Nauczyciel może być zobowiązany przez dyrektora do wykonywania w czasie ferii następujących czynności:
1) przeprowadzania egzaminów;
2) prac związanych z zakończeniem roku szkolnego i przygotowaniem nowego roku szkolnego;
3) opracowywania szkolnego zestawu programów oraz uczestniczenia w doskonaleniu zawodowym w określonej formie.
Czynności powyższe nie mogą łącznie zająć nauczycielowi więcej niż 7 dni.
Dyrektor i wicedyrektor mogą również podczas wakacji wykonywać zadania zlecone przez organ prowadzący lub wykonywać - za zgodą organu prowadzącego - swoje obowiązki w związku z prowadzonymi w placówce inwestycjami albo kapitalnymi remontami. Jeżeli z tego powodu i/lub pozostałych, wymienionych w art. 66 ust. 1 KN, nie wykorzystają co najmniej 8 tygodni urlopu w roku, to przysługuje im urlop uzupełniający.
W projekcie ustawy zmieniającej m.in. Kartę Nauczyciela (ustawa o finansowaniu zadań oświatowych), która planowo powinna wejść w życie w przyszłym roku zaplanowana jest zmiana przepisów dot. urlopu wypoczynkowego dyrektorów i wicedyrektorów szkół i placówek feryjnych, poprzez dodanie do art. 64 ustępu 2a w brzmieniu: "Dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole, a także nauczycielowi, który przez okres co najmniej 10 miesięcy pełni obowiązki kierownicze w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze, przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 35 dni roboczych w czasie ustalonym w planie urlopów."
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Moje pytanie dotyczy procedur wypłacania premii regulaminowej pracownikom niepedagogicznym. Każdemu pracownikowi o ile dobrze wypełnia swoje obowiązki przysługuje premia w wysokości 20% (tak ma zapisane w umowie). Jak należy wobec tego postępować w sytuacji, gdy pracownik jest na zwolnieniu lekarskim np. 7 dni? A jak w sytuacji gdy jest na urlopie macierzyńskim lub kilkumiesięcznym zwolnieniu? Czy właściwy jest zapis w regulaminie, że za każdy dzień zwolnienia lekarskiego pracownik traci 1% premii?
- Czy dyrektor powinien udzielić urlopu szkoleniowego z tytułu podnoszenia kwalifikacji zawodowych nauczycielowi, który samodzielnie zdecydował się na podjęcie dodatkowej nauki i rozpoczął studia podyplomowe?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na podstawie mianowania do chwili obecnej pracuje na dwa pełne etaty w szkole podstawowej i szkole ponad gimnazjalnej ze wskazaniem naszej szkoły ponad gimnazjalnej jako główne miejsce zatrudnienia. Po zaopiniowaniu arkusza na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 10.04.2017r. w głównym miejscu pracy, gdzie miała przydzielony pełny etat, oświadczeniem z dnia 11.04.2017r. zmieniła podstawowe miejsce pracy z naszej jednostki na szkołę podstawową, nie przedkładając zgody na dodatkowe zatrudnienie. Nadmieniam, że posiedzenie Rady Pedagogicznej w szkole podstawowej odbyło się w dniu 11.04.2017r., gdzie wyżej wymienionej nauczycielce także został przydzielony pełny etat. W związku z powyższym dyrektor szkoły ponad gimnazjalnej wystąpił z pismem do dyrektora szkoły podstawowej o wyrażenie zgody na dodatkowe zatrudnienie tej nauczycielki. Dyrektor nie wyraził zgody na dodatkowe zatrudnienie, w wyniku czego, ze względu na nie możliwą dyspozycyjność nauczyciela zostały wprowadzone zmiany do arkusza (bez przydziału godzin dla tego nauczyciela) i ponownie uruchomione procedury związane z jego tworzeniem. Czy decyzja dyrektora była prawnie słuszna i jaką postawę prawną przyjąć przy wypowiedzeniu stosunku pracy temu nauczycielowi?
- Obecnie jesteśmy zespołem szkół: szkołą podstawowa z oddziałami przedszkolnymi (5 oddziałów - 3, 4,5,6 latki) i gimnazjum. W momencie reformy edukacji chcemy przekształcić się w zespół szkolno- przedszkolny czyli szkoła podstawowa i przedszkole. Jak praktycznie powinien wyglądać proces przekształcenia? Zależy nam na wypunktowaniu kolejnych kroków i ewentualnych zadań do poszczególnych kroków.
- Kto ma przeprowadzić rekrutację uczniów do szkoły oraz przedszkola i zatrudnić nauczycieli i obsługę jeśli szkoła jest w likwidacji i na miejscu 3 szkół podstawowych powstanie jedna szkoła podstawowa. Jaka jest podstawa prawma.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe