Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od roku szkolnego 2014/2015 o przydziale dziecka do klasy I szkoły podstawowej decydować ma rok i miesiąc jego urodzenia, pierwszeństwo dając uczniom najmłodszym. Przewidziano również pewne wyjątki, kiedy można odstąpić od podziału dzieci według wieku. Co znaczy ustawowy „szczególnie uzasadniony przypadek”?
Rzeczywiście przepisy ustawy z 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw dają rodzicom prawo do wnioskowania do dyrektora o wprowadzenie innych rozwiązań niż te, które wynikają z podstawowych uregulowań. To zadaniem dyrektora szkoły jest określenie, które sytuacje można uznać za szczególnie uzasadnione przypadki. Na tej podstawie dyrektor rozstrzyga, czy wnioski rodziców są zasadne.
Podział uczniów klasy I w latach 2014/2015 i 2015/2016
Ww. ustawa wprowadziła w art. 4 zasadę, że podziału uczniów klasy I publicznej szkoły podstawowej na oddziały dokonuje się według roku i miesiąca urodzenia, poczynając od uczniów najmłodszych.
Szczególnie uzasadnione przypadki
Art. 4 ust. 2 ustawy daje dyrektorowi szkoły możliwość odstępstwa od tej zasady, wskazując dwa kryteria:
- wniosek rodziców,
- szczególnie uzasadniony przypadek.
We wzorze wniosku rodziców można określić kryteria
Dobrą praktyką jest opracowanie wzoru wniosku, który rodzice mogą składać do dyrektora szkoły w formie pisemnej. Ponieważ ustawodawca nie określił katalogu „szczególnie uzasadnionych przypadków”, dyrektor powinien umieć uzasadnić powód innego przydziału uczniów, np. z powodu organizacji tylko jednego oddziału klasy I.
Zatem do kompetencji dyrektora należy sposób udokumentowania zasadności zastosowania odstępstwa od ustawowych uregulowań.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- zasiłek za szpital
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę podać jakie informacje powinno zawierać oświadczenie dyrektora o stanie kontroli zarządczej. Jeśli można, to proszę o wzór takiego oświadczenia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Gdzie powinny być przechowywane IPETY i WOFU ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi wychowania przedszkolnego który za zgoda dyrektora podjął studia podyplomowe( logopedia) przysługuje urlop szkoleniowy na napisanie pracy dyplomowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy placówką prowadzoną przez stowarzyszenie. Zgodne z Art. 80. sys. oświaty Przedszkola, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez gminę, pomniejszonym o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola prowadzonego przez gminę, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkoli publicznych, pomniejszone o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy. Podstawą do ustalenia w/w kwoty dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez gminę. Czy w związku z tym do ustalenia kwoty przewidzianej na jedno dziecko gmina może brać pod uwagę liczbę dzieci biorących udział w projekcie unijnym (utworzenie 3 nowych oddziałów ), a nie uwzględnia kwoty przewidzianej na realizację projektu. Takie obliczanie kwoty dotacji dla przedszkoli prowadzonych w naszej gminie przez stowarzyszenia znacznie zaniżyło koszty przekazywane przez gminę na jedno dziecko w tychże placówkach.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe