Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Rzeczywiście przepisy ustawy z 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw...

PORADA PRAWNA

12 listopada 2014 Inne

Od roku szkolnego 2014/2015 o przydziale dziecka do klasy I szkoły podstawowej decydować ma rok i miesiąc jego urodzenia, pierwszeństwo dając uczniom najmłodszym. Przewidziano również pewne wyjątki, kiedy można odstąpić od podziału dzieci według wieku. Co znaczy ustawowy „szczególnie uzasadniony przypadek”?

Rzeczywiście przepisy ustawy z 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw dają rodzicom prawo do wnioskowania do dyrektora o wprowadzenie innych rozwiązań niż te, które wynikają z podstawowych uregulowań. To zadaniem dyrektora szkoły jest określenie, które sytuacje można uznać za szczególnie uzasadnione przypadki. Na tej podstawie dyrektor rozstrzyga, czy wnioski rodziców są zasadne.

Podział uczniów klasy I w latach 2014/2015 i 2015/2016

Ww. ustawa wprowadziła w art. 4 zasadę, że podziału uczniów klasy I publicznej szkoły podstawowej na oddziały dokonuje się według roku i miesiąca urodzenia, poczynając od uczniów najmłodszych.

Szczególnie uzasadnione przypadki

Art. 4 ust. 2 ustawy daje dyrektorowi szkoły możliwość odstępstwa od tej zasady, wskazując dwa kryteria:

- wniosek rodziców,
- szczególnie uzasadniony przypadek.

We wzorze wniosku rodziców można określić kryteria

Dobrą praktyką jest opracowanie wzoru wniosku, który rodzice mogą składać do dyrektora szkoły w formie pisemnej. Ponieważ ustawodawca nie określił katalogu „szczególnie uzasadnionych przypadków”, dyrektor powinien umieć uzasadnić powód innego przydziału uczniów, np. z powodu organizacji tylko jednego oddziału klasy I.

Zatem do kompetencji dyrektora należy sposób udokumentowania zasadności zastosowania odstępstwa od ustawowych uregulowań.
 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT