Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia od 31.08.2017r. do 30.08.2018r. nabyła prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 56 dni. W związku z wygaszaniem gimnazjum w roku szkolnym 2018/19 zatrudniona będzie jako nauczycielka w ograniczonym wymiarze 11/20 (pensum łączone). Od dnia 01.09.2018r. istnieje możliwość równoległego, dodatkowego zatrudnienia tej nauczycielki na stanowisku sekretarza szkoły (pracownik samorządowy) w wymiarze ½ etatu. Czy wykonując pracę sekretarza szkoły jako pracownika samorządowego – inny pracodawca, ale umowę podpisuje dyrektor szkoły, może ona w tym samym czasie - jednocześnie korzystać z urlopu wypoczynkowego przysługującego jej z racji przebywania jako nauczyciel na urlopie zdrowotnym. Jeśli nie, to bardzo proszę o wskazanie możliwości rozwiązania tej sprawy.
W przypadku zawarcia drugiej umowy o pracę z tym samym pracownikiem, z każdej z tych umów przysługują mu odrębne uprawnienia pracownicze (są to oddzielne stosunki pracy), w tym również urlop wypoczynkowy. Na stanowisku nauczyciela pracownicy przysługuje urlop uzupełniający, z którego może korzystać, pracując jednocześnie na stanowisku sekretarza szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 12 listopada 2014 Kadry Nauczyciele, którzy pracują na cały etat, godziny nauczania indywidualnego wykazują jako ponadwymiarowe. Jak potraktować godziny nauczania w przypadku dopełnienia pensum nauczyciela, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy? Zarówno nauczyciele, którzy mają pełny etat, jak i ci pracujący w niepełnym wymiarze czasu pracy mogą mieć przydzielane godziny ponadwymiarowe. Nie istnieje zakaz wliczania godzin nauczania indywidualnego do etatu nauczycieli, ale też nie w każdym przypadku te godziny mogą stanowić uzupełnienie wymiaru zajęć nauczyciela. Kiedy można przydzielić godziny ponadwymiarowe? Warunki przydzielania godzin ponadwymiarowych reguluje przepis art. 35 w związku z art. 42 ust. 5a Karty Nauczyciela (dalej: KN). Jednocześnie art. 35 KN stanowi, że przydzielanie godzin ponadwymiarowych możliwe jest jedynie w szczególnych przypadkach podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania. Jeśli nauczanie indywidualne nie odbyło się, to nie można uznać, że godzina ponadwymiarowa się odbyła. Godziny nauczania indywidualnego należy wpisać do arkusza organizacyjnego Jeśli wiadomo z góry, że godziny nauczania indywidualnego zostaną przyznane na cały rok szkolny (lub etap edukacyjny), powinny one być umieszczone w arkuszu organizacji szkoły w przypadku uzupełniania nimi tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Poświadcza to orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie nauczania indywidualnego. W innych przypadkach nauczanie indywidualne nie może stanowić uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Nauczanie indywidualne przyznane na cały rok szkolny zwiększa pensum Nauczanie indywidualne nie powinno być wliczane do obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela, gdy nie jest przyznane na cały rok szkolny i nie stanowi uzupełnienia etatu. W takiej sytuacji godziny nauczania indywidualnego są realizowane jako godziny ponadwymiarowe. Natomiast jeśli jest nauczanie indywidualne jest przyznane na cały rok szkolny, stanowi to podstawę do zwiększenia pensum nauczyciela. Jeśli nauczanie indywidualne realizowałby nauczyciel, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy, to przydzielenie mu godzin nauczania indywidualnego w pierwszej kolejności byłoby podstawą do zmiany umowy o pracę i zwiększenia godzin pensum. Podstawa prawna • Ustawa z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela 18 sierpnia 2016 Kadry W szkole pracują nauczyciele w niepełnym wymiarze godzin. W trakcie roku szkolnego przyznawane jest nauczanie indywidualne. Czy przyznanie im dodatkowych godzin wymaga zmiany umowy, czy można godziny wykazywać jako ponadwymiarowe? W przypadku nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze nie można mówić o godzinach ponadwymiarowych. Takiego godziny można przydzielić tylko nauczycielom, którzy są zatrudnieni w pełnym wymiarze. Jeżeli w trakcie roku szkolnego pojawiają się wolne godziny, np. nauczania indywidualnego, należy przyznać je nauczycielom niepełnozatrudnionym w formie aneksu do umowy o pracę, zwiększającego okresowo wymiar zatrudnienia (podając okres, na który zwiększa się wymiar i przyczynę, aby z treści dokumentu jasno wynikało, że zwiększenie spowodowane jest potrzebą nauczania indywidualnego). Która informacja/porada jest prawdziwa?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły ma przydzielonych 8 godzin pensum. Czy w przypadku rezygnacji z funkcji dyrektora w trakcie roku szkolnego (np.dyrektor złoży wypowiedzenie 30.09.2017r.) przydzielone pensum pozostanie takie same, jeżeli w arkuszu organizacyjnym nie ma godzin, które można dodatkowo przydzielić dyrektorowi po rezygnacji z funkcji?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Urlop nauczyciela dla poratowania zdrowia od 1 września 2018 r. do 31 sierpnia 2019 r. Jak obliczyć urlop wypoczynkowy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest tygodniowa liczba godzin specjalizacji dla trenerów, dla pięciu oddziałów mistrzostwa sportowego (trzy klasy pierwsze oraz jedna klasa druga i jedna klasa trzecia) oraz dwóch oddziałów sportowych (klasa druga i klasa trzecia) w liceum ogólnokształcącym? Czy liczba godzin specjalizacji ma związek z liczebnością uczniów w klasach ?
- Przepraszam ale jeszcze raz przesyłam pytanie uzupełnione o pewne dane. Proszę jeszcze raz o analizę i odpowiedź na to pytanie.
W naszej szkole funkcjonuje oddział specjalny z uczniami z upośledzeniem w stopniu lekkim. Jest to klasa z uczniami klas I, II, IV, VII .
Nauczyciel dyplomowany zatrudniony od 01.09.2017r. w wymiarze 14/18 godzin tygodniowo ma przydzielone 13/18 godzin w szkole i 1/18 w klasie- oddziale specjalnym w której są uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Moje pytanie : czy nauczycielowi należy się dodatek za trudnie warunki pracy. Jeżeli tak to w jakiej wysokości.
Dyrektor szkoły – nauczyciel mianowany realizuje godziny dydaktyczne w wymiarze 3/18
w w/w oddziale specjalnym prowadząc zajęcia rewalidacyjne. Jest to pensum ustalone przez organ prowadzący szkołę dla dyrektora. Moje pytanie : czy dyrektorowi należy się dodatek
za trudnie warunki pracy. Jeżeli tak to w jakiej wysokości.
Inni nauczyciele przedmiotowi ( np. nauczyciel wychowania fizycznego) ma przydzielone 21/18 godzin tygodniowo w tym 17/18 w szkole i 4/18 w w/w oddziale specjalnym . Czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy za 4/18. Jeżeli tak to w jakiej wysokości.
Przedstawiam rozdział z Uchwały Rady Miasta w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół p przedszkoli w sprawie dodatku za trudne warunki pracy.
§ 8
1. Nauczycielom pracującym w trudnych lub uciążliwych warunkach pracy dla zdrowia przysługują z tego tytułu dodatki.
2. Za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli :
a/ zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzoną w stopniu głębokim,
b/ zajęć dydaktycznych i wychowawczych w klasach specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego,
c/ prowadzenie nauczania indywidualnego w domu ucznia, zakwalifikowanego do takiego kształcenia.
3. Nauczycielom przysługuje dodatek w wysokości :
za prace w trudnych warunkach – 20% wynagrodzenia zasadniczego.
4. Dodatek za trudne lub uciążliwe warunki pracy przysługuje w okresie faktycznego
wykonywania pracy, za którą dodatek jest związany oraz w okresie nie wykonywania pracy, za który przysługuje wynagrodzenie liczone jak za okres urlopu wypoczynkowego.
5. Nauczycielom prowadzącym indywidualne nauczanie w domu ucznia oraz dziecka
zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego przysługuje dodatek w wysokości
20 % stawki godzinowej za każdą przepracowana godzinę.
6. Dodatki przysługują w takiej części, w jakiej godziny pracy w trudnych, warunkach
Pracy pozostają do obowiązującego wymiaru godzin.
7. Dodatki wypłaca się z dołu za czas faktycznego wykonywania pracy
§ 14 ustalenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dla nauczycieli, którym powierzono stanowisko kierownicze w szkole :
1. dyrektor szkoły liczącej 17 i więcej oddziałów – 3 godz.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe