Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel dyplomowany przechodzi na emeryturę i jest zainteresowany ponownym zatrudnieniem. Obecnie jest zatrudniony na podstawie mianowania. Umowę ma zawartą na pełny etat w jednej szkole (9 godzin) ale jest oddelegowany do innej placówki, by uzupełniać etat (9 godzin). Czy można go zatrudnić po przejściu na emeryturę w taki sam sposób ale na czas określony – do końca roku szkolnego? Jeśli zostanie zatrudniony po przejściu na emeryturę tylko na 9 godzin, to czy umowa może być zawarta na czas określony – do końca roku szkolnego? W oparciu o jaką podstawę prawną mogę go zatrudnić ponownie? Po jakim czasie od dnia rozwiązania umowy o pracę, w związku z przejściem na emeryturę można nawiązać z nim nową umowę?
Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) stosunek pracy z nauczycielem mianowanym zawiera się na podstawie mianowania, gdy spełnione są wszystkie warunki, a jeśli nie ma możliwości zapewnienia mu pełnego etatu – zawiera się z nim umowę na czas nieokreślony. Jedynie w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela, w tym w trakcie roku szkolnego, stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas określony.
W przypadku opisanym w pytaniu wydaje się mało prawdopodobne, aby istniała potrzeba wynikająca z organizacji nauczania, by zatrudnić nauczyciela na czas określony.
Nauczyciel zatrudnienie może podjąć już następnego dnia po zakończeniu poprzedniego stosunku pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jaki sposób należy ustalić godziny ponadwymiarowe dyrektora szkoły? Czy należy kierować się obniżonym już pensum i np. gdy wynosi ono 2 godziny, to dyrektor ma prawo do 1 nadgodziny? Czy jednak 9 godzin zgodnie z pełnym pensum nauczyciela? Jak to się ma w świetle interpretacji wiceministra Krzyżanowskiego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 1.09.2018 organ prowadzący planuje połączenie przedszkola z szkoła podstawową i stworzenie zespołu szkolno-przedszkolnego. Czy w takiej sytuacji organ prowadzący ma możliwość powierzenia stanowiska dyrektora zespołu obecnemu dyrektorowi szkoły podstawowej do końca jego kadencji? Czy musi być ogłoszony konkurs na dyrektora zespołu?
- Jestem dyrektorem szkoły. Z dniem 1 września rozwiązuję stosunek pracy z nauczycielką, która przechodzi na emeryturę. Nauczycielka ma zaległy urlop. Chciałabym, aby poszła od 16 maja, ale ona upiera się, że złoży podanie o urlop od dnia 27 maja. Czy ja, jako dyrektor mam prawo nakazać Jej odebranie zaległego urlopu w terminie przeze mnie ustalonym?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o opinię w następującej sprawie. Jej kontekst to zmiany organizacyjne wynikające z faktu 'utraty' przez szkołę trzech klas zerowych, które uchwałą Rady Miasta przeniesione zostały w naszym mieście do przedszkoli. A teraz do rzeczy. Jest nauczycielka nauczania wczesnoszkolnego, która, mając kwalifikacje logopedyczne, a nie mając godzin w klasach 1-3, pełni właśnie obowiązki logopedy, a etat uzupełnia pracując w świetlicy szkolnej. W chwili obecnej jestem zmuszony do pozbawienia jej możliwości pracy w świetlicy i ograniczenia etatu do 11/20 (jako logopedzie). Owe godziny w świetlicy są mi bowiem niezbędne do zapewnienia choćby części etatu (16/26) jednej z nauczycielek, która straciłaby pracę wskutek wspomnianego ‘wyprowadzenia' klas zerowych ze szkoły. Czy takie posunięcie względem tej Pani jest zgodne z zasadami opisanymi w art. 20 KN? Czy może jeszcze inne przepisy mają tu zastosowanie? Czy mogę w pierwszej kolejności starać się zapewnić pracę tym osobom, które są zagrożone jej utratą wskutek 'utraty' przez szkołę 'zerówek'? Będę wdzięczny za rozjaśnienie mi spojrzenia na tę kwestię.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może udzielić nauczycielce urlopu bezpłatnego na jej wniosek dwa razy z rzędu - rok po roku?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe