Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy zgodności zapisu w WSO z rozporządzeniem w sprawie oceniania. Mamy w WSO zapis, iż Ocenę śródroczną ustala się na podstawie ocen cząstkowych z zastosowaniem systemu oceny ważonej. Mamy również określone wagi ocen w poszczególnych kategoriach, jednak nie mamy zapisu, że stosujemy średnią ważoną i mamy ją ukrytą w dzienniku elektronicznym (rodzic jej nie widzi).To nauczyciel wystawia ostatecznie ocenę u nas i średnia ważona może mu w tym pomóc, ale nie jest wyznacznikiem. Czy w związku z powyższym zapisem : Ocenę śródroczną ustala się na podstawie ocen cząstkowych z zastosowaniem systemu oceny ważonej, łamiemy prawo, bo nie stosujemy średniej ważonej? Czy ewentualna zmiana WSO wchodzi w grę w ciągu roku szkolnego, czy możemy system zmienić dopiero od września 2015 roku?
Zmiany w WSO można dokonać w każdym czasie, należy jednak o nich poinformować uczniów i rodziców zgodnie z zapisami statutowymi, bowiem WSO jest elementem statutu. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły. Prawo oświatowe daje nauczycielom i wychowawcom możliwość decydowania w sprawie oceniania, dlatego szkoła ma prawo decydować, jakie treści wprowadza do statutu. Ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, odbywa się według skali i w formach przyjętych w szkole. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania — wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W klasie I SP jest 28 uczniów. 7 powtarza rok, 11 ma opinię o dostosowaniu wymagań, a jedno dziecko ma zespół Aspergera. Do klasy przydzielono nauczyciela wspomagającego. Czy w tej klasie nie powinno być zatrudnionych więcej osób do pomocy wychowawcy? Czy pomoc nauczyciela i nauczyciel wspomagający może być traktowany tak samo-jako dwa w jednym w klasie czy muszą to być dwie oddzielne osoby? Czy limit uczniów nie został przekroczony? Rodzice uważają, że złamano tu prawo.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak długo należy przechowywać prace kontrolne i prace z egzaminów semestralnych pisemnych słuchaczy w szkołach ponadgimnazjalnych (LO dla dorosłych), kształcących się w systemie zaocznych? W jakim akcie prawnym znajdziemy odpowiedź na to pytanie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam niedawno wysłałam zapytanie odnośnie zapisu w Państwa publikowanym statucie, gdzie jeden z punktów brzmi:
2. Uczeń i jego rodzice zwracają się z wnioskiem do wychowawcy klasy o umożliwienie wglądu do pracy pisemnej ucznia, dokumentacji egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego lub innej dokumentacji dotyczącej oceniania.
chodziło mi czy jest on zgodny z prawem, gdyż według nowobowiązującego - ani uczeń ani rodzic nie musi występować z wnioskiem o udostępnienie prac (poza egzaminami itp). To nauczyciel ma obowiązek udostęnic rodzicom prace na bieżąco,Otrzymałam od państwa odpowiedź;
:Zapis „uczeń i jego rodzice” sugeruje, że muszą zgłosić się razem. Zapis nie precyzuje, czy pisemnie, czy wystarczy ustnie. Poza tym nie dostrzegam niewłaściwych zapisów.
Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności Rozdział 3a Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych.
W art. 44e ust. 4–7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) – dalej u.s.o. zostało określone, że sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia, w tym szkoły podstawowej są udostępniane uczniowi i jego rodzicom. Natomiast na wniosek ucznia lub jego rodziców udostępniana do wglądu jest jedynie dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, zastrzeżeń oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia. Sposób udostępniania tych prac musi określać statut szkoły. Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 357),
W związku z licznymi pytaniami i wątpliwościami, jak należy stosować nowe przepisy, Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało na swojej stronie internetowej wyjaśnienie w tej sprawie, z którego wynika, że obecnie: "uczeń i jego rodzice nie muszą zwracać się do nauczyciela z wnioskiem o udostępnienie pracy (tak stanowiły dotychczasowe przepisy). Nauczyciel ma obowiązek udostępnić sprawdzone i ocenione bieżące prace pisemne. Uzyskanie sprawdzonej pracy pisemnej jest również wyrazem prawa ucznia i jego rodzica do bezpośredniego dostępu do informacji o postępach w nauce lub ich braku, wskazującej nad czym uczeń musi popracować, aby uzupełnić te braki lub rozwinąć swoje umiejętności. Jednocześnie art. 44e ust. 7 u.s.o. wskazuje, że szkoła musi określić w swoim statucie sposób tego udostępniania. Przy wyborze sposobu udostępniania sprawdzonych prac, szkoła powinna wziąć pod uwagę realne możliwości szybkiego otrzymania przez ucznia i jego rodziców danej pracy, np.: przekazanie zainteresowanym oryginału pracy lub jego kopii, udostępnienie pracy do domu z prośbą o zwrot pracy podpisanej przez rodziców itd. Udostępnianie prac do wglądu tylko na terenie szkoły (np. w czasie organizowanych przez szkołę spotkań z rodzicami) nie spełnia warunku swobodnego dostępu rodziców ucznia do informacji o postępach i trudnościach w nauce ich dziecka.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy art. 6a KN znajduje zastosowanie do niepublicznego ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, o którym mowa art. 2 pkt 7 ustawy Prawo oświatowe?
2. Czy ocena pracy dyrektora od 01 września 2018 r. odbywać się będzie wyłącznie na wniosek?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie 1: Czy uczniowi dla którego prowadzone jest nauczanie indywidualne na podstawie orzeczenia podani psychologiczno-pedagogicznej w domu można przeprowadzić egzamin klasyfikacyjny w jego domu, czy powinien być przeprowadzony w szkole? Opis sytuacji ucznia: Uczeń przez I semestr z powodu długotrwałej choroby nie uczęszczał do szkoły i był nieklasyfikowany ze wszystkich przedmiotów. W II semestrze prowadzone jest dla tego ucznia od miesiąca marca nauczanie indywidualne w domu.
Pytanie 2: Według przepisów egzamin klasyfikacyjny ucznia powinien składać się z części pisemnej i ustnej. w przypadku naszego ucznia ze względu na "Mutyzm" przeprowadzenie części ustnej jest niemożliwe. Czy można poprzestać tylko na części pisemnej egzaminu w przypadku tego ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe