Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W klasie I SP jest 28 uczniów. 7 powtarza rok, 11 ma opinię o dostosowaniu wymagań, a jedno dziecko ma zespół Aspergera. Do klasy przydzielono nauczyciela wspomagającego. Czy w tej klasie nie powinno być zatrudnionych więcej osób do pomocy wychowawcy? Czy pomoc nauczyciela i nauczyciel wspomagający może być traktowany tak samo-jako dwa w jednym w klasie czy muszą to być dwie oddzielne osoby? Czy limit uczniów nie został przekroczony? Rodzice uważają, że złamano tu prawo.
Zgodnie z prawem oświatowym (art. 61 ust 3 pkt 3a-3d ustawy o systemie oświaty) zajęcia edukacyjne w klasach I–III są prowadzone w oddziałach klasowych liczących nie więcej niż 25 uczniów. Zmiany w ustawie oświaty, które weszły w życie 20.02.2015 r., dały jednak możliwość powiększania klas I-III, maksymalnie do 27 uczniów. Jest to możliwe wyłącznie po rozpoczęciu roku szkolnego, w sytuacji gdy po 1 września do szkoły zostaną zgłoszone dzieci zamieszkałe w jej rejonie. Zwiększenie liczby uczniów ponad 25 jest możliwe tylko na wniosek klasowej rady rodziców (jeśli np. rodzice preferują takie rozwiązanie i nie chcą, by klasa została w trakcie roku podzielona). Bez wniosku klasowej rady rodziców dyrektor szkoły nie może zdecydować o zwiększeniu liczebności klasy. Drugim warunkiem jest uzyskanie zgody organu prowadzącego. Po zwiększeniu liczby uczniów w klasie ponad 25 szkoła ma obowiązek zatrudnić asystenta nauczyciela, który będzie wspierał prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w tej klasie.
W omawianym przypadku nie można więc łączyć w jednej osobie nauczyciela wspomagającego, który musi być obowiązkowo zatrudniony w tej klasie dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zespół Aspergera. (§ 7. ust 2 pkt 1 rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym) i asystenta nauczyciela. Albowiem w tej klasie zatrudnienie asystenta nauczyciela jest obowiązkowe z innego powodu - ze względu na zwiększenie liczby uczniów do 27 osób.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kiedy ukaże się wzór sprawozdania dyrektora szkoły z pełnionego nadzoru ped. bardziej doskomały?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół - 5-letniego technikum -podano tygodniowy wymiar godzin danego przedmiotu w danej klasie. Nie podano natomiast tygodniowej liczby godzin dla ucznia np. w klasie I, tzn. Ile godzin w tygodniu może mieć uczeń klasy I technikum, np. 34. Do tej pory w rozporządzeniu podawano taka liczbę godzin.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na podstawie świadectwa z zagranicy uczeń z Ukrainy został przyjęty od razu do klasy II Technikum (z pominięciem klasy I) z zastrzeżeniem, iż do końca klasy II musi zdać egzamin klasyfikacyjny z przedmiotów, które zakończyły się w klasie I. Proszę o podanie składu komisji przeprowadzającej egzamin oraz podstawę prawną dla takiego przypadku (uczeń z zagranicy, przyjęty do klasy programowo wyższej).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy projekt arkusza organizacyjnego szkoły musi być zaopiniowany przez radę pedagogiczną przed oddaniem do organu prowadzącego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, czy 2-latek może być przyjęty do oddziału przedszkolnego w grupie 3-4 latków?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe