Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń realizował nauczanie domowe do lutego br. Następnie przeszedł do innej szkoły i nie ma klasyfikacji śródrocznej. Czy uczeń powinien mieć egzaminy klasyfikacyjne po tych kilku miesiącach nauczania domowego w pierwszej szkole? Czy można przyjąć ucznia do nowej szkoły bez tych egzaminów?
Na wniosek rodziców dyrektor odpowiednio publicznego lub niepublicznego przedszkola, szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Zezwolenie to może być wydane przed rozpoczęciem roku szkolnego albo w trakcie roku szkolnego, jeżeli: 1) przedszkole, szkoła podstawowa lub szkoła ponadpodstawowa, do której dziecko zostało przyjęte, znajduje się na terenie województwa, w którym zamieszkuje dziecko;2) do wniosku o wydanie zezwolenia dołączono: a) opinię publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, b) oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, c) zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.Uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą uzyskuje roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie rocznych egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły. Egzaminy klasyfikacyjne są przeprowadzane przez szkołę, której dyrektor zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Uczniowi takiemu nie ustala się oceny zachowania. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się zgodnie z art. 44l ustawy o systemie oświaty i przepisami wydanymi na podstawie art. 44zb ustawy o systemie oświaty.Przepisy prawa nie narzucają organizowania egzaminów dla ucznia nauczanego w sposób opisany w pytaniu po kilku miesiącach, ale po roku. Oznacza to, że szkoła nie musi organizować egzaminu klasyfikacyjnego, uczeń wg mojej opinii ma prawo kontynuować naukę w szkole. Jeśli szkoła przyjęła ucznia oznacza to, że będzie go wspierać zwłaszcza w przypadku ew. trudności w nauce.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (ze zm.), w szczególności art. 37.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zwracam się z prośbą o rozstrzygnięcie wątpliwości dotyczących liczebności uczniów na zajęciach pozalekcyjnych, dodatkowych tj. koła przedmiotowe, koła zainteresowań, gimnastyka korekcyjna organizowanych w ramach godzin dyrektorskich i przydzielanych przez dyrektora w ramach posiadanych środków budżetowych.
Jaka maksymalna liczba uczniów powinna być na kołach zainteresowań typu teatralne, plastyczne, chór?
Dogłębna analiza przepisów prawa oświatowego nie daje mi jasnej odpowiedzi na nurtujące pytania.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź od kiedy przysługuje placówce niepublicznej zwiększona dotacja na dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - zostało wykazane wraz z opinią z poradni w SIO do 30 września 2015 r. oraz na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju - opinia z poradni została przedstawiona do UM w dniu 5 listopada 2015 r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkola publiczne muszą prowadzić księgę wychowanków? Jeśli tak, to jakie przepisy o tym mówią, bo z nowego rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji nie wynika to zbyt jasno. Z góry dziękuję za odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego (pierwsze ze względu na autyzm, drugie ze względu na autyzm z z zespołem Aspergera) chcę zatrudnić w przedszkolu nauczyciela wspomagającego. Proszę o podanie podstawy prawnej, liczby przysługujących godzin oraz kwalifikacji, jakie powinien mieć taki nauczyciel. Mam trzy pracujące w przedszkolu nauczycielki- jedna skończyła oligofrenopedagogikę z terapią pedagogiczną, druga edukację i rewalidację osób z autyzmem i zespołem Aspergera, a trzecia edukację i rehabilitację osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika). Czy wszystkie mogą być nauczycielem wspomagającym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor Zespołu Szkół w Hucie Dąbrowie zwraca się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
Czy dziecko posiadające orzeczenie do kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność umysłową (upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym)- taki wpis widnieje w preambule oraz stwierdzenia z diagnozy (z tego samego dokumentu) „mózgowe porażenie dziecięce, niedowład spastyczny czterokończynowy, padaczka” (…) „W zakresie samoobsługi nie jest samodzielna. Nie potrafi się ubrać, samodzielnie się nie porusza, wymaga pomocy drugiej osoby. Nie kontroluje potrzeb fizjologicznych”
oraz orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wydawane co roku od 10 lat widnieją różne wpisy. W 2003r. i 2006r. widnieje wpis „ ze względu na niepełnosprawność ruchową” a w innych latach widnieją wpisy „z uwagi na stan zdrowia”, „ z uwagi na stan zdrowia ucznia znacznie utrudniający uczęszczanie do szkoły”. Czy można wpisać w SIO do tabeli NP1 jako ucznia z więcej niż jedną niepełnosprawnością?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe