Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy wniosku o udostępnienie informacji publicznej, który wpłynął na email szkoły. Mam ogromne wątpliwości co do zasadności udzielenia odpowiedzi na niektóre zagadnienia (jeśli tak, to jakie informację mogę udzielić przestrzegając RODO) i konieczna jest weryfikacja prawna w zakresie odpowiedzi na poszczególne pytania. Potrzebuje porady przy konstrukcji takiego pisma (w odniesieniu do poszczególnych punktów).
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r., poz. 902) zakreśla szeroki katalog podmiotów zobowiązanych do udostępniania informacji publicznej jak i szeroką definicję terminu informacja publiczna – informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych. Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności: podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów. Takim podmiotem wykonującym zadania publiczne jest szkoła. Z kolei przepis art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy o dostępie do informacji publicznej stanowi, że udostępnieniu podlega informacja publiczna o majątku, którym dysponują podmioty obowiązane do udostępnienia informacji publicznej. Przepis ten zobowiązuje szkołę do udostępnienia informacji o umowach zawartych przez nią. Z kolei pytania dotyczące faktu przeprowadzenia lub nieprzeprowadzenia szkolenia mieszczą się w kategorii zapytań o zamierzonych działaniach danego podmiotu.
W związku z powyższym w przypadku pytania 1 i 2 można połączyć odpowiedź przez wskazanie jakie czynności i w jakich terminach szkoła podejmowała w związku z obowiązkiem wynikającym z art. 27 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawa oświatowego (Dz. U. z 2023 r., poz. 900), zgodnie z którym szkoły i placówki zapewniające uczniom dostęp do Internetu są obowiązane podejmować działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
W kontekście pytań 3 i 4 udzielając odpowiedzi należy wskazać, z jakich obszarów wskazanych we wniosku były realizowane w szkole szkolenia i ich daty.
W kwestii umów zawieranych w związku z prowadzeniem szkoleniem podkreślenia wymaga, że informacje dotyczące gospodarowaniem mieniem publicznym są udostępniane w trybie określonym w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Szkoły publiczne dysponują środkami pochodzącymi od jednostek samorządu terytorialnego, więc wysokość wynagrodzenia wynikająca z umowy szkoleniowej podlega udostępnieniu. Jeżeli chodzi o imię i nazwisko osoby, która zawarła umowę na przeprowadzenia szkolenia w szkole, to dane te nie podlegają ochronie na podstawie przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). Osoba zawierająca umowę z podmiotem publicznym jakim jest szkoła powinna zdawać sobie sprawę, że jej dane osobowe w tym zakresie nie podlegają ochronie. W wyroku Sądu Najwyższego z dnia 8 listopada 2012 r. sygn. akt I CSK 190/12 wskazano, że ujawnienie przez jednostkę samorządu terytorialnego imienia i nazwiska osoby, która zawarła z nią umowę cywilnoprawną, nie narusza prawa do prywatności tej osoby”, o którym stanowi art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Reasumując dane podmiotu, z którą zawarto umowę na szkolenie, wysokość wynagrodzenia jak i sama treść umowy mogą być udostępnione.
Kolejną kwestią związaną z wnioskiem jest pytanie dotyczące certyfikatów. Skoro szkoła wydatkowała pieniądze na szkolenie i angażowała do tego specjalistę, to informacją publiczną jest informacja o doświadczeniu trenera, w tym o uzyskanych przez niego certyfikatach. Udostępnieniu podlega tytuł certyfikatu, data jego wydania oraz podmiot wydający. Jeżeli na certyfikacie znajduje się przykładowo data i miejsce urodzenia trenera, to dane te już nie podlegają udostępnieniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Gdzie powinny być przechowywane IPETY i WOFU ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Chciałam zapytać jaka powinna być procedura postępowania dyrektora w przypadku skargi rodzica na niewłaściwe zachowanie nauczyciela wobec jego dziecka? Wiadomo, że prosimy o wyjaśnienie nauczyciela lub inne osoby, które były świadkami zdarzenia, jednak problem pojawia się wtedy kiedy te zeznania są sprzeczne tzw. "słowo przeciwko słowu" np. nauczyciel zaprzecza i mówi, że nie zachował się źle wobec dziecka. Co w takiej sytuacji dyrektor powinien czynić dalej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Przyjęłam dziecko 3-letnie do przedszkola (zespół szkolno-przedszkolny). Później zdiagnozowano u niego cukrzycę, więc rodzice wymagają od nas realizacji zadań opiekuńczych: co 1,5 h mierzenie poziomu cukru i przekazywanie wyniku pomiaru na numer komórkowy rodzica. W efekcie rodzice są wzywani czasem kilka razy w ciągu dnia, ponieważ skoki poziomu cukru są niebezpieczne, często wymagające podania insuliny. W początkowym okresie wzbudzało to nieufność rodziców, którzy zarzucali nauczycielce nieumiejętny pomiar. W związku z tym, że dziecko ma specjalną dietę, korzysta z posiłków przynoszonych przez rodziców, co również wzbudza ich niezadowolenie. W zespole nie ma możliwości zatrudnienia dietetyka. Wszyscy pracownicy przeszli wielogodzinne szkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Czy jako dyrektor mam obowiązek i prawo nałożyć na pracownika obowiązek dokonywania pomiarów cukru i sprawowania tak odpowiedzialnej opieki nad dzieckiem z nieustabilizowaną cukrzycą, czy raczej przyjęcie tego obowiązku jest naszą dobrą wolą? Matka dziecka nie pracuje.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Wicedyrektor 29.10.2021 r. przechodzi na emeryturę. Z jakiego okresu należy obliczyć mu odprawę i ekwiwalent za niewykorzystany urlop?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy będąc zatrudnioną na stanowisku wizytator lub starszy wizytator w kuratorium oświaty mogę jednocześnie prowadzić własną działalność gospodarczą - edukacyjną? Przykładowo - prywatną szkołę językową lub "akademię" rozwoju dzieci w różnym wieku. Ewentualnie czy mogę być zatrudniona na umowę zlecenie w takiej firmie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe