Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam ucznia, który posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego. Wg. nowego druku nie posiada wypisanych zaleceń w pkt. 4 orzeczenia tj. realizacji wybranych zajęć wychowania przedszkolnego, zajęć w szkole indywidualnie lub w grupie do 5 osób. Moje pytanie brzmi, czy jeśli zaistnieje potrzeba przyznania dziecku zajęć w formie j.w. to czy wymaga to zmiany orzeczenia tj. uchylenia poprzedniego i wydania nowego? Czy wystarczy WOFU i to szkoła wprowadza tą formę mimo, źe w orzeczeniu nie wpisano nic w pkt. 4? Czy w przypadku wydania nowego orzeczenia wymagane jest ponowne zaświadczenie lekarskie?
Obowiązkiem szkoły i przedszkola jest realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego – art. 127 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. z 2017 r., poz. 1743 w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zespół określa potrzebę realizacji wybranych zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych indywidualnie z dzieckiem lub uczniem lub w grupie liczącej do 5 dzieci lub uczniów - w przypadku dziecka lub ucznia napotykającego na trudności w funkcjonowaniu wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym; natomiast takiej potrzeby nie stwierdza się wobec wszystkich dzieci objętych kształceniem specjalnym. Najprawdopodobniej w przypadku tego konkretnego dziecka zespół w poradni nie stwierdził istnienia trudności w funkcjonowaniu wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym. Z tego względu nie jest konieczne uzyskanie nowego orzeczenia. Pomimo, że dziecko nie ma takiego zalecenia, w razie stwierdzenia w wielospecjalistycznej ocenie funkcjonowania ucznia, że z indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (np. z powodu trudności w nauce z oddziałem) wynika taka potrzeba, na jej podstawie należałoby zmodyfikować IPET oraz określić w nim, jakie zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne będą realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów - § 6 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły podstawowej o ustalonym obwodzie jest zobowiązany do kontroli realizacji obowiązku szkolnego dzieci cudzoziemców mieszkających w obwodzie tej szkoły, mimo iż dzieci tych nie ma na liście otrzymanej z urzędu gminy? Jestem dyrektorem obwodowej szkoły podstawowej i przypadkiem dowiedziałam się, że w moim obwodzie od dłuższego czasu mieszkają obywatele Bułgarii z dziećmi, z których jedno jest w wieku szkolnym (ok. 8 lat). Dziecko to nie chodzi do naszej szkoły i prawdopodobnie nie chodzi do żadnej innej szkoły. Czy w związku z tym dyrektor powinien podjąć jakieś kroki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie. Dziękuję za odpowiedź w sprawie archiwizacji dokumentów. Jednak mam prośbę z innej kategorii. Muszę zrobić zmiany w statucie szkoły podstawowej. Tyle powstało nowych zaleceń, rozporządzeń, że się w tym wszystkim pogubiłam. Jakie zapisy muszą być obowiązkowo wprowadzone na dzień dzisiejszy? Czy WSO faktycznie musi być integralną częścią Statutu, czy może to być regulamin oceniania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń zmienił szkołę w klasie 4 technikum na tym samym kierunku Technik hodowli koni. W poprzedniej szkole zakończył realizację przedmiotów zawodowych. Przedmioty różnią się nieznacznie nazwami. Czy na świadectwie wpisujemy nazwy przedmiotów zawodowych z arkusza dostarczonego z poprzedniej szkoły, czy nazwy przedmiotów z naszego planu nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń szóstej klasy szkoły podstawowej otrzymał od kwietnia br. orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Ile szkoła powinna przeznaczyć mu godzin nauczania indywidualnego i na jakiej podstawie? Jak ocenić przedmioty, których szkoła nie będzie z uczniem prowadzić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przedszkolu integracyjnym może być oddział specjalny? Ewentualnie jaką zastosować drogę prawną, by móc powołać od września 2020 r. taki oddział?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe