Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły podstawowej o ustalonym obwodzie jest zobowiązany do kontroli realizacji obowiązku szkolnego dzieci cudzoziemców mieszkających w obwodzie tej szkoły, mimo iż dzieci tych nie ma na liście otrzymanej z urzędu gminy? Jestem dyrektorem obwodowej szkoły podstawowej i przypadkiem dowiedziałam się, że w moim obwodzie od dłuższego czasu mieszkają obywatele Bułgarii z dziećmi, z których jedno jest w wieku szkolnym (ok. 8 lat). Dziecko to nie chodzi do naszej szkoły i prawdopodobnie nie chodzi do żadnej innej szkoły. Czy w związku z tym dyrektor powinien podjąć jakieś kroki?
Zgodnie z przepisami art. 94a ust. 1 i 1a ustawy osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach. Dzieci cudzoziemców podlegające obowiązkowi szkolnemu w Polsce korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach podstawowych i gimnazjach na warunkach dotyczących obywateli polskich. Prawo to dotyczy wszystkich cudzoziemców niezależnie od ich statusu prawnego i podstawy pobytu na terytorium Polski. Oznacza to, że dyrektor szkoły podstawowej ma takie same obowiązki wobec dzieci krajów należących do UE, a zamieszkujących w obwodzie jego szkoły, jak wobec dzieci polskich. Kontrolowanie spełniania obowiązku, o którym mowa wyżej, należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej,w obwodzie którego dziecko mieszka. Wg mojej opinii, zanim dyrektor podejmie działania związane z egzekucją obowiązku powinien uprzednio rodzicom dzieci cudzoziemców udzielić pisemnej informacji nt: a) przepisów dotyczących obowiązku szkolnego, b) zakresu odpowiedzialności rodziców, c) skutków nierespektowania tych uregulowań (z odpowiedzialnością karno-administracyjną oraz przed sądem opiekuńczym włącznie). W przypadku braku reakcji ze strony rodziców (w piśmie wskazać termin), dyrektor powinien wszcząć przewidziane prawem środki dyscyplinujące rodziców na podstawi art. 20 ust. 1 ustawy. Należy podkreślić, że państwo polskie jest wyłączone z finansowania obowiązku nauki cudzoziemców niebędących obywatelami Unii Europejskiej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoła może zorganizować dla uczniów spotkanie z posłem RP? Spotkanie będzie miało charakter edukacyjny.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy dziecka w klasie I szkoły podstawowej. Rodzice wyjeżdżają z dziećmi za granicę.Tam nie będzie polskiej szkoły. Mama chce uczyć dziecko sama. Jak wygląda procedura w związku z tą sytuacją? Jakie przepisy prawne to regulują? Co powinnam zrobić jako dyrektor? Czy dziecko będzie zdawało egzamin po powrocie? Dodam, iż nie jest to moje dziecko "obwodowe".
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty centrum kształcenia praktycznego nie realizuje przepisu art. 42 ust.2 pkt2 lit.a i b, bo jest placówką kształcenia praktycznego, czy można ten przepis na zasadzie analogii interpretować w stosunku do centrum kształcenia ustawicznego?
- Czy uczniowi, który ma orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego i orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego należy na świadectwie napisać adnotację: uczeń realizował program dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie orzeczenia... wydanego przez zespół......"
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych jest koniecznym warunkiem uzyskania dotacji. W przypadku Ośrodków Rewalidacyjno-Wychowawczych jest to zadanie powiatów. Czy jest możliwość, aby gmina była organem dotującym zamiast powiatu? Czy jest możliwe ewentualne porozumienie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe