Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie odnośnie nauczyciela współorganizującego kształcenie. Uczeń posiada orzeczenie o niedosłuchu (z klucza nie otrzyma nauczyciela wspomagającego- brak sprzężenia lub autyzmu). Na etapie diagnozy nie wskazano potrzeby zatrudnienia dodatkowego nauczyciela w celu współorganizowania kształcenia ucznia z niedosłuchem. Szkoła po około roku widzi taką potrzebę. Zwróciła się do poradni o modyfikację orzeczenia oraz wpisanie nauczyciela wspomagającego, aby dyrektor szkoły mógł o niego zawnioskować do organu prowadzącego. Czy konieczne jest uchylanie orzeczenia, czy dyrektor po uprzednim dokonaniu przez specjalistów wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia może sam zawnioskować o nauczyciela wspomagającego? Czy trzeba ująć taki zapis w orzeczeniu? Jak to prawnie wygląda? Dzieciom z niedosłuchem nauczyciel wspomagający nie przysługuje z klucza, jedynie za zgodą OP.
W związku z tym, że dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego nauczyciela wspomagającego zatrudnia się z uwzględnieniem realizacji zaleceń z orzeczenia za zgodą organu prowadzącego, wydaną na podstawie § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578), w braku szczegółowych regulacji dotyczących trybu wydawania takiej zgody należałoby ustalić z tym organem, czy wyrazi zgodę na podstawie tylko wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia. Być może poradnia nie zamieściła w dotychczasowym orzeczeniu takiego zalecenia z uwagi na brak obowiązku zatrudnienia nauczyciela wspomagającego na podstawie ww. rozporządzenia. Gdyby natomiast organ prowadzący uzależniał wydanie zgody od wyraźnego wskazania w treści orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na pracę z nauczycielem wspomagającym, rodzic ucznia powinien najpierw ponownie wystąpić z wnioskiem o wydanie nowej opinii, powołując się na nowe okoliczności dotyczące stanu zdrowia lub rozwoju ucznia, poparte treścią wielospecjalistycznej oceny i wynikającą z nich potrzebę zmiany zaleceń (§ 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. z 2017 r., poz. 1743).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (afazja mieszana) uczęszcza do przedszkola niepublicznego. Kto może odroczyć dziecku obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego? Jakie są niezbędne dokumenty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam 54 lata. Pracuję szkole podstawowej. Na dzień 31 grudnia 2008 r. według moich wyliczeń miałam 30 lat pracy, w tym 20 lat przy tablicy (pierwszą pracę podjęłam 1 lipca 1978 r. jako pracownik administracyjny, a od 1 września 1982 r. jako nauczyciel w szkole podstawowej). Nie występowałam do ZUS-u o wyliczenie lat pracy. W związku z powyższym, czy mogę odejść przed 60. rokiem życia na wcześniejszą emeryturę z Karty Nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są wpisywane na świadectwo i do arkusza ocen?
Czy realizację zajęć z doradztwa zawodowego dokumentuje się w dzienniku lekcyjnym czy w dzienniku innych zajęć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na pytanie, dotyczące wypełniania arkusza ocen o symbolu MEN-I/37a/2 (nr 53a). Jaką datę wpisujemy w rubryce o tytule: Data i podpis osoby wypełniającej arkusz?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie klas I LO po szkole podstawowej realizują zajęcia edukacyjne (matematyka, wos, geografia, j. angielski) na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Ci sami uczniowie realizują dwa typy zajęć. Jak wygląda kwestia oceniania? Czy uczniom wystawiana jest jedna ocena z przedmiotu czy na każdym poziomie oddzielna ocena z poziomu podstawowego i z poziomu rozszerzonego? Jak wygląda kwestia oceniania w świetle prawa oświatowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe