Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kiedy nauczycielom przysługuje dodatek za nauczanie indywidualne?
Indywidualne nauczanie organizuje w porozumieniu z organem prowadzącym dyrektor szkoły, której uczeń posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Orzeczenie to wydawane jest przez zespoły orzekające, działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych. Nauczanie to organizuje się w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zajęcia w ramach pensum lub godzin ponadwymiarowych
Zajęcia indywidualnego nauczania mogą być realizowane przez nauczyciela albo w ramach obowiązkowego pensum, albo jako jego dopełnienie. W pierwszym przypadku nauczycielowi przysługuje wynagrodzenie również wtedy, gdy nie mogły się one odbyć z przyczyn od niego niezależnych. Mogą one być realizowane przez nauczyciela także w ramach godzin ponadwymiarowych.
Z brzmienia art. 39 ust. 4 KN wynika, że w tym przypadku wynagrodzenie przysługuje wyłącznie za godziny ponadwymiarowe faktycznie zrealizowane. Zgodnie z jego treścią składniki wynagrodzenia, których wysokość może być ustalona jedynie na podstawie już wykonanych prac, wypłaca się miesięcznie lub jednorazowo z dołu w ostatnim dniu miesiąca.
Zwiększone wynagrodzenie
W obowiązujących przepisach prawa nie wyszczególniono dodatkowego wynagrodzenia lub dodatku z tytułu prowadzenia zajęć w ramach indywidualnego nauczania. Jak wynika z art. 30 ust. 1 KN wynagrodzenie nauczyciela składa się z wynagrodzenia zasadniczego, dodatków:
- za wysługę lat,
- motywacyjnego,
- funkcyjnego oraz
- za warunki pracy,
- wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw,
- nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, z wyłączeniem świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i dodatków socjalnych określonych w art. 54 ustawy.
Przepis ten uzupełniony został przez rozporządzenie MENiS w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego. Analiza jego postanowień pozwala na wniosek, że w pewnych okolicznościach prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania może stanowić podstawę do przyznania nauczycielowi dodatku za pracę w trudnych warunkach.
Określono w nim m.in. wykaz trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiących podstawę do przyznania nauczycielom dodatku za warunki pracy. Zgodnie z § 8 pkt 7 tego rozporządzenia za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim.
Stosownie zaś do pkt 8 prowadzenie zajęć dydaktycznych i wychowawczych w specjalnych przedszkolach i szkołach (oddziałach) oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego, również uznaje się za pracę w trudnych warunkach.
Z powyższego wynika, że jeżeli nauczyciel prowadzi zajęcia indywidualnego nauczania uczniów zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego, wówczas przysługuje mu z tego tytułu dodatek za pracę w trudnych warunkach. Wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania tego dodatku określa organ prowadzący w drodze regulaminu (art. 30 ust. 6 KN).
Czas pracy nauczyciela dojeżdżającego do ucznia
W art. 42 ust. 1 KN ustawodawca postanowił, że czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień. W ramach tego czasu nauczyciel obowiązany jest do realizacji zadań określonych w ust. 2 tego artykułu, w tym także do prowadzenia lekcji w ramach realizacji indywidualnego nauczania.
Z przepisów rozporządzenia MEN w sprawie ramowych statutów wynika, że godzina lekcyjna trwa 45 minut. Tylko w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć. Określony w tym akcie czas trwania zajęć dotyczy także zajęć w ramach indywidualnego nauczania.
Brak jest przepisów normujących kwestie rozliczania czasu dojazdu nauczyciela do ucznia w celu przeprowadzenia takiej lekcji. Przyjmuje się więc powszechnie, że czas ten nie może być wliczany do czasu pracy, w tym również do czasu prowadzonych zajęć indywidualnego nauczania.
Koszty dojścia/dojazdu do ucznia
Zarówno w Karcie Nauczyciela, jak i w ustawie o systemie oświaty brak jest regulacji dotyczących zwrotu nauczycielowi kosztów za dojazdy do domów uczniów nauczanych indywidualnie.
W tej sytuacji należy sięgnąć do odpowiednich uregulowań zawartych w Kodeksie pracy. Możliwość taka wynika z art. 91c ust. 1 KN, który stanowi, że w zakresie spraw wynikających ze stosunku pracy, nieuregulowanych przepisami ustawy, mają zastosowanie przepisy Kodeksu pracy.
Zgodnie z art. 775 § 1 k.p. pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.
Nie jest natomiast podróżą służbową stałe wykonywanie zadań w różnych miejscowościach i terminach, których wyboru dokonuje każdorazowo sam pracownik w ramach uzgodnionego rodzaju pracy.
W przypadku uznania, że nauczyciel wykonuje swoje zadania w ramach podróży służbowej, uprawniony jest on do świadczeń wypłacanych na podstawie rozporządzenia MPiPS w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.
Zgodnie z tym przepisem pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów:
- przejazdów,
- noclegów,
- dojazdów środkami komunikacji miejscowej,
- innych udokumentowanych wydatków.
W rozporządzeniu tym (§ 3 ust. 3) określono także, że „na wniosek pracownika pracodawca może wyrazić zgodę na przejazd w podróży samochodem osobowym, motocyklem lub motorowerem niebędącym własnością pracodawcy”.
W takim przypadku pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę, która nie może być wyższa niż określona w przepisach tego rozporządzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem nauczycielem, mgr nauczania początkowego (taki mam wpis na dyplomie). 1 września będę miała 35 lat pracy. Od 1.08.1996 r. pełnię funkcję dyrektora szkoły i przedszkola. Obecnie dobiega końca maja 22 letnia kadencja na stanowisku dyrektora. W kwietniu tego roku ogłoszono konkurs. Nie przystępuję do konkursy, chcę wrócić na stanowisko nauczyciela klas I-III, ponieważ przez 17 lat, w każde wakacje są remonty (a mój urlop to fikcja). Od września chciałabym uczyć w klasie I. Nauczycielki, które uczą w klasie III: jedna rok przed emeryturą, dwie z 20-letnim stażem pracy z kwalifikacjami również do przedszkola. Jedna z nich postanowiła "kopać" pode mną i wszelkimi sposobami chce mnie pozbawić pracy na stanowisku nauczyciela klasy I. Nie znam kandydatów na stanowisko dyrektora. Czy mogę stracić pracę i nie dostać klasy I?
Nie jestem w konflikcie z rodzicami, nie choruję, w pracy z uczniami miałam wiele osiągnięć.
Czy podpisy rodziców zebrane przez nauczycielkę (mogą pozbawić mnie pracy na stanowisku wychowawcy klasy I). Nie wiem co mówi nauczycielka do rodziców?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy opieki nauczyciela nad dzieckiem zdrowym. Czy nauczycielowi przysługuje taka opieka w każdej szkole jeżeli jest zatrudniony w kilku?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przebywała na urlopie zdrowotnym od 01.03.2014r. do 28.02.2015, następnie przebywała od 01.03.2015 do 19.05.2015 na zwolnieniu lekarskim. Obecnie czeka na decyzję z ZUS o przyznaniu renty. Czy można przyznać nauczycielce urlop wypoczynkowy za 2015r.? Czy może skorzystać z urlopu bezpłatnego zaraz po L - 4?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może skierować nauczyciela w celu uzupełnienia etatu w innej szkole mając w macierzystej placówce wystarczającą liczbę godzin aby zapewnić wszystkim nauczycielom danego przedmiotu pełny etat? Nadmieniam, iż nauczyciele zatrudnieni w pełnym wymiarze będą mieli po kilka nadgodzin. Nauczyciel któremu zaproponowano uzupełnienie etatu jest nauczycielem z najdłuższym stażem i po studiach kierunkowych, pozostali nauczyciele uczą danego przedmiotu na podstawie ukończenia studiów podyplomowych.
Wszyscy zatrudnieni na podstawie mianowania i są nauczycielami dyplomowanymi.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Kto może uczyć przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa? Nie ma nauczyciela z kwalifikacjami, wiem, że muszę wystąpić o pozwolenie na zatrudnienie ... ale kogo? Najbardziej interesuje mnie 2 punkt w cytacie z pisma Kuratorium :Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela przedmiotu ,,Edukacja dla Bezpieczeństwa” posiadać będzie osoba, która ukończyła: - studia wyższe na kierunku, (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub - studia wyższe na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub - studia wyższe na kierunku (specjalności), innym niż nauczany przedmiot ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe