Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel dyplomowany zatrudniony z mianowania w roku szkolnym 2013/2014 miał pełny etat, następnie ze względów na to, że zmniejszyła się liczba klas w roku szkolnym 2014/2015 miał ograniczenie do 9/18, w następnym roku szkolnym 2015/2016, 9,08/18, natomiast w roku szkolnym 2016/2017 liczba godzin pensum dal nauczyciela wynosi 7,65/18. Na rok szkolny 2017/2018 nie ma już dla niego godzin. Proszę o odpowiedź na pytanie: z jakiego artykułu KN dać wypowiedzenie nauczycielowi i jaka mu przysługuje wysokość odprawy? Czy wysokość wypłaconej kwoty jest uzależniona od całego czy połowy jego etatu?
Nauczyciel zatrudniony przez mianowanie powinien mieć cały etat - jest to jeden z wymogów takiej formy zatrudnienia. Wyjątkiem od tej zasady jest ograniczenie godzin do wymiaru nie niższego niż 1/2 etatu, na podstawie art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela. Nieprawidłowym jest większe ograniczanie ilości godzin nauczycielowi zatrudnionemu przez mianowanie, nawet za jego zgodą. W razie braku godzin w wymiarze co najmniej 1/2 etatu, z nauczycielem mianowanym rozwiązuje się stosunek pracy, a następnie można zawrzeć nowy, na mniejszą ilość godzin, ale na podstawie umowy o pracę.
Z pytania wynika, że nauczyciel jest zatrudniony nieprawidłowo. W 2016 roku dyrektor powinien wypowiedzieć nauczycielowi stosunek pracy na podstawie art. 20 KN, wypłacić sześciomiesięczną odprawę i zawrzeć nowy na podstawie umowy o pracę.
W chwili obecnej dyrektor mógłby porozumieć się z nauczycielem co do podstawy prawnej jego zatrudnienia (np. wspólne oświadczenie na piśmie, że od dnia 01.09.2016 stosunek pracy zawarty jest na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, choć tu pozostaje kwestia niewypłaconej odprawy z tytułu zwolnienia), albo wyrównać wynagrodzenie od początku roku szkolnego do wysokości 1/2 etatu (nieprzepracowane godziny nauczyciel mógłby zrealizować np. w formie zastępstw do końca roku szkolnego czy innych zajęć wynikających z potrzeb szkoły).
Odprawa z tytułu zwolnienia z art. 20 KN nauczycielowi mianowanemu przysługuje w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego z miesiąca przypadającego bezpośrednio przed ograniczeniem wymiaru godzin.
Rozwiązanie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony następuje na podstawie art. 27 ust. 1 Karty Nauczyciela, gdy przyczyną zwolnienia nauczyciela jest brak godzin, a więc przyczyna ta leży po stronie pracodawcy a nie pracownika. W takim przypadku, o ile szkoła zatrudnia co najmniej 20 pracowników, nauczycielowi przysługuje odprawa z ustawy z 13.03.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (art. 8 w związku z art. 10 ust. 1), w wysokości:
1) jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata;
2) dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat;
3) trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.
W przypadku nauczycieli gimnazjów i nauczycieli szkół, w których będą prowadzone klasy gimnazjum, dla których brakuje godzin ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, zastosowanie będzie miał art. 225 ustawy z 14.12.2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, czyli przeniesienie w stan nieczynny, a w razie braku zgody nauczyciela - rozwiązanie stosunku pracy oraz odprawy na tych samych zasadach, co w art. 20 KN.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam!
Zatrudniam nauczyciela kontraktowego w wymiarze 1/2 etatu
6 godzin bez kwalifikacji za zgodą kuratora oświaty a 3 godziny świetlica, czyli zgodnie z kwalifikacjami. Jak sformułować umowę i jak płacić nauczycielowi ? Z poziomu stażysty 9 godzin, czy uwzględnić 6 stażysta a 3 kontraktowy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia od 29 stycznia 2018 roku do 28 stycznia 2019 roku (nie korzystała z urlopu wypoczynkowego w czasie ferii zimowych w 2018 roku i w czasie wakacji 2018 r). 14 grudnia 2018 roku składa podanie o przyznanie jej urlopu uzupełniającego od 29 stycznia do 8 kwietnia 2019 roku – po odliczeniu ferii zimowych za 2019 r – 56 dni ( od 11 lutego do 24 lutego 2019 roku przypadają ferie zimowe). 18 stycznia 2019 roku nauczycielka dostaje decyzję o udzieleniu urlopu uzupełniającego od 29 stycznia do 25 marca 2019 roku (urlop uzupełniający został udzielony na okres bieżących ferii zimowych 2019 roku). W związku z tym, że urlopu nie udziela się na okres ferii letnich i zimowych, ponieważ w tym samym czasie nauczyciel nie może przebywać na dwóch urlopach jednocześnie, nauczycielka 01 lutego 2019 roku, składa odwołanie od tej decyzji. „W związku z otrzymaniem decyzji z dnia 18 stycznia 2019 roku, dotyczącej udzielenia mi urlopu uzupełniającego ( z powodu niewykorzystania urlopu wypoczynkowego, z racji przebywania na urlopie dla poratowania zdrowia od dnia 29 stycznia 2018roku do 28 stycznia 2019 roku), chciałam odwołać się od terminu urlopu uzupełniającego, ustalonego od dnia 29 stycznia 2019 roku do dnia 25 marca 2019 roku. Wymiar tego urlopu zgodnie z prawem obejmuje 56 dni, ale jest on udzielony w czasie ferii zimowych za 2019 rok, przypadających na okres od 11 lutego – 24 lutego 2019 roku. W świetle obowiązujących rozwiązań prawnych, należy uznać, że nabyłam prawo do urlopu uzupełniającego za rok 2018 w wymiarze 8 tygodni, a jednocześnie z dniem 01 stycznia 2019 roku nabyłam uprawnienia do kolejnego urlopu wypoczynkowego, który będę miała prawo wykorzystać w okresie ferii zimowych i letnich w 2019 roku. W związku z niewykorzystaniem urlopu wypoczynkowego za 2018 rok, na podstawie art.66 ust.1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, ponownie wnioskuję o udzielenie tego urlopu w okresie od dnia 29 stycznia 2019 roku do dnia 8 kwietnia 2019 roku (od 29 stycznia do 10 lutego 2019 roku – 13 dni i od dnia 25 lutego do 08 kwietnia 2019 roku – 43 dni) w wymiarze 56 dni (od 11 – 24 lutego 2019 roku są ferie zimowe). 26 lutego 2019 roku dostaje decyzję: „W odpowiedzi na wniosek z dnia 01.02.2019 r. udzielam Pani urlopu wypoczynkowego za 2019 rok w wymiarze 14 dni ( tj. 2 tygodnie) w okresie od dnia 26 marca 2019 r. do 08 kwietnia 2019 r”. Nauczycielka stała na stanowisku, że prawo do urlopu uzupełniającego może zostać ustalone dopiero po zakończeniu w danym roku szkolnym ferii zimowych i letnich, tj. po 31 sierpnia 2019 roku, (niemożliwym jest wcześniejsze ustalenie prawa i wymiaru urlopu uzupełniającego. Przed zakończeniem ferii nie istnieje bowiem możliwość stwierdzenia, czy nauczyciel korzystał z urlopu wypoczynkowego i w jakim wymiarze) Pytanie: Biorąc pod uwagę fakt, że nauczycielka nie starała się o zaległy urlop wypoczynkowy za 2019 rok, tylko o urlop uzupełniający za 2018 rok, czy nauczycielka ta powinna złożyć kolejne odwołanie od decyzji pani dyrektor?
- Jeśli nauczyciel zostaje powołany w sądzie na świadka - czy bierze urlop bezpłatny na dzień rozprawy? Czy nie traci uposażenia?
- Nauczycielka szkoły ponadgimnazjalnej, zatrudniona w pełnym wymiarze godzin, w maju i czerwcu (po odejściu klas maturalnych) będzie realizować 10 godzin zajęć dydaktycznych tygodniowo. Zgodnie z art.35 K.N. 64 godziny ponadwymiarowe wypracowane we wcześniejszym okresie zostały zaliczone jako uzupełnienie etatu w maju i czerwcu. Czy należy się ich zwrot w sytuacji gdy nauczycielka w maju będzie przebywać na zwolnieniu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka jest zatrudniona w dwóch szkołach, posiada 28-letni staż pracy. Dodatek stażowy otrzymuje w szkole, w której zatrudniona jest w pełnym wymiarze na podstawie KN. Pytanie dotyczy czy nauczycielce przysługuje dodatek stażowy w drugiej szkole, w której zatrudniona jest na 1/2 etatu na podstawie KP ( w szkole tej posiada 14- letni staż pracy)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe