Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam! Czy nauczyciel bibliotekarz zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy (30 godzin) w szkole podstawowej może być zatrudniony na część etatu (druga umowa np. 4/18) w tej samej szkole w celu prowadzenia np. wychowania do życia w rodzinie, ścieżki czytelniczej i medialnej, godziny do dyspozycji wychowawcy? Myślę, że przypadku zespołu szkół mógłby być zatrudniony w gimnazjum na drugiej umowie. W podstawówce bibliotekarz, a w gimnazjum pani od "seksu" z uzupełnianiem etatu w szk. podstawowej (1 godzina).
Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 13 marca 1997 r. I PKN 43/97 pracownik wykonujący pracę tego samego rodzaju na jednym stanowisku, może mieć podpisaną tylko jedną umowę z tym samym pracodawcą.
Pracodawca może zawrzeć z pracownikiem dodatkową umowę o pracę pod warunkiem, że:
- praca będzie miała inny charakter niz wykonywana dotąd,
- realizacja nowych obowiązków nie będzie kolidowała z czasem pracy już wykonywanej,
- przestrzega się norm czasu pracy (8 godz. dziennie, czyli nie więcej niż 40 godz. tygodniowo).
Zatem należy rozważyć, czy jest to możliwe i zgodne z prawem, a decyzja w jaki sposób uregulować stosunek pracy z nauczycielem, o którym mowa w pytaniu, należy do dyrektora. Rozumiem, że etat biblioteki jest etatem pewnym i ilość przyznanych godzin nie ulegnie zmianom, natomiast pozostałe można traktować jako godziny nadliczbowe (jeśli takie rozwiązanie przyjmie dyrektor).
Należy także pamiętać, że w razie konieczności wypowiedzenia umowy - wypowiada się każdą z nich osobno (jeśli będą 2) z przestrzeganiem okresu wypowiedzenia oraz wypłacenia odprawy.
Warunkiem przyznania nauczycielowi - bibliotekarzowi dodatkowych godzin pracy/przedmiotów jest posiadanie przez niego odpowiednich kwalifikacji.
Rozporządzenie MEN z 12.03.2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli:
§ 3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych, z zastrzeżeniem § 11 ust. 1 i 2, § 12—14, 16—22 i 24, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w § 2 lub
2) ukończyła:
a) studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) studia wyższe na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w lit. a i b, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
§ 4.1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem § 11 ust. 2—4, § 12—14, 16—22 i 24, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w § 2 ust. 1, § 3 lub
2) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom, lub
3) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż wymieniona w pkt 2, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem z wykształcenia psychologiem i pełnię funkcję dyrektora szkoły. Czy mogę przyjąć pracę na umowę zlecenie z ośrodkiem zdrowia dotyczącą świadczenia pomocy psychologicznej (lub każdą inną umowę zlecenie, która być może w przyszłości mi się trafi)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jakie uprawnienia przysługują nauczycielowi posiadającemu orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym?
Czy nauczyciel posiadający orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym może prowadzić zajęcia w klasach łączonych (V+VI). Łączna liczba uczniów do 24? Czy wymiar czasu pracy nauczyciela posiadającego orzeczenie o niepełnosprawności 35 godzin tygodniowo wiąże się z obniżką pensum z 18 godzin na 15,76 godzin? Czy 15 min przerwa na gimnastykę jest odliczana od pensum nauczyciela?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Mam dwoje nauczycieli dyplomowanych zatrudnionych poprzez mianowanie. Obydwoje mają kwalifikacje do nauczania przyrody. Jeden jest mgr biologii, drugi zdobył kwalifikacje poprzez kurs kwalifikacyjny.Nie mam tylu godzin przyrody, aby każdy z nich miał cały etat.Czy jest jakiś przepis, który mówi kto ma pierwszeństwo mieć cały etat, czy jest to tylko decyzja dyrektora?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik administracji szkoły (kierownik gospodarczy) wystąpił z podaniem do dyrekcji o wystawienie świadectwa pracy- pracownik pracuje nadal w szkole i dodatkowo ma drugi etat w innej szkole- czy dyrekcja szkoły ma wystawić świadectwo pracy mimo, iż stosunek pracy nie ustał czy wystarczy zaświadczenie potwierdzające jego zatrudnienie? Czy w drugiej szkole dyrektor doliczy lata pracy pracownika na podstawie owego zaświadczenia? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka z dniem 31 marca 2017 roku rozwiązuje ze mną umowę o pracę w związku z przejściem wcześniejszą emeryturę (do 31 XII 2008 roku nabyła te prawa. Od 3 kwietnia 2017 do końca roku szkolnego (do 30 czerwca 2017) będę chciała zatrudnić ją na niepełny etat . Uczy w klasie III szkoły podstawowej i chciałabym aby poprowadziła klasę do końca. Moje pytanie dotyczy jej urlopu. Czy mam jej wypłacić ekwiwalent za niewykorzystany urlop? Jeżeli tak to w jakim wymiarze oraz kiedy mam to zrobić.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe