Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem "młodym dyrektorem". Moja wątpliwość dotyczy wszelkich - gotowych dzienników szkolnych. Proszę o informacje: czy mogę opracować sama dziennik i jaka jest procedura jego zatwierdzenia? np.: "Zajęć i czynności nauczyciela", w którym będą rozliczane godziny z art. 42 ust.2 pkt 2 KN. Chciałabym w nim uwzględnić - osobno np.: pracę z uczniem zdolnym, mającym trudności w nauce, koła zainteresowań, zajęcia opiekuńczo-wychowawcze (zajęcia świetlicowe).
Dzienniki nie podlegają procedurze zatwierdzania. Opracowane wzory dzienników zawierających obowiązkowe informacje dyrektor może wprowadzić do użytku w szkole zarządzeniem. Rozporządzenie określa sposób prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, a także przez publiczne placówki, dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzaje tej dokumentacji. Szkoła prowadzi dla każdego oddziału dziennik lekcyjny, w którym dokumentuje się przebieg nauczania w danym roku szkolnym. Do dziennika lekcyjnego wpisuje się w porządku alfabetycznym lub innym ustalonym przez dyrektora szkoły nazwiska i imiona uczniów albo słuchaczy, daty i miejsca urodzenia oraz adresy ich zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców oraz adresy ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania ucznia albo słuchacza, adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają, imiona i nazwiska nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne oraz tygodniowy plan zajęć edukacyjnych. W dzienniku lekcyjnym prowadzonym przez szkołę dla dzieci i młodzieży odnotowuje się:1) obecność uczniów na zajęciach edukacyjnych, a także 2) liczbę godzin usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecności na tych zajęciach, 3) tematy przeprowadzonych zajęć edukacyjnych, oceny bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych uzyskane przez uczniów oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania. Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych nauczyciel potwierdza podpisem (nie dotyczy dziennika elektronicznego). Śródroczne i roczne opisowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania uczniów klas I–III szkoły podstawowej oraz uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, sporządzone komputerowo w postaci wydruku podpisanego przez wychowawcę klasy, można dołączyć do dziennika lekcyjnego, co jest równoznaczne z wpisem do dziennika lekcyjnego. Szkoła prowadzi dziennik zajęć w świetlicy, w którym dokumentuje się zajęcia prowadzone z uczniami w świetlicy w danym roku szkolnym, w tym zajęcia opieki świetlicowej, o których mowa w art. 42 Karta Nauczyciela. W dzienniku zajęć w świetlicy należy dodatkowo odnotować, że przeprowadzenie zajęć stanowi realizację zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2. Do dziennika zajęć w świetlicy wpisuje się: 1) plan pracy świetlicy na dany rok szkolny, 2) imiona i nazwiska uczniów korzystających ze świetlicy, 3) oddział, do którego uczęszczają, a także tematy przeprowadzonych zajęć, 4) obecność uczniów na poszczególnych godzinach zajęć. Przeprowadzenie zajęć wychowawca świetlicy potwierdza podpisem. Szkoła i placówka prowadzą dzienniki innych zajęć niż zajęcia wpisywane odpowiednio do dziennika lekcyjnego, dziennika zajęć w świetlicy, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, w szczególności zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów, o których mowa w art. 42 ust. Do dziennika innych zajęć wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona odpowiednio dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków oraz oddział, do którego uczęszczają, adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają, indywidualny program pracy z dzieckiem, uczniem, słuchaczem lub wychowankiem, a w przypadku zajęć grupowych – program pracy grupy, tygodniowy plan zajęć, daty i czas trwania oraz tematy przeprowadzonych zajęć, ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem, uczniem oraz odnotowuje się obecność dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków na zajęciach. Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdzapodpisem, z zastrzeżeniem § 22 ust. 5.Przedszkole, szkoła i placówka, które organizują zespołowe lub indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, prowadzą odpowiednio dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla każdego zespołu albo dziennik indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla każdego uczestnika zajęć, w których dokumentuje się przebieg zajęć w danym roku szkolnym. Do dzienników tych wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona uczestników zajęć, daty i miejsca ich urodzenia, adresy zamieszkania uczestników zajęć, nazwiska i imiona rodziców oraz adresy ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania uczestnika zajęć, adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają, oraz odnotowuje się obecność uczestników zajęć na zajęciach, indywidualny program zajęć, a także opis przebiegu zajęć z każdym uczestnikiem zajęć.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Potrzebny jest arkusz obserwacji lub kontroli pracy nauczyciela i zachowania uczniów przed rozpoczęciem lekcji, na przerwach oraz po zakończeniu lekcji. Czy to jest obserwacja czy kontrola ? Jak dokumentować jeżeli nauczyciel za późno przychodzi do szkoły?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Do listopada należało wprowadzić zmiany w statutach szkół, przedszkoli... Proszę o informację, czy i jakie zmiany dotyczą statutów placówek niepublicznych: niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz niepublicznego centrum doskonalenia nauczycieli..
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice dziecka ur. w 2010 r. wracający z zagranicy zwrócili się z prośbą o zapisanie dziecka do szkoły podstawowej. Obecnie uczęszcza do 3 klasy szkoły angielskiej i 2 polskiej sobotniej szkoły. Do której klasy powinien być zapisany? Znam treść rozporządzenia dot. powracających z zagranicy, ale niepokoi mnie wiek ucznia.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy program profilaktyczny i program wychowawczy mogą stanowić jeden dokument, czy mają to być dwa oddzielne?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel posiadający wykształcenie wyższe z przygotowaniem pedagogicznym, ukończył studia podyplomowe na kierunku pedagogika specjana oraz terapia pedagogiczna (kierunki zgodne z prowadzonymi zajęciami) posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego w oparciu o paragraf 19 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegól. kwalifikacji wymaganych od nauczyciela?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe