Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Stawiskach od 1 września 2015r. Piszę do Państwa w sprawie bezprawnego udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia. http://www.radio.bialystok.pl/wiadomosci/index/id/122959, oraz http://www.radio.bialystok.pl/wiadomosci/index/id/123555. Sąd I instancji uniewinnił poprzednią dyrektor. LINK PONIŻEJ ZAWIERA UZASADNIENIE WYROKU: http://www.kolniak24.pl/wiadomosci/powiat/powiat-kolnenski/item/3693-sad-uniewinnia-byla-dyrektor-szkoly-w-stawiskach-od-zarzutow. Jakie kroki powinienem poczynić, na początku pracy na stanowisku dyrektora, ws. nauczyciela któremu udzielono urlopu dla poratowania zdrowia? Wobec uzasadnienia sędziego powinienem odwołać go z urlopu. Nie rozumiem dlaczego i jaką podstawę prawną miałbym tu zastosować. Przecież sprawa była w toku, nie było prawomocnego wyroku. Sędzia mówi także że dyrektor szkoły nie jest funkcjonariuszem publicznym. Tylko w ściśle określonych sytuacjach. Czy jest gdzieś u Państwa może artykuł na ten temat?
Z uzasadnienia sądu nie wynika, że miał Pan obowiązek odwołania nauczyciela z urlopu dla poratowania zdrowia. Ostatni akapit artykułu z uzasadnieniem jest jednym z argumentów sądu na potwierdzenie swojego stanowiska - skoro kolejny pracodawca nie podjął żadnych kroków, to znaczy, że uważa udzielony urlop za prawidłowy.
Definicję funkcjonariusza publicznego zawiera art. 115 § 13 kodeksu karnego. Jeest nim:
1) Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej,
2) poseł, senator, radny,
2a) poseł do Parlamentu Europejskiego,
3) sędzia, ławnik, prokurator, funkcjonariusz finansowego organu postępowania przygotowawczego lub organu nadrzędnego nad finansowym organem postępowania przygotowawczego, notariusz, komornik, kurator sądowy, syndyk, nadzorca sądowy i zarządca, osoba orzekająca w organach dyscyplinarnych działających na podstawie ustawy,
4) osoba będąca pracownikiem administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe, a także inna osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do wydawania decyzji administracyjnych,
5) osoba będąca pracownikiem organu kontroli państwowej lub organu kontroli samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe,
6) osoba zajmująca kierownicze stanowisko w innej instytucji państwowej,
7) funkcjonariusz organu powołanego do ochrony bezpieczeństwa publicznego albo funkcjonariusz Służby Więziennej,
8) osoba pełniąca czynną służbę wojskową
9) pracownik międzynarodowego trybunału karnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe.
Wśród osób wymienionych w tym przepisie znajdują się m.in.: osoba zajmująca kierownicze stanowisko w innej instytucji panstwowej oraz inna osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do wydawania decyzji administracyjnych. Te dwa przypadki są wymieniane przy rozważaniach na temat dyrektora szkoły - dwa różne stanowiska i różna wynikająca z tego odpowiedzialność dyrektora. Trudno zgodzić się ze stanowiskiem, że dyrektor szkoły samorządowej jest osobą zajmującą kierownicze stanowisko w innej instytucji panstwowej. Gdyby ustawodawca, obok państwowej umieścił tez samorządową, to można by uznać, że szkoła podstawowa czy przedszkole mieści się w tym zakresie. Takiego zapisu jednak nie ma, pozostaje tylko instytucja państwowa (we wcześniejszych punktach tego samego przepisu ustawodawca rozróżnia organy państwowe od samorządowych). W związku z tym, że szkoła samorządowa to nie instytucja państwowa, jedynym kryterium jakie spełnia dyrektor szkoły, aby nazwać go funkcjonariuszem publicznym, to wydawanie decyzji administracyjnych. Codzienne obowiązki dyrektora szkoły, tak samo jak nauczycieli związane są z pełnieniem funkcji publicznej, natomiast status funkcjonariusza publicznego jest ograniczony do spraw związanych z wydawaniem decyzji administracyjnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W związku z przekształceniem od 1.09.2017 naszego Zespołu Szkół w ośmioletnią szkołę podstawową i konieczności poinformowania do 15 maja 2017r. naszych pracowników o fakcie, iż z dniem 1.09.2017 staną się pracownikami wspomnianej ośmioletniej szkoły podstawowej mamy zapytanie o poprawność treści pisma informującego tj.: Uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 249 ust. 1-3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) – z dniem 1 września 2017 r. staje się Pani/Pan pracownikiem zatrudnionym w ośmioletniej Publicznej Szkole Podstawowej nr 55 w Stalowej Woli.
- Pytanie dotyczy zatrudniania w przedszkolu nauczyciela wspomagającego. Czy można go zatrudnić? Na jakiej podstawie? Jeśli tak, to jakie powinny być zapisy w statucie odnośnie jego zadań.
- Nauczyciel zatrudniony na czas nieokreślony jako n-l wspomagający obecnie i w przyszłym roku szkolnym mający kwalifikacje do nauczania języka angielskiego, zwrócił się z pismem o uzasadnienie, dlaczego nie zostały przydzielone mu godziny języka angielskiego. Nadmieniam, iż w szkole w tym roku szk. uczą nauczyciele jęz. angielskiego, jeden który uzupełnia etat w naszej szkole 7/18 i na przyszły rok zaplanowany jest w arkuszu na cały etat, gdyż w związku z reformą oświaty nie będzie miał zatrudnienia w drugiej szkole. Drugi n-l zatrudniony jest w innej placówce, gdzie ma zaplanowany cały etat zaś w naszej szkole ma pół etatu na czas nieokreślony i w związku z brakiem zgody dyrektora szkoły na drugie zatrudnienie nie będzie uczył w naszej szkole. Pytania moje brzmią następująco: 1. Jak uzasadnić odpowiedź na pytanie nauczyciela wspomagającego, który ma pretensje, że nie zostały mu przydzielone godz. jęz. angielskiego? 2. Kiedy i jak powinno brzmieć wypowiedzenie drugiemu nauczycielowi jęz. ang, który nie dostał zgody dyrektora szkoły na drugie zatrudnienie u nas w szkole (poparte odpowiednimi przepisami)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka z dniem 1 września 2016 r. została zatrudniona na zastępstwo do dnia 31.08.2017. W październiku poinformowała, że jest w ciąży, a rozwiązanie nastąpi z końcem lutego 2017 r. Czy istnieje możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę z nauczycielką po uroczeniu dziecka?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka w szkole dostarczyła w dn. 13.02.2015r. zwolnienie lekarskie do dn. 20.02.2015r. ( okres ferii ) . Prawdopodobnie je przedłuży. Czy należy się jej urlop uzupełniający za ten okres?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe