Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie zagadnienia powinien realzować wychowawca klasy "4" zgodnie z nową podstawą programową ? Kto jest odpowiedzialny za zakres materiału realizowanego na tych zajęciach - bezpośrednio Dyrektor, czy Zespół Psychologiczno - Pedagogiczny, czy istnieje jakiś odgórny program tych zajęć?
Zgodnie z przepisem art. 26 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017r. poz.59 i 949) od roku szkolnego 2017/2018, szkoła ma obowiązek realizować program wychowawczo- profilaktyczny dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów, obejmujący treści i działania o charakterze wychowawczym, a także treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. Realizatorami działań wychowawczo – profilaktycznych określonych w niniejszym programie są wszyscy pracownicy pedagogiczni szkoły, którzy na bieżąco współpracują z rodzicami uczniów oraz przedstawicielami instytucji wspierających szkołę w sferze wychowania i profilaktyki, a także osoby współpracujące ze szkołą - pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, terapeuci uzależnień, policjanci, lekarze itp. Program wychowawczo-profilaktyczny powinien być opracowany w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego. Jego uchwalenie jest kompetencją rady rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną ( art.84 ust.1-3 oraz ust.5 ustawy Prawo oświatowe).
Realizacja programu odbywa się w ramach:
1) zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego - lekcji przedmiotowych (działalność wychowawcza szkoły obejmuje m.in. realizację wytycznych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego),
2) zajęć z wychowawcą (w ramach obowiązkowych zajęć z wychowawcą ustalonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia MEN z dnia 28 marca 2017r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół – Dz.U. z 2017r. poz.703),
3) zajęć dodatkowych typu: WDŻ, nauka drugiego języka obcego, zajęcia realizowane w ramach pomocy psychologiczno pedagogicznej, itp.
Program może być realizowany podczas zajęć z całą klasą, w grupie międzyoddziałowej, międzyklasowej, z udziałem całej społeczności lub w trakcie bieżącej pracy z uczniem, podczas spotkań z rodzicami.
Formą realizacji programu mogą być interaktywne wykłady, warsztaty, treningi umiejętności, projekty, debaty, szkolenia, spektakle teatralne, spoty, kampanie społeczne, happeningi, wycieczki i pikniki edukacyjne lub inne formy uwzględniające wykorzystanie aktywnych metod pracy.
Wychowawca klasy (każdy wychowawca, nie tylko wychowawca klasy czwartej):
1) jest bezpośrednio odpowiedzialny za proces wychowania powierzonych mu uczniów, planuje
i organizuje pracę wychowawczo-profilaktyczną z klasą,
2) prowadzi zajęcia wychowawcze według planu wcześniej przedstawionego dyrekcji szkoły do akceptacji, który musi korelować z założeniami wychowawczymi szkoły, a tym samym z niniejszym programem wychowawczo-profilaktycznym. Program wychowawczo-profilaktyczny może być opracowany w dowolnej formie (opisowej lub tabelarycznej). Powinien uwzględniać adresatów, wyszczególnienie zadań i form ich realizacji oraz wykaz osób, które będą odpowiedzialne za nie. Taki ogólny plan stanowi podstawę do opracowywania przez nauczycieli i specjalistów oraz wychowawców klas planu działań wychowawczo-profilaktycznych na dany rok szkolny,
3) w sposób ustalony w danej szkole przedstawia sprawozdanie z realizacji ww. planu
( np. sprawozdanie w formie pisemnej złożone dyrektorowi po półrocznym okresie pracy, wystąpienie na zebraniu rady pedagogicznej, itp.),
4) na bieżąco obserwuje i kontroluje postępy swoich podopiecznych oraz absencje na zajęciach lekcyjnych, w sytuacjach niepokojących wchodzi natychmiast w bezpośredni kontakt z rodzicami, pedagogiem szkolnym i dyrekcją szkoły,
5) jest otwarty na propozycje uczniów i rodziców, bierze udział w imprezach klasowych, integruje klasę,
6) współpracuje z rodzicami, aby zapewnić odpowiednie warunki do nauki w szkole i w domu, jest partnerem każdego rodzica,
7) dzieli się z uczniami odpowiedzialnością, dostrzega problemy i konflikty, potrafi pracować nad ich rozwiązaniem,
8) współpracuje ze szkolnym pedagogiem oraz nauczycielami przedmiotowymi w zakresie wspierania uczniów i udzielania im pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Wychowawca klasy jest też nauczycielem przedmiotu. W związku z tym:
1) na bieżąco włącza się w realizację programu wychowawczo – profilaktycznego,
2) realizuje program nauczania uwzględniający podstawę programową kształcenia ogólnego,
3) ze szczególną odpowiedzialnością troszczy się o dostosowanie wymagań edukacyjnych wobec ucznia z dysfunkcjami,
4) odnotuje w dzienniku lub zeszycie wychowawczym istotne spostrzeżenia wychowawcze, o zauważonym problemie natychmiast zawiadamia wychowawcę, pedagoga szkolnego lub dyrekcję szkoły,
5) uczestniczy w uroczystościach szkolnych,
6) dba w sposób przemyślany o prowadzenie ciekawych lekcji, mobilizujących ucznia do wysiłku intelektualnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- - Co powinien zawierać regulamin zwalniania nauczycieli?
- Jakie kryteria, zgodne z prawem, powinien uwzględniać ?
- Kiedy należy przedstawić go radzie pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy III realizuje w trybie indywidualnego toku nauki program klasy III i IV. Czy uczeń jest wpisany do dziennika klasy III i dodatkowo ma założony dziennik indywidualnego nauczania, gdzie dokumentuje się przedmioty i godziny dot. ITN? Czy wychowawca klasy III jest również opiekunem ITN? Czy też uczeń ma wychowawcę klasy III i może mieć innego opiekuna? Czy to dyrektor ustala tygodniowy wymiar ITN - w zakresie ilości godzin i rodzajów przedmiotów? Czy taki uczeń z klasy III na koniec semestru i koniec roku szkolnego będzie musiał zdawać egzamin klasyfikacyjny z przedmiotów klasy IV, a z przedmiotów klasy III nie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jeżeli uczeń ma nauczanie indywidualne, musi mieć również wychowanie fizyczne w ramach przysługujących mu godzin? Zakładam, że nauczanie indywidualne tego ucznia odbywa się w jego domu.
A co w sytuacji, gdy takie nauczanie będzie się odbywać w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel występuje z wnioskiem o ocenę pracy, bo chce przystąpić do konkursu na dyrektora szkoły, który ma mieć miejsce za dwa miesiące (dokumenty muszą być złożone odpowiednio wcześniej). Czy dyrektor szkoły zobowiązany jest do dokonania oceny pracy nauczyciela w terminie zdecydowanie krótszym niż 3 miesiące (ok. 1 miesiąca), bo tego domaga się nauczyciel?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do przedszkola niepublicznego od 01.09.2015 r. uczęszcza dziecko w wieku 5 lat. W listopadzie matka dziecka dostarczyła opinię o potrzebie wczesnego wspomagania. Jaką dokumentację zajęć powinno prowadzić przedszkole i od kiedy? Czy nauczyciel wychowania przedszkolnego może prowadzić takie zajęcia - jeśli w placówce nie ma zatrudnionych odpowiednich specjalistów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe