Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie decyzje dyrektora szkoły powinny (muszą)mieć formę zarządzenia?
Przepisy prawa nie wyszczególnieją tych form. Jednak decyzje administracyjne dyrektor wydaje pisemnie - właśnie jako decyzje.
USTAWA z dnia 14 czerwca 1960 r. (ze zm.)
Kodeks postępowania administracyjnego.
Art. 107. § 1. Decyzja powinna zawierać: oznaczenie organu administracji publicznej, datę wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji. Decyzja, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu administracyjnego, powinna zawierać ponadto pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi.
§ 2. Przepisy szczególne mogą określać także inne składniki, które powinna zawierać decyzja.
§ 3. Uzasadnienie faktyczne decyzji powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne - wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa.
§ 4. Można odstąpić od uzasadnienia decyzji, gdy uwzględnia ona w całości żądanie strony; nie dotyczy to jednak decyzji rozstrzygających sporne interesy stron oraz decyzji wydanych na skutek odwołania.
§ 5. Organ może odstąpić od uzasadnienia decyzji również w przypadkach, w których z dotychczasowych przepisów ustawowych wynikała możliwość zaniechania lub ograniczenia uzasadnienia ze względu na interes bezpieczeństwa Państwa lub porządek publiczny.
Natomiast zasadą jest, że zarządzeniem wprowadza się np. regulaminy, (oczywiście po uzyskaniu opnii odpowiednich organów- jeśli takie są wymagane), ale także przeprowadzenie inwentaryzacji, zwoływanie zebrań, konferencji rady pedagogicznej itp.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nasze gimnazjum zatrudnia nauczycieli, którzy pracują w większości w szkole podstawowej (jednak nie wszyscy) funkcjonującej w tym samym budynku co gimnazjum. Czy w związku z tym dyżury na korytarzach powinni pełnić zarówno nauczyciele szkoły podstawowej jak i gimnazjum? Czy zgodne z prawem jest porozumienie między dyrektorami obu szkół, że na przerwach nauczyciele dyżurujący opiekują się zarówno uczniami szkoły podstawowej i gimnazjum niezależnie od tego w której placówce są zatrudnieni?Proszę o wykładnię prawną.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel powinien otrzymać wynagrodzenie za przydzielone, a nie zrealizowane zajęcia pozalekcyjne w dniu pracy (np. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia plastyczne lub sportowe) w związku z wyjazdem na wycieczkę szkolną?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem od niedawna dyrektorem zespołu szkół i mam poważny problem ze statutem szkoły. W tej chwili funkcjonuje jeden statut poprawiany wielokrotnie, tak że stał się mało czytelny. Ponadto w Zespole funkcjonuje Szkoła Podstawowa z oddziałem przedszkolnym i gimnazjum. Organ prowadzący nadał dawno temu tzn. w 1992r statut Szkole Podstawowej. W roku 2000 został nadany statut Zespołu Szkół. Czy to znaczy, że statut szkoły podstawowej został zniesiony - brak na ten fakt stosownej uchwały organu prowadzącego. Były dyrektor szkoły poprawiała statut zespołu według swojego uznania. Nie wiem jak postąpić dalej w sprawie obu statutów. Bardzo proszę po pomoc prawną i podstawę prawną, która reguluje te kwestie w zakresie uprawnień organu prowadzącego.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu niepublicznym we wrześniu br. został powołany zespół realizujący wczesne wspomaganie rozwoju dziecka oraz stworzony IPET, kiedy należy zorganizować pierwsze spotkanie ewaluacyjne cząstkowe i drugie spotkanie ewaluacyjne?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jakie obowiązki i uprawnienia ma dyrektor jako przewodniczący rady pedagogicznej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe