Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaka jest podstawa prawna i konsekwencje zniesławienia w Internecie oraz rozpowszechniania przez ucznia nieprawdziwych opinii, niszczących reputację szkoły? Chodzi o zniesławienie szkoły jako instytucji.
Szkoła może zostać zniesławiona jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, jeżeli jest pomawiana o takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla działalności edukacyjnej, opiekuńczej lub wychowawczej. Uczeń pełnoletni w takiej sytuacji może być sprawcą przestępstwa z art. 212 § 1 i 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny, Dz.U. z 2019 r., poz. 1950, zagrożonego karą grzywny, ograniczenia wolności albo – w razie zniesławienia przy użyciu środka masowej komunikacji - pozbawienia wolności do roku. Jeżeli natomiast jest niepełnoletni, należy o tym zawiadomić sąd rodzinny, który jest właściwy do stosowania środków wychowawczych i poprawczych za popełnienie czynów karalnych lub demoralizację. Sąd może m.in. udzielić upomnienia; zobowiązać do określonego postępowania; ustanowić nadzór odpowiedzialny rodziców lub opiekuna; ustanowić nadzór organizacji młodzieżowej lub innej organizacji społecznej, zakładu pracy albo osoby godnej zaufania - udzielających poręczenia za nieletniego; zastosować nadzór kuratora; skierować do ośrodka kuratorskiego, a także do organizacji społecznej lub instytucji zajmujących się pracą z nieletnimi o charakterze wychowawczym, terapeutycznym lub szkoleniowym; orzec umieszczenie w młodzieżowym ośrodku wychowawczym albo w rodzinie zastępczej zawodowej, która ukończyła szkolenie przygotowujące do sprawowania opieki nad nieletnim; orzec umieszczenie w zakładzie poprawczym; zastosować inne środki, zgodnie z art. 5 i 6 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. z 2018 r., poz. 969 ze zm. Ponadto jeśli za takie postępowania statut danej szkoły przewiduje nałożenie jakiejś kary, można ją uczniowi wymierzyć (art. 98 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zapytanie o szkołę przysposabiającą do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Pytanie pierwsze. Powiat jest organem prowadzącym dla tych szkół. Chciałbym dowiedzieć się jako przedstawiciel organu prowadzącego – powiat, jakie są postawy prawne utworzenia szkoły przysposabiającej do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi (w przypadku tej szkoły w przyszłości przewidujemy tylko 3 oddziały)? Pytanie drugie. Czy można taką szkołę z trzema oddziałami wpisać w strukturę istniejącego już zespołu szkół technicznych, gdzie funkcjonują: technika, szkoły branżowe i oddziały szkoły branżowej dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, tzn. klasy specjalne. Pytanie trzecie. Czy można tylko uruchomić oddziały przysposabiające do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w zespole szkół technicznych – czy istnieje taka możliwość prawna? Tworzenie osobnej szkoły wraz z całym zapleczem kierowniczym i innym dla 3 oddziałów jest mało ekonomiczne, a takie jest tylko zapotrzebowanie społeczne w obecnych realiach. Z nakierowania w sprawie sposobu organizacji nauczania dla tych dzieci w naszym powiecie będę wdzięczny. Są to dzieci absolwenci szkoły podstawowej, którą ukończyli.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych na końcu dokumentu należy wymienić nazwiska osób, które podpisały oryginał świadectwa. Co w sytuacji, kiedy nie wiadomo, kto złożył podpis? Świadectwo kilka lat temu zostało wydane uczniowi, a placówka nie przechowuje kopii świadectw.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel katecheta ma prawo pytać imiennie dzieci o to czy uczestniczył na rekolekcjach, przystąpił do spowiedzi, czy był w niedzielę na Mszy ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Co musi zawierać regulamin dla praktykantów odbywających praktyki w szkole?
- W związku z wprowadzeniem centralizacji podatku VAT od 01.01.2017r w placówkach oświatowo- wychowawczych, a konkretnie Bursa w naszym przypadku - czy zobowiązani jesteśmy podpisywać tzw. porozumienia współpracy ze szkołami uczniów którzy u nas mieszkają?Proszę o podanie podstawy prawnej o ile taka obowiązuje.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe