Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak powinna wyglądać uchwała dotycząca przygotowania do nauki języka nowożytnego w przedszkolu?
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z dnia 30 maja 2014r. wprowadza obowiązkową, bezpłatną naukę języka obcego nowożytnego dla wszystkich dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego.Rozporządzenie z dnia z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2014r.poz. 803).
Do podstawy programowej wychowania przedszkolnego dodany został obszar działalności edukacyjnej przedszkola określony jako „Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym” (obszar pkt 16), zawierający wykaz umiejętności i wiadomości w zakresie posługiwania się językiem obcym nowożytnym, które dziecko powinno posiadać po zakończeniu edukacji w przedszkolu (innej formie wychowania przedszkolnego, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej).
Treści nowego obszaru mogły być realizowane przez placówki wychowania przedszkolnego już od 1 września 2014r. Natomiast obowiązek w tym zakresie został nałożony od 1 września 2015r. w stosunku do dzieci pięcioletnich, a od 1 września 2017r. w stosunku do wszystkich dzieci objętych edukacją przedszkolną.
W latach szkolnych 2015/2016 i 2016/2017 realizacja języka obcego przewidziana jest w tych oddziałach przedszkolnych, w których dzieci odbywają obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.
Od roku 2017/2018 podstawa programowa - w brzmieniu nadanym nowelizacją z 2014r. – będzie stosowana w całości wobec wszystkich dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego.
Dyrektor przedszkola planując organizację pracy placówki wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2015/2016, ma obowiązek uwzględnić w niej zajęcia z języka obcego nowożytnego dla dzieci pięcioletnich.
Wprowadzenie nauki języka obcego nowożytnego w przedszkolu jest wykonaniem obowiązku wynikającego z rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i nie wymaga podejmowania przez radę pedagogiczną przedszkola uchwały w tym zakresie ( brak podstaw prawnych do podejmowania tego rodzaju działań przez radę pedagogiczną). Nauczanie języka obcego nowożytnego znajduje swoje odzwierciedlenie w arkuszu organizacji przedszkola na dany rok szkolny. Arkusz przewiduje, w których oddziałach przedszkola, w jakim wymiarze oraz przez kogo język obcy nowożytny będzie nauczany. Dyrektor, wybierając język obcy nowożytny, do którego posługiwania się będą przygotowywane dzieci, powinien brać pod uwagę to, jaki język obcy nowożytny jest nauczany w szkołach podstawowych na terenie gminy.
Aby spełnić wymagania stawiane wobec placówek prowadzących działalność przedszkolną, muszą one dysponować kadrą pedagogiczną posiadającą przewidziane prawem kwalifikacje.
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieliRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2014r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2014r. poz.1084), weszło w życie 29 sierpnia 2014r.
stwarza możliwość, aby do 31 sierpnia 2020 r. prowadzenie zajęć językowych w placówkach wychowania przedszkolnego powierzyć nauczycielom wychowania przedszkolnego, nieposiadającym kwalifikacji do nauczania języka obcego, ale legitymującym się udokumentowaną znajomością języka obcego co najmniej na poziomie B2. Rozporządzenie pozwala na uzupełnienie brakujących kwalifikacji w ciągu 6 lat. Pierwszym etapem uzupełniania kwalifikacji jest więc osiągnięcie odpowiedniego poziomu językowego. Kolejnym krokiem będzie ukończenie kursu kwalifikacyjnego lub studiów podyplomowych w zakresie wczesnoszkolnego nauczania języka obcego do 31 sierpnia 2020 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Skarga na nauczyciela dyplomowanego. Czy w przypadku pisemnej skargi złożonej dyrektorowi szkoły na nauczyciela dyplomowanego, dotyczącej w głównej mierze dyskryminacji jednego z uczniów i uchybienia godności zawodu nauczyciela, dyrektor może rozpatrzeć skargę sam i udzielić odpowiedzi, czy powinien poinformować np. rzecznika dyscyplinarnego lub inny organ?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o wyjaśnienie w jaki sposób dokonać klasyfikacji ucznia klasy IV z orzeczeniem potrzeby kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm dziecięcy. Uczeń uczęszcza do szkoły ogólnodostępnej. Ma przyznane 14 godz. zajęć rewalidacyjnych. Nie mówi, ale reaguje na polecenia. Czy w tym przypadku możliwa jest ocena opisowa pedagoga specjalnego, czy powinien być klasyfikowany według obowiązującej skali ocen od 1 do 6.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy wykaz IPET w szkole niepublicznej opiniuje Rada Pedagogiczna uchwałą czy zarządzeniem dyrektora szkoły?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jestem "młodym dyrektorem". Moja wątpliwość dotyczy wszelkich - gotowych dzienników szkolnych. Proszę o informacje: czy mogę opracować sama dziennik i jaka jest procedura jego zatwierdzenia? np.: "Zajęć i czynności nauczyciela", w którym będą rozliczane godziny z art. 42 ust.2 pkt 2 KN. Chciałabym w nim uwzględnić - osobno np.: pracę z uczniem zdolnym, mającym trudności w nauce, koła zainteresowań, zajęcia opiekuńczo-wychowawcze (zajęcia świetlicowe).
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na następujące pytanie: jakie działanie podejmuje dyrektor, jeśli rada pedagogiczna opiniuje projekt organizacyjny negatywnie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe