Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dyscyplinowanie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, w związku z pełnieniem przez nich dyżurów, napotyka sprzeciw. Nauczyciel będąc na korytarzu część swoich podopiecznych ma w klasie, twierdzi, że oni mają potrzebę zabawy, posiłku itp. Czy w tej sytuacji szkoła zapewnia bezpieczne warunki przebywania uczniów w szkole? Jak doprowadzić do zapewnienia bezpiecznych warunków nauki i odpoczynku dla najmłodszych uczniów w naszej placówce.
Dyżury nauczycieli podczas przerw miedzy lekcjami pełnione są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.) - dalej r.b.h. Kwestie związane z dyżurami nauczycieli w trakcie przerw między lekcjami powinny zostać uregulowane w statucie szkoły. Podstawą zapisów w tej kwestii jest § 14 ust. 1 r.b.h. W zapisie § 14 prawodawca ustalił, iż uczniowie spędzają przerwy w zajęciach pod nadzorem nauczyciela. Ponadto w ust. 2 § 14 r.b.h. zapisano, że jeżeli pozwalają na to warunki atmosferyczne, powinno się umożliwić uczniom przebywanie w czasie przerw na świeżym powietrzu. Na podstawie statutu w szkole powinien zostać opracowany regulamin oraz harmonogram dyżurów nauczycieli w czasie przerw między lekcjami. Harmonogram dyżurów opracowywany jest na podstawie planu lekcji. Rozkład dyżurów powinien uwzględniać tez specyfikę szkoły. Za nadzór nad uczniami i zapewnieniem im bezpieczeństwa podczas lekcji, przerw między lekcjami i zajęć pozalekcyjnych odpowiedzialni są nauczyciele. Potwierdza to orzeczenie Sadu Najwyższego z dnia 3 stycznia 1974 r. (II CR 643/73), z którego wynika, że obowiązkiem administracji szkolnej i nauczycieli jest opieka i nadzór zapewniający bezpieczeństwo powierzonych im uczni na terenie szkoły. Obowiązek ten występuje wtedy, gdy uczniowie danej szkoły pozostają pod kierunkiem nauczycieli lub pracowników administracji szkolnej w czasie lekcji, przerw pomiędzy zajęciami i innych zajęć organizowanych przez szkołę. Dyżury na przerwach obowiązują wszystkich nauczycieli pracujących w danej szkole. Nie funkcjonuje w oświacie jakikolwiek przepis zwalniający określoną grupę nauczycieli z obowiązku pełnienia dyżurów między lekcjami. Za zapewnienie odpowiedniej organizacji pracy szkoły odpowiada dyrektor szkoły (art. 7 KN). Do kompetencji dyrektora szkoły będzie zatem należało zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w okresie zajęć organizowanych przez szkołę a w konsekwencji wyznaczenie dyżurów nauczycielskich w czasie przerw międzylekcyjnych. Również art. 6 KN w stosunku do nauczyciela stwierdza, że nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę. W przypadku braku woli współpracy nauczyciela istnieją instrumenty prawne dyscyplinujące nauczyciela: kary porządkowe i kary dyscyplinarne, ewentualnie rozwiązanie stosunku pracy w trybie dyscyplinarnym (art. 52 k.p.). Dariusz Skrzyński – prawnik, specjalista z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy i prawa autorskiego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor może zakupić do klasy lekcyjnej, w której będzie miała zajęcia klasa integracyjna tablicę interaktywną ze środków pieniężnych, które są na rozdziale 80150- realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy i w jakiej sytuacji należy wypłacić wynagrodzenie za zastępstwo nauczycielowi biblioteki przydzielone mu w wyjątkowych sytuacjach (gdy wszystkie inne możliwości zostały wyczerpane), a ww. nauczyciel sprawuje opiekę nad powierzonymi uczniami? Nauczyciel ten nie realizuje zajęć dydaktycznych.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy rozporządzenie MEN z dnia 17.11.2010 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej obowiązuje również szkoły dla dorosłych ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Na jakiej podstawie, zgodnie z prawem przyjąć do szkoły dziewczynkę Z Tybetu przywiezioną do Polski przez Fudację SAM DŻUB LING na zaproszenie i przekazanej pod opiekę polskiej rodzinie, zamieszkałej w moim obwodzie szkolnym. Jakich dokumentów żądać, kogo o nie prosić? Jaką podstawą prawną sie kierować? Prosze o pomoc. Z poważaniem Małgorzata Kolon
- Uczeń posiada opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej w której wskazano specyficzne trudności w nauce. W szkole nie ma w arkuszu organizacji, godzin na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniowi w trakcie lekcji, zadawane mu są prace łatwiejsze, inaczej jest też oceniany. Nauczyciele dokładnie tłumaczą mu zadaną pracę domową. Ile godzin wyrównawczych należy zorganizować dla tego ucznia? W szkole nie ma pedagoga ani psychologa. Rodzic żąda 2 godzin dodatkowych. Co na to przepisy prawa oświatowego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe