Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy rozporządzenie MEN z dnia 17.11.2010 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej obowiązuje również szkoły dla dorosłych ?
Zgodnie z Rozporządzeniem z 17 listopada 2010 r., zadania związane z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej obowiązują w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach wyszczególnionych w art. 2 pkt 3, 3a, 5 i 7 Ustawy o systemie oświaty.
Jednakże w rozporządzeniu w sprawie ramowych statutów szkół publicznych nie wyodrębniono szkoły dla dorosłych, natomiast organizację tych szkół uwzględniano w ramowym statucie dla poszczególnych typów szkół.
W obecnie obowiązujących przepisach nie przewiduje się w tego typu szkołach organizowania zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Planowana nowelizacja rozporządzenia o ramowych statutach zakłada statut dla szkoły dla dorosłych jako załącznik nr 6 projektu rozporządzenia, który zobowiązuje do określenia między innymi:
- formy opieki i pomocy słuchaczom, którym z przyczyn zdrowotnych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie;
- sposobu wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju słuchaczy (...);
- zadań zespołów, o których mowa w § 10, czyli przedmiotowych lub inne problemowo-zadaniowych (...).
Reasumując:
- aktualne przepisy nie przewidują powołania zespołów w tych szkołąch,
- na podstawie nowych przepisów szkoła będzie decydować w jaki sposób będzie udzielać wsparcia swoim słuchaczom, umieszczając odpowiednie zadania w statucie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń realizuje obowiązek szkolny w formie nauczania indywidualnego- ma zaleconą psychoterapię, terapię rodzinną. Z naszych ustaleń wynika, że żadna z nich się nie odbywa. Jest ogromny problem z realizacją zajęć, ponieważ uczeń zamyka się w łazience albo leży w łóżku. Ponieważ z wielu przedmiotów nie mógł zostać sklasyfikowany - z uwagi na jego specyficzną sytuację - wydłużony został termin klasyfikacji do końca sierpnia. Nauczyciele przygotowali dostosowane zagadnienia, dyrektor przydzielił dodatkowe godziny na omówienie kwestii związanych z egzaminem, udzielono uczniowi informacji, że na egzaminie otrzyma również pomoc nauczyciela. Dyrektor spotkał się z matką ucznia, przedstawił ustalenia RP- z uwagi na przerwaną terapię (matka stwierdziła, że podczas wakacji nie będzie potrzebna) do ucznia skierowano psychologa szkolnego w celu pracy nad motywacją, udzielenia mu wsparcia i pomocy. Psychologowi udało się spotkać raz z uczniem, w czasie kolejnych wizyt uczeń przebywał w łazience. Matka twierdzi, iż uczeń jest przytłoczony ilością materiału- mimo, że nauczyciele, przyjmując za priorytet zdrowie ucznia, przygotowali najprostsze pytanie i zadania, te konkretnie lub tego typu, które będą na egzaminie. Z naszych ustaleń wynika, że uczeń popołudniu spotyka się z kolegami, jeździ na motorze. Matka wycofuje się z kontaktów ze szkołą, unika rozmów, nie odbiera telefonów. Dyrektor na 1 lipca wyznaczył spotkanie zespołu nauczycieli uczących z matką i ze specjalistami, którzy ewentualnie pracują z dzieckiem lub rodziną, i których matka może na to spotkanie zaprosić w celu podsumowania efektów pracy, ustalenia terminów egzaminów klasyfikacyjnych. Uczeń ma bardzo dużo nieobecności, nauczanie indywidualne jest od maja i nie jest realizowane w sposób oczekiwany- jeśli lekcje się odbywają, uczeń nie jest przygotowany, mimo wszelkiej przychylności szkoły i starań o zabezpieczenie dobra dziecka, może się okazać, iż na egzaminie nie będzie żadnej podstawy do ocen pozytywnych, lub uczeń, np. zamknie się w jakimś pokoju i egzamin nie będzie mógł zostać przeprowadzony. Czy poza skierowaniem sprawy do Sądu Rodzinnego jest inne rozwiązanie tej sytuacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W szkole w przypadku dwóch klas są podziały na dwie grupy na takich przedmiotach jak język angielski, informatyka oraz lekcje wychowania fizycznego. Zdarza się sytuacja, gdy nauczyciel prowadzący np. informatykę w grupie 1 jest nieobecny w pracy. W tym samym czasie grupa 2 ma język angielski. Ze względu na brak zorganizowania zastępstwa w 1 grupie łączy się grupę 1 i 2. Czy w takim przypadku jak ma zostać policzona godzina zajęć, jeśli nauczyciel miał prowadzić lekcje z np. 15 uczniami (1 grupa), a miał pod opieka całą klasę (grupa 1 i 2)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację czy rodzic może w trakcie roku szkolnego zrezygnować z zaproponowanej przez szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zgodnie z Rozporządzeniem, w którym określono, iż " ... pomoc jest bezpłatna i dobrowolna..." taka możliwość moim zdaniem istnieje. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest odmiennego zdania.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki powinien podjąć dyrektor w sytuacji zgłoszenia na piśmie, przez rodzica, faktu naruszenia godności osobistej ucznia, której dopuścił się nauczyciel w obecności innych uczniów ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy Burmistrz miasta ma prawo do wglądu do dzienników lekcyjnych? Chodzi o sprawdzanie ocen z przedmiotów i końcoworocznych. Proszę o pilną odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe