Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Jak rozwiązać sytuację, gdy jedno z rodziców zwraca się z żądaniem przyjęcia dziecka do świetlicy szkolnej, a drugie na piśmie, zakazuje przyjmowania tego dziecka (w przypadku rodziców skonfliktowanych ze sobą), lub gdy mają rozbieżne zdanie w sprawie udziału dziecka w zajęciach dodatkowych lub np. logopedycznych? Proszę o podstawę prawną.
Podstawa prawna:
1) Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.).
Art. 14b. 1. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, o którym mowa w art. 14 ust. 3, są obowiązani do:
1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego;
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
3) informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o realizacji tego obowiązku spełnianego w sposób określony w art. 16 ust. 5b;
4) zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w zezwoleniu, o którym mowa w art. 16 ust. 8 - w przypadku dziecka realizującego obowiązek poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego.
2) Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
Art. 95. § 1. Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka.
§ 2. Dziecko pozostające pod władzą rodzicielską winno rodzicom posłuszeństwo.
§ 3. Władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny.
Art. 96.§ 1. Rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierująnim. Obowiązani są troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotować je należycie do pracy dla dobra społeczeństwa odpowiednio do jego uzdolnień.
§ 2. Rodzice, którzy nie mają pełnej zdolności do czynności prawnych uczestniczą w sprawowaniu bieżącej pieczy nad osobą dziecka i w jego wychowaniu, chyba że sąd opiekuńczy ze względu na dobro dziecka postanowi inaczej.
Art. 97.§ 1. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.
§ 2. Jednakże o istotnych sprawach dziecka rodzice rozstrzygają wspólnie; w braku porozumienia między nimi rozstrzyga sąd opiekuńczy.
3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r.w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.)
zał 2 – szkoły podstawowe.
§ 2. 1. Statut szkoły określa w szczególności:
1) cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach,
2) sposób wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,(…)
7) organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych,
8) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna,(…)
10) organizację i formy współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.(…)
§ 7. 1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów), organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole, szkoła organizuje świetlicę.
Wg mnie sprawy opisane w pytaniu są istotnie dla rozwoju dziecka: opieka, jego rozwój, zapewnienie bezpieczeństwa w szkole (opieka świetlicowa dla dzieci, którymi nie mogą opiekować się rodzice), należy zatem dążyć jednak do uzyskania porozumienia z obojgiem rodziców. Jeśli mimo starań okaże się to niemożliwe, dyrektor może zwrócić się do na podstawie ww. ustawy art. 97 do sądu opiekuńczego o pomoc w ustaleniu obowiązków szkoły w sprawie opisanej w pytaniu.
Należy także zwrócić uwagę na fakt, że formy współdziałania z rodzicami powinny być - zgodnie z § 2.8 ww. rozporządzenia zawarte w statucie szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel szkoły artystycznej w okresie pracy zdalnej prowadząc zajęcia indywidualne zachowuje prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe, jeżeli lekcja nie odbyła się z powodu choroby ucznia lub braku możliwości zdalnego połączenia (uczeń nie odpowiada na próby połączenia internetowego lub telefonicznego). Czy w tym przypadku należy uznać godzinę ponadwymiarową za przepracowaną i wypłacić wynagrodzenie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Otrzymałam informację z urzędu miasta, że od lipca zostanie zmniejszona dotacja (i oczywiście z takimi zmianami się liczymy zawsze), ale dalsza wiadomość informuje, że od października ta kwota ulegnie znacznemu pomniejszeniu. Ja jestem organem prowadzącym niepubliczne przedszkole i pobieram dotację z Urzędu miasta. Poprosiłam o wyjaśnienie, z jakiego powodu i do jakiej kwoty spadła kwota utrzymania dziecka w placówce publicznej. W odpowiedzi otrzymałam informację, że dotychczasowa kwota dotacji była wysoka, ponieważ był zaplanowany remont dużego przedszkola. Remont został wykonany, a inne nie są planowane, więc na oświatę przekazują mniejszą część budżetu. Moje pytanie, czy takie postępowanie jest zgodne z prawem? Organ prowadzący publiczne przedszkole zaplanował budowę klatki schodowej, więc na dany rok przeliczył zapotrzebowanie finansowe i przełożył to na koszt utrzymania dziecka w przedszkolu dając dużą dotację. Gdy plan został zrealizowany koszty utrzymania dziecka spadają i to znacznie, bo nie ma tak ogromnych inwestycji. Jednak jak to się ma do moich kosztów utrzymania dziecka, przecież one się nie zmieniły i otwierając przedszkole nie mogłam przewidzieć znaczącego spadku dotacji. Czy na tak duże inwestycje organ prowadzący nie może pozyskiwać środków bezpośrednio na ten cel, a nie przeliczać je na koszt utrzymania dziecka?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się maksymalnie 5 dzieci. Czy można łączyć na tych samych zajęciach dzieci w różnym wieku, np. 3 -latka z 6 latkiem; ucznia klasy 4 z uczniem z klasy 6?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może zabrać uczniowi telefon, gdy ten korzysta z niego podczas lekcji? Jak wyglądają zapisy w regulaminie dotyczące posiadania telefonu przez ucznia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie odnośnie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych. Na czyje konto powinny być uiszczane opłaty- szkoły czy gminy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe