Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na jakiej podstawie, zgodnie z prawem przyjąć do szkoły dziewczynkę Z Tybetu przywiezioną do Polski przez Fudację SAM DŻUB LING na zaproszenie i przekazanej pod opiekę polskiej rodzinie, zamieszkałej w moim obwodzie szkolnym. Jakich dokumentów żądać, kogo o nie prosić? Jaką podstawą prawną sie kierować? Prosze o pomoc. Z poważaniem Małgorzata Kolon
Zgodnie z Rozporządzeniem MENiS z 19 lutego 2002 r. (ze zm. z 24 sierpnia 2010 r.) w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji z , w przypadku przejścia ucznia do innej szkoły przesyła się do tej szkoły lub wydaje, za pokwitowaniem, rodzicom (prawnym opiekunom) ucznia albo pełnoletniemu uczniowi odpis arkusza ocen ucznia lub potwierdzoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem kopię arkusza ocen ucznia (§ 12 ust. 8).
Ucznia do szkoły przyjmuje się na podstawie dokumentów umożliwiających zakwalifikowanie go do odpowiedniej klasy lub szkoły.
W § 19 Rozporządzenia MENiS z 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych obowiązkowymi wyczytamy, że dokumentami takimi są:
1. świadectwo:
a) ukończenia klasy niższej, jeżeli kandydat ubiega się o przyjęcie do klasy wyższej programowo (np. świadectwo ukończenia klasy II, jeżeli kandydat ubiega się o przyjęcie do klasy III) - wydanego przez szkołę publiczną lub niepubliczną tego samego typu, z której uczeń odszedł lub
b) ukończenia szkoły podstawowej, jeżeli kandydat ubiega się o przyjęcie do klasy I gimnazjum - wydanego przez szkołę podstawową publiczną lub niepubliczną, którą uczeń ukończył;
2. odpis arkusza ocen lub potwierdzona przez dyrektora poprzedniej szkoły „za zgodność z oryginałem” kopia arkusza ocen (w każdym przypadku) - wydanego przez szkołę publiczną lub niepubliczną tego samego typu, z której uczeń odszedł.
Uczniowie, którzy ukończyli szkołę podstawową dla dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą lub ukończyli szkołę za granicą, składają świadectwo (zaświadczenie) wydane przez szkołę za granicą i ostatnie świadectwo szkolne wydane w Polsce.
Podaję stanowisko MEN w tej sprawie:
Stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące podstaw prawnych przyjmowania do polskich szkół publicznych obywateli polskich powracających z zagranicy i cudzoziemców.
Przyjmowanie obywateli polskich powracających z zagranicy do szkół publicznych
Przepisy § 5 ust. 5, § 8 ust. 7 i § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 26, poz. 232, z późn. zm.) nakazują przyjmować obywateli polskich do klas pierwszych publicznych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych (w tym uzupełniającego liceum ogólnokształcącego, technikum uzupełniającego i szkoły policealnej) – na podstawie odpowiednio przepisów § 19 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia.
Oznacza to, że zarówno do klas pierwszych ww. szkół, jak i do klasy programowo wyższej w szkole podstawowej, gimnazjum oraz szkole ponadgimnazjalnej, przyjmuje się obywateli polskich – którzy ukończyli szkołę za granicą (klasę, dany etap edukacji w szkole za granicą) lub szkołę dla dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą - na podstawie przedstawionego dyrektorowi szkoły świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, jeżeli uczeń takie posiada. Dyrektor szkoły podejmuje decyzję o przyjęciu danego ucznia do szkoły na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.
Z powyższego wynika, że obywatel polski, który uczęszczał do szkoły za granicą, w celu przyjęcia do polskiej szkoły publicznej, nie musi legitymować się znostryfikowanym świadectwem wydanym przez szkołę za granicą, tj. zaświadczeniem o uznaniu zagranicznego świadectwa za równorzędne odpowiedniemu świadectwu polskiej szkoły publicznej, wydanym przez kuratora oświaty zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2006 r. w sprawie nostryfikacji świadectw szkolnych i świadectw maturalnych uzyskanych za granicą (Dz. U. Nr 63, poz. 443). Podstawą przyjęcia obywatela polskiego do polskiej szkoły publicznej jest świadectwo (zaświadczenie) wydane przez szkołę za granicą.
Przyjmowanie cudzoziemców do szkół publicznych
Zgodnie z § 2 ust. 1 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 kwietnia 2010 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia (Dz. U. z 2010 r. Nr 57, poz. 361) cudzoziemcy przyjmowani są:
1. do publicznych przedszkoli, klas pierwszych szkół podstawowych i do szkół artystycznych na warunkach i w trybie dotyczących obywateli polskich;
2. do klas II-VI publicznych szkół podstawowych oraz do publicznych gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek na podstawie:
a) świadectwa lub innego dokumentu stwierdzającego ukończenie za granicą szkoły lub kolejnego etapu edukacji, uznanego, zgodnie z odrębnymi przepisami, za równorzędne polskiemu świadectwu ukończenia odpowiedniej szkoły lub świadectwu dojrzałości, lub
b) świadectwa, zaświadczenia lub innego dokumentu wydanego przez szkołę za granicą, potwierdzającego uczęszczanie przez cudzoziemca do szkoły za granicą i wskazującego klasę lub etap edukacji, który cudzoziemiec ukończył w szkole za granicą, oraz dokumentu potwierdzającego sumę lat nauki szkolnej cudzoziemca.
W przypadku, gdy cudzoziemiec nie może przedłożyć ww. dokumentów, zostaje przyjęty i zakwalifikowany do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej. Rozmowę kwalifikacyjną przeprowadza dyrektor szkoły.
Oznacza to, że dyrektor szkoły przyjmuje cudzoziemca na podstawie znostryfikowanego świadectwa wówczas, gdy cudzoziemiec z własnej inicjatywy wcześniej wystąpił do kuratora oświaty o nostryfikację i aktualnie posiada taki znostryfikowany dokument. Innymi słowy, dyrektor nie może zobowiązać cudzoziemca do uzyskania zaświadczenia o nostryfikacji, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2006 r. w sprawie nostryfikacji świadectw szkolnych i świadectw maturalnych uzyskanych za granicą. Jeżeli cudzoziemiec nie posiada nostryfikowanego świadectwa zagranicznego, podstawą przyjęcia go do polskiej szkoły publicznej jest świadectwo, zaświadczenie lub inny dokument wydany przez szkołę za granicą oraz dokument potwierdzający sumę lat nauki szkolnej, a w przypadku braku takich dokumentów – rozmowa kwalifikacyjna.
Reasumując, z powyższego wynika, że osoba będąca obywatelem polskim albo cudzoziemcem, zainteresowana kontynuacją nauki w polskim systemie oświaty, powinna być przyjęta do polskiej szkoły publicznej – bez zobowiązywania jej do uzyskania nostryfikacji świadectwa uzyskanego za granicą na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2006 r. w sprawie nostryfikacji świadectw szkolnych i świadectw maturalnych uzyskanych za granicą.
Zakwalifikowanie do odpowiedniej klasy następuje na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.
Dokumenty kierowane do szkoły powinny być przetłumaczone i tak opisane, aby jasno wynikało, do której klasy ucznia nalezy przyjąć.
Ucznia można wpisać do księgi uczniów i księgi ewidencji po otrzymaniu niezbędnej dokumentacji.
Proponuję w trybie pilnym pismenie zwrócić się do Fundacji, która zajmuje się tą sprawą o udostępnienie właściwej dokumentacji. W uzasadnieniu należy podać potrzebę klasyfikacji ucznia do właściwej klasy/szkoły, powołując się na podane przepisy prawa.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dotyczy wewnętrznego Regulaminu ZFŚS.
Znalazłam następujące wyjaśnienie dotyczące uprawnień z ZFŚŚ:
"Emeryt korzysta z ZFŚS u ostatniego pracodawcy…… z wyjątkiem sytuacji, gdy ponownie podejmuje zatrudnienie, czyli jeżeli emeryt podjął zatrudnienie w innym zakładzie pracy, wówczas przyjmuje się, że zyskuje on status beneficjenta ZFŚS w tym zakładzie, a traci uprawnienie do ZFŚS w zakładzie, w którym dotychczas był beneficjentem jako emeryt. Stanowisko takie przedstawił Sąd Najwyższy w uchwale z 15 listopada 1991 r. I PZP 56/91, który wskazał, iż status pracownika jest w tym wypadku "mocniejszy" od statusu emeryta. Jeżeli zaś emeryt ponownie podejmie pracę, to świadczenia przysługują mu nie z tej racji, że jest emerytem, lecz dlatego, że jest pracownikiem".
Inna Koleżanka otrzymała interpretację, że jeśli nauczyciel emeryt podejmie pracę w innej szkole, nie w tej, z której jest beneficjentem ZFŚS, to otrzymuje świadczenie zarówno jako emeryt i jako nauczyciel. Nie otrzyma jako emeryt, jeśli zawiesi emeryturę.
Co jest prawdą?
Dodam, że oba źródła jako podstawę prawną podają:
• Uchwała Sądu Najwyższego z 15 listopada 1991 r. (I PZP 56/91).
• Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. Dz.U. 2016 r. poz. 800 z późn. zm.) - art. 2 pkt 5.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowi niedowidzącemu, w normie intelektualnej można stworzyć inny szkolny zestaw podręczników niż ten, który obowiązuje w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rada Rodziców wszystkie dokumenty przechowuje w prywatnym mieszkaniu. W regulaminie RR jest zapis:
"§ 37
1. Protokoły z zebrań komisji powołanych przez Radę Rodziców stanowią dokumentację pracy Rady Rodziców.
2. Za przechowywanie protokołów z zebrań komisji odpowiedzialny jest sekretarz Rady Rodziców.
3. Sekretarz Rady Rodziców przekazuje dokumentację w ręce sekretarza nowej kadencji Rady Rodziców."
Czy jest to zgodne z prawem?
Na pismo o przekazanie dokumentacji do szkoły otrzymałam kserokopie bez poświadczenia za zgodność z oryginałem.
Ponadto RR takie same kopie (protokoły, listy obecności) przekazała Wójtowi Gminy oraz Radzie Gminy. Czy zgodne jest to z prawem oraz RODO?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Do ubiegłego roku przechodziliśmy lekarskie badania okresowe korzystając z usług lekarza medycyny pracy. Lekarz zlecał nam wykonanie morfologii, badania laryngologicznego itd. Prosił o komplet wyników, na ich podstawie (i na podstawie wywiadu lekarskiego) udzielał zdolności do pracy. W tym roku korzystaliśmy z kompleksowej usługi medycyny pracy w przychodni, bo podobno takie badanie ma się odbywać w jednym miejscu. Czy mogę prosić o podstawy prawne takiego wykonywania badań?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka złożyła pismo do dyrektora szkoły (poniżej treść), czy mam obowiązek udzielenia takich informacji nauczycielowi? Treść pisma jest następująca: „Zwracam się z uprzejmą prośbą o wydanie mi na CD oraz w formie papierowej zapisów z e-dziennika Librus poszczególnych dokumentów: przydział godzin, plan lekcji i przydział sal, moje nieobecności w pracy i zastępstwa za mnie, ogłoszenia szkolne, wiadomości wysłane do mnie i przez mnie za lata szkolne: 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019, 2019/2020”.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe