Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w związku z podpisaniem przez Prezydenta RP ustawy o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw, która przewiduje dwa stopnie awansu zawodowego: nauczyciela mianowanego oraz nauczyciela dyplomowanego z dn. 1 września 2022 r. mentorem nauczyciela początkującego może być nauczyciel mianowany, pełniący funkcję kierowniczą?
Zgodnie z art. 9ca ust. 11 Karty Nauczyciela (w brzmieniu od 1 września 2022r.) nauczycielowi odbywającemu przygotowanie do zawodu nauczyciela dyrektor szkoły przydziela spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych mentora. Mentorem nie może być nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze, z wyjątkiem przedszkoli, szkół i placówek, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a i 2, oraz szkół artystycznych, w których mentorem może być również nauczyciel mianowany lub dyplomowany zajmujący stanowisko kierownicze.
Art. 1 ust. 2 pkt 1a i 2 dotyczą :
– nauczycieli mianowani lub dyplomowani zatrudnieni na stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne, w urzędach organów administracji rządowej,
– nauczycieli zatrudnionych w:
- publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego,
- przedszkolach niepublicznych, niepublicznych placówkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz szkołach niepublicznych i niepublicznych szkołach artystycznych o uprawnieniach publicznych szkół artystycznych,
- publicznych innych formach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz niepublicznych innych formach wychowania przedszkolnego;
Nauczyciele wymienieni w tych szkołach i placówkach mogą być mentorami nawet jeśli sprawują stanowisko kierownicze – w pozostałych (np. w bibliotece terapeutycznej) nie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W roku szkolnym katecheta rozpoczął awans zawodowy w szkole podstawowej w klasach I-VI. Dekretem biskupa został przeniesiony do innej placówki. Będzie uczył religii w zespole placówek oświatowych min. gimnazjum. Jakie obowiązują go procedury w celu kontynuacji awansu zawodowego w nowej placówce?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest zatrudniony w szkole podstawowej do 31.08.2020 r. Do tego czasu odbywa staż na nauczyciela mianowanego. Po tej dacie (31.08.2020 r.) ma 7 dni na złożenie sprawozdania, a dyrektor 21 dni na wystawienie oceny za okres stażu (czy ma to być ocena cząstkowa)? Jak te daty mają się do złożenia wniosku o kontynuację stażu w nowej placówce?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 lutego 2024 r. nauczycielka rozpoczyna pracę w szkole. Jest to jej pierwsza praca w szkole – rozpoczyna przygotowanie do zawodu. Nauczycielka posiada wymagane kwalifikacje i posiada stopień awansu zawodowego. Zgodnie z art. 10 ust. 2 KN umowa o pracę ma być zawarta na czas określony na 2 lata szkolne. W związku z powyższym planuję zawrzeć tę umowę do 31 sierpnia 2025 r. Planuję dokonać ocenę pracy nauczyciela w terminie od marca 2025 r., czyli w drugim roku obywania przygotowania do zawodu. Począwszy od 1 września 2025 r. kolejne umowy będę zawierała czas określony na okres jednego roku (obejmować okresy od 1 września 2025 r. do 31 sierpnia 2026 r.; od 1 września 2026 r. do 31 sierpnia 2027 r.; od 1 września 2027 r. do 31 sierpnia 2028 r.). W okresie trwania zatrudnienia nauczycielka będzie mogła ukończyć wymagany okres stażu 3 lata 9 miesięcy, aby ubiegać się o stopień nauczyciela mianowanego, oczywiście spełniając wszystkie określone prawem wymagania. Czy moje zaplanowane działania są prawidłowe?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy organem odwoławczym od decyzji aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego jest dyrektor szkoły?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel bez przygotowania pedagogicznego, który zobowiązał się je uzyskać, może rozpocząć staż na stopień nauczyciela kontraktowego? Podjęte przez nauczyciela studia podyplomowe w celu uzyskania przygotowania pedagogicznego będą trwały dłużej niż staż na stopień nauczyciela kontraktowego, czy nauczyciel będzie mógł zatem zakończyć staż po 9 miesiącach (zanim uzyska przygotowanie pedagogiczne)? Kiedy będzie mógł złożyć wniosek o wszczęcie postepowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe