Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy rada pedagogiczna dostosowuje warunki i formy przeprowadzania sprawdzianu w formie uchwały? Czy uchwałę podejmuje się podczas zatwierdzania: koncepcji pracy szkoły, programu wychowawczego, programu profilaktycznego szkoły, szkolnego zestawu programów szkoły, szkolnego zestawu podręczników, wykorzystania wniosków z nadzoru pedagogicznego. Proszę o jasną odpowiedź dotyczącą poszczególnych w/w dokumentów. Czy wnioski z nadzoru dyrektora czy i kuratorium oraz MEN?
Kompetencje rady pedagogicznej to: a) stanowiące podejmowane jako uchwały, b) opiniujące. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy: 1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki; 2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów; 3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki; 4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki; 5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów; 6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki. Ponadto rada pedagogiczna: 1) ustala regulamin swojej działalności, 2) przygotowuje projekt statutu albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności: 1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi; 2) projekt planu finansowego szkoły lub placówki; 3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień; 4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Natomiast rada pedagogiczna, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego, wymienionych w komunikacie, wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków lub formy przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego dla ucznia, słuchacza albo absolwenta. Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie rodziców ucznia, słuchacza albo absolwenta o wskazanych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego do jego potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych. Uczeń, słuchacz albo absolwent, który w roku szkolnym, w którym przystępuje do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub egzaminu maturalnego, był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną, może przystąpić do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wynikających odpowiednio z rodzaju tych trudności, zaburzeń lub sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej.Uczeń albo absolwent, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu, może przystąpić do: 1) części pierwszej sprawdzianu, części pierwszej lub części drugiej egzaminu gimnazjalnego – w warunkach i formie dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wynikających z tego ograniczenia, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej; 2) egzaminu maturalnego, z wyjątkiem egzaminu maturalnego z języka polskiego oraz języka obcego nowożytnego – w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wynikających z tego ograniczenia, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej. Rada pedagogiczna, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego, wymienionych w komunikacie, wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków lub formy przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego. Do kompetencji rady rodziców, należy: 1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną: a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli, b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. Podsumowując: 1) rada pedagogiczna nie dostosowuje warunków i form przeprowadzania sprawdzianu, ale wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków lub formy przeprowadzania sprawdzianu, 2) jeśli uczeń w roku szkolnym, w którym przystępuje do sprawdzianu, był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną może przystąpić do sprawdzianu w warunkach dostosowanych na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej. 3) szkoła działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją pracy (uchwała), 4) kompetencja rady rodziców: 1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną: a) programu wychowawczego szkoły, b) programu profilaktyki, 5) dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w szkole przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli programy nauczania (=opinia rp), 6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły (=uchwała). Wniosków nadzoru pedagogicznego oraz MEN, ani też wniosków z nadzoru pedagogicznego dyrektora, rada pedagogiczna nie uchwala, ale ustala sposób ich wykorzystania dla doskonalenia jakości pracy szkoły (=uchwała). Minister dopuszcza do użytku szkolnego odpowiednio w szkołach podręczniki, po uzyskaniu pozytywnych opinii rzeczoznawców wyznaczonych odpowiednio przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania albo ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego z list rzeczoznawców prowadzonych przez tych ministrów (nie: dyrektor szkoły). Dyrektor szkoły, na podstawie propozycji zespołów nauczycieli, ustala: 1) zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne, 2) materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym – po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców (=opinia). W praktyce szkolnej nawet opiniowanie odbywa się w formie uchwały. Należy jednak podkreślić, że jest to wówczas jedynie forma uchwały, a nie kompetencja stanowiąca rady pedagogicznej.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 22ab, 41, 42, 43, 44zzr, 54; 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 6.08. 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, w szczególności załącznik.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można przyjąć na kontynuowanie obowiązku nauki ucznia klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej, który odebrał dokumenty z poprzedniej szkoły ponad miesiąc temu.Jednocześnie informuję, że kontynuowanie nauki będzie się odbywało w takim samym zawodzie, ale w okresie gdy uczeń nie chodził do żadnej szkoły/nie spełniał obowiązku nauki/ w obu szkołach odbyły się rady pedagogiczne zatwierdzające wyniki klasyfikacji śródrocznej, którą uczeń nie był objęty- co wpisać w ocenach półrocznych w przypadku przyjęcia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o informację o aktualnym rozporządzeniu dot. druków i świadectw wraz ze wzorami na rok 2021.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuję za odpowiedź ale chodzi właśnie o to na jakiej podstawie mogę wpisać do statutu możliwość przyjmowania innych osób niż młodzież i wychowawcy. Przecież nie ma o tym mowy w rozporządzeniu z 12 maja 2011 r. Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy piątek 8.06.2012 r. po Bożym Ciele jest dniem wolnym od zajęć, czy można go odpracować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dopuszcza się możliwość zabrania przez nauczyciela dziennika lekcyjnego do domu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe