Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w świetle obowiązujących przepisów dopuszczalne jest zatrudnienie w przedszkolu nauczyciela wspomagającego (pedagoga specjalnego) lub pomocy nauczyciela osobno dla każdego dziecka z orzeczeniem o kształceniu specjalnym? Ilu maksymalnie podopiecznych może mieć jeden nauczyciel wspomagający?
W przypadku uczniów, którzy legitymują się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego istnieje możliwość zatrudnienia dodatkowej kadry, w celu realizacji indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego (IPET).
Przykładem zatrudnionej dodatkowo kadry jest sytuacja uczenia uczęszczającego do szkoły ogólnodostępnej, który legitymuje się orzeczeniem o kształceniu specjalnym wydane ze względu między innymi na autyzm, zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone. W takim przypadku zatrudnia się dodatkowo (decyzję o takim zatrudnieniu podejmuje dyrektor szkoły) - z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego:
1. nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
2. do 31 sierpnia 2018 r. istniała możliwość zatrudnienia także asystenta nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem ale posiadającej przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć, prowadzących zajęcia w klasach I - III szkoły podstawowej, lub asystenta wychowawcy świetlicy- jednak z uwagi na uchylenie art. 15 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe (ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. tj. Dz. U. 2019, poz. 1148 z późniejszymi zmianami), taka sytuacja jest już niemożliwa.
3. pomoc nauczyciela
W przypadku, gdy kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wyżej wymienione niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, pracowników tych można zatrudnić za zgodą organu prowadzącego.
Tym samym, aby określić zakres działań dodatkowej kadry, w pierwszej kolejności z orzeczenia musi wynikać konieczność zapewnienia tejże kadry.
Zespół wydający orzeczenie wskazuje jedynie na potrzebę zatrudnienia dodatkowej kadry, np. Poprzez sformułowanie: „Należy zapewnić dziecku/ uczniowi wsparcie/ opiekę w postaci indywidualnego nauczyciela wspomagającego”. Zakres działań dodatkowego nauczyciela lub pomocy nauczyciela będzie wynikać z zaleceń zredagowanych w opinii, a uściślenie konkretnych obowiązków będzie leżało po stronie dyrektora.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoła w której funkcjonuje świetlica prowadzi dziennik zajęć zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie dokumentacji (...)? Czy można w dzienniku elektronicznym w zakładce - dodatkowe godziny wpisywać zajęcia świetlicowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych jest koniecznym warunkiem uzyskania dotacji. W przypadku Ośrodków Rewalidacyjno-Wychowawczych jest to zadanie powiatów. Czy jest możliwość, aby gmina była organem dotującym zamiast powiatu? Czy jest możliwe ewentualne porozumienie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do oddziału przedszkolnego uczęszcza dziecko 4l, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (afazja, niepełnosprawność ruchowa - niedowład kończyn). Jakie przydzielić zajęcia i jakie kwalifikacje powinni mieć nauczyciele specjaliści?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nasza szkoła prowadzona jest przez stowarzyszenie i obawiamy się, że w związku z nowelizacją ustawy o systemie oświaty będziemy mieć mało dzieci w oddziale przedszkolnym i w związku z tym mamy następujące pytania: Czy w świetle nowych przepisów dziecko pięcioletnie od września 2016 r. będzie mogło uczęszczać do oddziału przedszkolnego funkcjonującego przy szkole podstawowej i czy gmina będzie miała obowiązek przekazywania dotacji na te dzieci?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowie posiadający diagnozę intelektualną "poniżej przeciętnej" mogą być traktowani jak uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe