Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy osoba, która ukończyła studia licencjackie w WSP na kierunku pedagogika spec. zintegrowana edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna może pracować jako nauczyciel w przedszkolu?
Na podstawie § 4 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2020 r., poz. 1289) kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach posiada osoba, która ukończyła studia przynajmniej pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Nauczyciel posiada ukończony odpowiedni kierunek studiów pedagogicznych (tytuł licencjata) w specjalności zintegrowana edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, jeśli więc posiada przygotowanie pedagogiczne, może zajmować stanowisko nauczyciela przedszkola.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o interpretację sytuacji w odniesieniu do k.p.
1. Nauczyciel, pomimo obowiązku obecności na rozpoczęciu roku szkolnego (dodam, że zgodnie z planem lekcji w tym dniu nauczyciel ma zajęcia lekcyjne), nie stawił się w pracy. W uzasadnieniu poinformował, że miał wizytę lekarską i może dostarczyć zaświadczenie. Nauczyciel nie usprawiedliwił swojej nieobecności wcześniej. Czy jest to naruszenie przepisów dot. organizacji, dyscypliny pracy, nierespektowania decyzji dyrektora, gdyż dwa dni wcześniej na radzie pedagogicznej było wyraźnie to zaznaczone? Jakie konsekwencje służbowe może ponieść?
2. Nauczyciel w danym dniu ma dwie godziny lekcyjne, które rozdziela tzw. okienko. Nie realizuje drugiej godziny lekcyjnej, tylko przekazuje klasę innemu nauczycielowi. Oczywiście nie informuje nikogo z kadry zarządzającej i nie otrzymuje zgody na wyjście. Zgłasza ten fakt wyłącznie w sekretariacie. Dodam, że nauczyciel ma bezpośrednie nry telefonów do osób z kadry zarządzającej, a jedna z nich była obecna na terenie szkoły. Czy jest to naruszenie przepisów dot. organizacji, dyscypliny pracy? Jakie konsekwencje służbowe może ponieść?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący chce od 1.09.2016 r. w utworzonym nowo zespole szkół powierzyć stanowisko dyrektora na 10 miesięcy bez przeprowadzenia konkursu. Pomimo wyraźnie brzmiących przepisów prawa oświatowego, że nie wolno mu tego robić czy są jednak wyjątki?
- Mam pewien problem. Już drugi rok mam na zastępstwo za nieobecną nauczycielkę (ciąża, macierzyński i urlop) nauczycielkę (kontraktową), prawdziwą pasjonatkę, uczy przedmiotów zawodowych i do tego jest managerem hotelu (więc możliwości dla uczniów wymarzone, zajęcia w hotelu, warsztaty, itp) dzieciaki za nią przepadają. Chciałabym ją zostawić, a pożegnać się z tą co ma w lutym 2018 wrócić (ta jest przeciwieństwem, leniwa, niezaangażowana, nawet nie chce jej się wykorzystywać sprzętu, które mamy na wyposażeniu szkoły) dla uczniów to będzie szok z przestawieniem się. Ta co wraca jest również nauczycielem kontraktowym, odchodząc na L-4, a potem na macierzyński miała pełny etat. Jak to bezboleśnie zrobić, czy można coś zrobić? Zaznaczę jeszcze, że nie będę miała dla tej przychodzącej pełnego etatu. Przedmioty zawodowe w klasie IV wszystkie odbędą się w I sem, więc teraz nauczycielka zastępująca ma więcej godzin, ale są one uśrednione na cały rok szkolny (wg programu Vulcan) i trochę byłaby pokrzywdzona.
Bardzo proszę o radę.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem nauczycielem dyplomowanym i otrzymałam powołanie na wicedyrektora przedszkola. Mam zniżkę godzin pracy dydaktycznej do 12 godzin w tygodniu (praca w grupie), moje pytanie brzmi:
1. Ile w tym momencie wynosi mój dzienny czas pracy w pozostałe dni – 5 godzin jak nauczyciela, czy 8 godzin?
2. Czy wicedyrektorowi należą się płatne godziny doraźnych zastępstw w przypadku nieobecnego nauczyciela?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź - W tym roku szkolnym uruchamiamy w naszej szkole nowy kierunek policealny: technik usług kosmetycznych (symbol cyfrowy zawodu: 514207). W związku z tym muszę zapewnić kadrę w zakresie nauczania teoretycznego: podstawy anatomiczno-dermatologiczne oraz kosmetyka pielęgnacyjna i upiększająca twarzy, szyi i dekoltu i praktycznego: zabiegi pielęgnacyjne i upiększające twarzy, szyi i dekoltu. Czy w związku z tym, pierwszego przedmiotu z anatomii może nauczać nauczyciel biologii, drugiego teoretycznego nauczycielka, która jest mistrzem fryzjerstwa, ma przygotowanie pedagogiczne i jest absolwentką studiów podyplomowych: fryzjerstwo i stylizacja, w ramach których miała takie przedmioty jak: kosmetologia (10h teorii i 15 praktyki), stylizacja (20h praktyki), charakteryzacja (5h praktyki). Jak sama mówi, realizując podyplomówkę na kosmetologii, ma się praktycznie te same przedmioty (konsultowała to z uczelnią). Dodatkowo ma ukończony kurs wizażu. Próbowałem zapytać o zdanie kuratorium, ale ono twierdzi, że ocenianie kwalifikacji nauczycieli przedmiotów zawodowych leży po stronie dyrektora. I co z uprawnieniami do nauczania praktycznego. Czy wspomnianą nauczycielkę, która jest mistrzem fryzjerstwa, wystarczy wysłać na podyplomówkę z kosmetologii, by mogła prowadzić te zajęcia?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe