Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy organ prowadzący może od 1 września 2017 przenieść klasy VII do budynku gimnazjum znajdującego się w odległości ok 1km od szkoły podstawowej? W takiej sytuacji uczniów klas VII będą uczyli nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum jako uzupełnianie etatów, a nie szkoły podstawowej co z wychowawstwem i kontynuacją nauczania przedmiotów? Czy jako dyrektor szkoły podstawowej mam prawo wyboru zatrudnianych nauczycieli?
Ad. 1. Tak, organ prowadzący ustala sieć szkół, jest odpowiedzialny za tworzenie warunków do nauki uczniom zamieszkałym w jego obwodzie. Ad. 2Dyrektor szkoły w szczególności: 1) kieruje działalnością szkoły lub placówki i reprezentuje ją na zewnątrz; 2) sprawuje nadzór pedagogiczny; 3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne; 4) realizuje uchwały rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących; 5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zaopiniowanym przez radę szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę; 5a) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę; 6) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych; 7) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych; 8) stwarza warunki do działania: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły; 9) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia. Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego (nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem szkolnym). W uzasadnionych przypadkach uczeń ten, na wniosek dyrektora szkoły, może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły. Ponadto dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: 1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły; 2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły; 3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły. Dyrektor szkoły lub placówki w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą szkoły lub placówki, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim. W przypadku nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go wicedyrektor, a w szkołach, w których nie utworzono stanowiska wicedyrektora – inny nauczyciel tej szkoły lub placówki, wyznaczony przez organ prowadzący. Oznacza to, że koncepcja prowadzenia szkoły w warunkach opisanych w pytaniu jest kompetencją dyrektora.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 39.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jeżeli realizujemy modułowe nauczanie, na które składa się kilka przedmiotów, to jak je wpisywać do dziennika - tylko nazwę modułu, czy każdy przedmiot osobno i na końcu ocenę zbiorową?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy branżową szkoła niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej. Dotacje otrzymujemy z powiatu. Co miesiąc przekazujemy informację o frekwencji uczniów. Jeżeli uczeń w danym miesiącu opuści ponad 50 zajęć edukacyjnych, nie mamy płaconej za niego dotacji. Szkoła jest dzienna , przeznaczona dla młodzieży.Proszę o odpowiedz czy istnieje takie przepis , który pozwala na takie wypłacanie dotacji dla szkół? Jeżeli tak to proszę wskazać podstawę prawną
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Reprezentuję Szkołę Podstawową niepubliczną. Zgłosili się rodzice z dzieckiem narodowości hiszpańskiej, z prośbą o przyjęcie do kl. IV Szkoły Podstawowej. Trudność polega na tym, że dziecko nie zna języka polskiego, a rodzice są w Polsce na 4-letnim kontrakcie i zobowiązani są do realizacji obowiązku szkolnego przez dziecko. Jakie warunki muszę bezwzględnie spełnić, aby sprostać wymaganiom nałożonym przez prawo oświatowe, aby dziecko mogło w szkole realizować obowiązek szkolny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w związku z nowym rozporządzeniem dotyczącym sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego uczniowie mogą wybrać sobie w części III język, którego naukę rozpoczęli w gimnazjum i zdawać na poziomie podstawowym? Czy muszą zdawać egzamin (na poziomie rozszerzonym) z tego języka, który jest kontynuacją po szkole podstawowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące pracy nauczyciela (księdza). Jest zatrudniony na pełnym etacie i plan ma ułożony na 5 dni w tygodniu (placówka feryjna). Ksiądz chce, żeby ułożyć tak plan lekcji religii, aby były tylko w 4 dni. Opiera się na KN Art 42c. ust 1. Proszę mi powiedzie,ć co rozumie się przez zapis: "...wykonujący inne ważne społecznie zadania....", ponieważ ksiądz uważa, że działalność charytatywna itp., to właśnie ten zapis pasuje. Według mnie nie można tego zapisu tak komentować. Proszę o możliwie szybką odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe