Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Dziecko jest przyjmowane z urzędu do publicznej szkoły podstawowej, w której obwodzie ma miejsce zamieszkania, a do szkoły pozaobwodowej – jeśli dyrektor dysponuje wolnym...

PORADA PRAWNA

11 października 2016 Prawo oświatowe

Reprezentuję Szkołę Podstawową niepubliczną. Zgłosili się rodzice z dzieckiem narodowości hiszpańskiej, z prośbą o przyjęcie do kl. IV Szkoły Podstawowej. Trudność polega na tym, że dziecko nie zna języka polskiego, a rodzice są w Polsce na 4-letnim kontrakcie i zobowiązani są do realizacji obowiązku szkolnego przez dziecko. Jakie warunki muszę bezwzględnie spełnić, aby sprostać wymaganiom nałożonym przez prawo oświatowe, aby dziecko mogło w szkole realizować obowiązek szkolny?

Dziecko jest przyjmowane z urzędu do publicznej szkoły podstawowej, w której obwodzie ma miejsce zamieszkania, a do szkoły pozaobwodowej – jeśli dyrektor dysponuje wolnym miejscem (art. 94a ust. 1 UoSO, § 4 ust. 2 pkt 1 lub 2 rozporządzenia MEN z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, Dz. U. z 2016 r., poz. 1453). Dyrektor kwalifikuje i przyjmuje ucznia do odpowiedniej klasy na podstawie zgłoszenia lub wniosku rodziców, po zapoznaniu się z przedłożonymi przez rodziców dokumentami potwierdzającymi lata nauki za granicą (świadectwo, zaświadczenie lub inny dokument wydane przez szkołę za granicą, potwierdzające uczęszczanie ucznia do szkoły za granicą i wskazujące klasę lub etap edukacji, który uczeń ukończył w szkole za granicą, oraz dokument potwierdzający sumę lat nauki szkolnej ucznia lub pisemne oświadczenie dotyczące sumy lat nauki szkolnej ucznia, złożone przez rodzica ucznia, jeżeli ustalenie sumy lat nauki szkolnej nie jest możliwe na podstawie świadectwa, zaświadczenia lub innego dokumentu) oraz ewentualnie z uwzględnieniem wieku ucznia lub opinii rodzica ucznia wyrażonej w formie ustnej lub pisemnej., gdyby przyjęcie ucznia do danej klasy wyłącznie na podstawie dokumentów sprzeciwiało się dobru dziecka (§ 2 pkt 3, § 12 rozporządzenia). Dla dziecka, które nie zna języka polskiego, organ prowadzący publiczną szkołę organizuje w szkole dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego w wymiarze nie niższym niż 2 godziny tygodniowo. Tygodniowy rozkład oraz wymiar godzin dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego ustala, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, dyrektor szkoły, w której są organizowane te zajęcia (§ 18 rozporządzenia). Jeżeli nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne z danego przedmiotu stwierdzi konieczność uzupełnienia różnic programowych z tego przedmiotu, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole dodatkowe zajęcia wyrównawcze w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z tego przedmiotu w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Tygodniowy rozkład dodatkowych zajęć wyrównawczych ustala, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, dyrektor szkoły, w której są organizowane te zajęcia (§ 19 rozporządzenia). Łączny wymiar godzin zajęć lekcyjnych z nauki języka polskiego oraz zajęć wyrównawczych z poszczególnych przedmiotów nie może być wyższy niż 5 godzin tygodniowo w odniesieniu do jednego ucznia (§ 20 rozporządzenia). Natomiast szkoła podstawowa niepubliczna nie ma zagwarantowanych takich uprawnień – czyli środków finansowych z miasta lub gminy na dodatkowe zajęcia dla cudzoziemca, ani nie ma też obowiązku organizowania dodatkowych zajęć w wymiarze ustalonym dla publicznych szkół. Jeśli nie zagwarantuje ich osoba prowadząca, w wymiarze adekwatnym do potrzeb dziecka, co w zasadzie będzie równoznaczne z niemożliwością rzeczywistej realizacji obowiązku szkolnego, należy rozważyć odmowę przyjęcia dziecka do szkoły i pouczyć o możliwości ubiegania się o przyjęcie do szkoły samorządowej. Natomiast w razie przyjmowania dziecka do szkoły niepublicznej, należy analogicznie stosować sposób kwalifikacji ucznia do danej klasy i wymagać przedłożenia stosownych dokumentów oraz ewentualnie dodatkowego oświadczenia rodzica (§ 2 pkt 3, § 12 rozporządzenia). 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Podstawa prawna

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT