Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Reprezentuję Szkołę Podstawową niepubliczną. Zgłosili się rodzice z dzieckiem narodowości hiszpańskiej, z prośbą o przyjęcie do kl. IV Szkoły Podstawowej. Trudność polega na tym, że dziecko nie zna języka polskiego, a rodzice są w Polsce na 4-letnim kontrakcie i zobowiązani są do realizacji obowiązku szkolnego przez dziecko. Jakie warunki muszę bezwzględnie spełnić, aby sprostać wymaganiom nałożonym przez prawo oświatowe, aby dziecko mogło w szkole realizować obowiązek szkolny?
Dziecko jest przyjmowane z urzędu do publicznej szkoły podstawowej, w której obwodzie ma miejsce zamieszkania, a do szkoły pozaobwodowej – jeśli dyrektor dysponuje wolnym miejscem (art. 94a ust. 1 UoSO, § 4 ust. 2 pkt 1 lub 2 rozporządzenia MEN z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, Dz. U. z 2016 r., poz. 1453). Dyrektor kwalifikuje i przyjmuje ucznia do odpowiedniej klasy na podstawie zgłoszenia lub wniosku rodziców, po zapoznaniu się z przedłożonymi przez rodziców dokumentami potwierdzającymi lata nauki za granicą (świadectwo, zaświadczenie lub inny dokument wydane przez szkołę za granicą, potwierdzające uczęszczanie ucznia do szkoły za granicą i wskazujące klasę lub etap edukacji, który uczeń ukończył w szkole za granicą, oraz dokument potwierdzający sumę lat nauki szkolnej ucznia lub pisemne oświadczenie dotyczące sumy lat nauki szkolnej ucznia, złożone przez rodzica ucznia, jeżeli ustalenie sumy lat nauki szkolnej nie jest możliwe na podstawie świadectwa, zaświadczenia lub innego dokumentu) oraz ewentualnie z uwzględnieniem wieku ucznia lub opinii rodzica ucznia wyrażonej w formie ustnej lub pisemnej., gdyby przyjęcie ucznia do danej klasy wyłącznie na podstawie dokumentów sprzeciwiało się dobru dziecka (§ 2 pkt 3, § 12 rozporządzenia). Dla dziecka, które nie zna języka polskiego, organ prowadzący publiczną szkołę organizuje w szkole dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego w wymiarze nie niższym niż 2 godziny tygodniowo. Tygodniowy rozkład oraz wymiar godzin dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego ustala, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, dyrektor szkoły, w której są organizowane te zajęcia (§ 18 rozporządzenia). Jeżeli nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne z danego przedmiotu stwierdzi konieczność uzupełnienia różnic programowych z tego przedmiotu, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole dodatkowe zajęcia wyrównawcze w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z tego przedmiotu w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Tygodniowy rozkład dodatkowych zajęć wyrównawczych ustala, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, dyrektor szkoły, w której są organizowane te zajęcia (§ 19 rozporządzenia). Łączny wymiar godzin zajęć lekcyjnych z nauki języka polskiego oraz zajęć wyrównawczych z poszczególnych przedmiotów nie może być wyższy niż 5 godzin tygodniowo w odniesieniu do jednego ucznia (§ 20 rozporządzenia). Natomiast szkoła podstawowa niepubliczna nie ma zagwarantowanych takich uprawnień – czyli środków finansowych z miasta lub gminy na dodatkowe zajęcia dla cudzoziemca, ani nie ma też obowiązku organizowania dodatkowych zajęć w wymiarze ustalonym dla publicznych szkół. Jeśli nie zagwarantuje ich osoba prowadząca, w wymiarze adekwatnym do potrzeb dziecka, co w zasadzie będzie równoznaczne z niemożliwością rzeczywistej realizacji obowiązku szkolnego, należy rozważyć odmowę przyjęcia dziecka do szkoły i pouczyć o możliwości ubiegania się o przyjęcie do szkoły samorządowej. Natomiast w razie przyjmowania dziecka do szkoły niepublicznej, należy analogicznie stosować sposób kwalifikacji ucznia do danej klasy i wymagać przedłożenia stosownych dokumentów oraz ewentualnie dodatkowego oświadczenia rodzica (§ 2 pkt 3, § 12 rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w związku ze zniesieniem w roku szkolnym 2016/2017 sprawdzianu na zakończenie szkoły podstawowej zmienia się liczba dni wolnych do dyspozycji dyrektora, które należny podać do wiadomości do końca września?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przydzielam nagrody nauczycielom na Dzień Nauczyciela. Czy muszę opiniować na radzie pedagogicznej? Proszę o podstawę prawną i ewentualną uchwałę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto płaci za egzamin ustny na maturze w szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, dla nauczycieli z innej szkoły publicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w roku szkolnym 2019/2020 w klasie IV ze wzoru nr 44 uczniom w arkuszu ocen zakłada się też pierwszą stronę ( z danymi osobowymi), czy kontynuuje się kolejne tylko z ocenami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący zamierza utworzyć szkołę podstawową w budynku istniejącego gimnazjum, a gimnazjum przekształcić w zespół szkół. Powodem takiej decyzji jest dwuzmianowość w istniejących już placówkach oraz prognozy demograficzne, rozwój miasta i gminy. Gimnazjum ma odpowiednią bazę- dawniej była to szkoła podstawowa, klasy dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej znajdują się w wydzielonej części szkoły. Koncepcja utworzenia SP zakłada, że nabór do niej prowadzony na rok szkolny 2016/2017 odbywałby się na zasadach dobrowolności i tylko do klas pierwszych. Rekrutacja na podstawie obwodu odbywałaby się dopiero od kolejnego roku szkolnego i obejmowałaby tylko klasy pierwsze. Czyli szkoła podstawowa tworzona byłaby od edukacji wczesnoszkolnej, a dzieci w starszych klas, uczęszczające już do szkół podstawowych, kontynuowałby w nich naukę. Proszę o odpowiedź, jakie terminy obowiązują organ prowadzący w składaniu wniosku o opinię/zgodę do KO w takich warunkach, kiedy przekształcenie nie polega na tworzeniu zespołu szkół z placówek likwidowanych, zapis do szkoły odbywa się na zasadzie dobrowolności
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe