Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne  Wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r.  w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i...

PORADA PRAWNA

01 sierpnia 2011 Kadry

Czy nauczyciel posiadający kwalifikacje z terapii pedagogicznej może być nauczycielem wspomagającym w klasie integracyjnej, czy może prowadzić zajęcia z rewalidacji. Czy nauczyciel po pedagogice specjalnej w zakresie surdopedagogiki może być nauczycielem wspomagającym jeżeli nie ma już ucznia z niedosłuchem, czy może pracować w świetlicy

 Wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r.  w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia:

 

kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach średnich ogólnokształcących posiada osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia:

  1. studiów magisterskich na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
  2. studiów magisterskich na kierunku, którego zakrez określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
  3. studiów magisterskich na kierunku (specjalności) innym niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.

 

Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjach posiada osoba, która:

  1. ma kwalifikacje jak wyżej lub
  2. ukończyła:
    1. studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
    2. studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
    3. studia wyższe na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony wyżej, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.

Natomiast

kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach i szkołach podstawowych posiada osoba, która:

  1. ma kwalifikacje jak wyżej lub
  2. ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom, lub
  3. ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.

 Zatem dyrektor mając dyplom, świadectwa lub suplement do dyplomu dokonuje prównania - w zależności od typu szkoły - zapisów na wymienionych dokumentach z zakresem "nauczanego przedmiotu" lub z zakresem przydzielonych czynności i odpowiedzialności nauczycielowi.

Na tej podstawie stwierdza, czy nauczycieli w danym typie szkoły ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, czyli np. w przypadku szkoły podstawowej:
1) ukończył zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom lub

2) ukończył zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, który ponadto ukończył kurs kwalifikacyjny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.

 

W każdym jednak przypadku kierunek wykształcenia musi być zgodny zakresem nauczanego przedmiotu lub rodzajem prowadzonych zajęć - co ustala dyrektor na podstawie przedłożonych przez nauczyciela dokumentów.

 

Zatem, jeśli przydzielone przez dyrektora zajęcia odpowiadają kierunkowi wykształcenia -czyli zadania nauczyciela wspomagającego są zgodne z kwalifikacjami z terapii - dyrektor może uznać kwalifikacje. Jeśli stwierdzi, że zakres wykształcenia nie jest zgodny z zakresem przydzielonych zajęć nie uznaje kwalifikacji.

 

Zajęcia z rewalidacji są zajęciami specjalistycznymi wskazanymi w dokumencie poradni psychologiczno-pedagogicznej, zatem w zależności od treści zaleceń - prowadzą je w zasadzie nauczyciele mający kwalifikacje z oligofrenopedagogiki. Dyrekotr także na podstawie orzeczenia/opinii z poradni stwierdza, komu przydziela zajęcia rewalidacyjne.

Surdopedagog ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć z dziećmi z niedosłuchem, natomiast kwalifikacje nauczyciela wspomagającego muszą odpowiadać potrzebom grupy (w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów), do której dyrektor przydziela nauczyciela.

 

Kwalifikacje do pracy w świetlicy określa  § 24 w/w Rozporządzenia:

 

 § 24. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i nauczyciela-wychowawcy w internatach posiada osoba, która:

1) ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogikaw specjalności odpowiadajacej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne

lub

2) ukońzyła studia wyższe na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

3) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, w ktorej prowadzone są świetlica szkolna lub internat,określone w § 2—4 w/w Rozporządzenia.
Oznacza to, że nauczyciel zawsze musi mieć kwalifikacje do danego typu szkoły oraz do zajmowania konkretnego stanowiska (np. nauczyciel przyrody - w szkole podstawowej; chemii - w gimnazjum - mogą pracować w świetlicy danego typu szkoły).

Podsumowując:
Nauczyciel np. kształcenia zintegrowanego (dawniej: nauczania początkowego) nie może pracować jako nauczyciel świetlicy w gimnazjum.

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT