Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel od przedmiotów zawodowych w technikum, przedmioty ekonomiczne, zatrudniony od 1 września 2020 r., staż pracy 16 lat, ostatnie 5 lat w księgowości w urzędzie miasta, może być zatrudniony jako nauczyciel kontraktowy z art. 9a ust. 3 KN, czy musi zacząć jako stażysta? Jeśli można zatrudnić go jako nauczyciela kontraktowego, to kto wydaje mu akt nadania stopnia awansu zawodowego i jakie powinien mieć uzasadnienie ten akt? Kiedy ten nauczyciel może rozpocząć kolejny staż na stopień nauczyciela mianowanego?
Z pewnością zapytanie tyczy się interpretacji zapisu art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2215 z późn. zm.), który stanowi, że „nauczyciele akademiccy legitymujący się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej lub osoby posiadające co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy uzyskują z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole stopień nauczyciela kontraktowego”.
Przepis stawia tu dwa warunki uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole. Są to:
• przynajmniej pięcioletni staż pracy oraz
• posiadanie znaczącego dorobku.
Jeżeli chodzi o tę drugą przesłankę, to nie można uznać pięcioletniej pracy w Urzędzie Miasta za znaczący dorobek zawodowy. W orzecznictwie sądowym podkreśla się, że ów „znaczący dorobek zawodowy” powinien mieć charakter „ponadprzeciętny, znacznie przewyższający dorobek zawodowy wymagany od ogółu nauczycieli”. Osoba taka z reguły jest nagradzana, publikowana. Jednakże ocena tego, czy dana osoba spełnia kryteria zawarte w ustawie, zawsze należy do organu wydającego akt nadania stopnia, w tym przypadku dyrektora szkoły. Trzeba jednak mieć na względzie to, że działania dyrektora podlegają kontroli, m.in. kuratora oświaty, który w przyszłości, na podstawie art. 9h KN może unieważnić akt nadania stopnia awansu nauczyciela kontraktowego.
W przekonaniu opiniującego osoba, o której mowa w zapytaniu, powinna zostać zatrudniona jako stażysta i dopiero w tym roku rozpocząć staż na stopień nauczyciela kontraktowego, chyba że legitymuje się jeszcze jakimś innym dorobkiem zawodowym poza pracą w księgowości Urzędu Miejskiego. Jak wskazano powyżej, jest to kwestia indywidualna i ocenna. Jeżeli dyrektor szkoły zdecyduje się na nadanie mu stopnia, wówczas sam wydaje decyzję w tej materii.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Urodziłem się 16 lipca 1954 r. 16 lipca 2018 roku osiągnę 65 lat. Według stanu na 31 grudnia 2008 r. mam 30 letni okres składkowy , w tym 30 lat pracy w szczególnym charakterze tj. na stanowisku nauczyciela matematyki i dyrektora szkoły. Pragnę odejść na emeryturę albo w sierpniu 2018, albo z końcem maja 2019.(w czerwcu jest niekorzystnie odchodzić na emeryturę)Mam w związku z powyższym pytanie czy mogę odejść na emeryturę 31 sierpnia 2018 lub np.10 lipca 2019-przed ukończeniem 65 lat i czy ta emerytura będzie mi wyliczona według starych zasad tj.24 procent kwoty bazowej ...itd. Proszę o odpowiedź bo ZUS różnie tłumaczy. Znalazłem interpretację ,ze osoby urodzone między 1948 a 1969 mające udowodniony 30 letni okres składkowi i nieskładkowy w tym 20 lat pracy jako nauczyciel wg stanu na 31 grudnia 2008 r. mogą odejść na emeryturę naliczaną według starych zasad pod warunkiem rozwiązania stosunku pracy przed ukończeniem 65 lat-mężczyzna lub 60 lat kobieta.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka jest na zwolnieniu lekarskim od 26 września 2019 r. do 30 listopada 2019 r. poinformowała dyrektora, że wraca do pracy z dniem 1 grudnia 2019 r. Czy pracodawca może wystawić tej nauczycielce skierowanie na badania lekarskie kontrolne do lekarza medycyny pracy po zwolnieniu dłuższym jak 30 dni w czasie trwania tego zwolnienia np. 25 listopada 2019 r. , czy ten pracownik powinien je otrzymać dopiero z datą 1 grudnia kiedy już nie jest na zwolnieniu lekarskim? Jeśli ten pracownik wraca do pracy w poniedziałek i jest to pierwszy dzień po zwolnieniu lekarskim, pracodawca wręcza mu skierowanie na wykonanie badań kontrolnych to, czy ten pracownik może prowadzić zajęcia z uczniami? Co w sytuacji kiedy ten nauczyciel umówił się z lekarzem medycyny pracy na badania dopiero np. 3 grudnia 2019 r. (decyzja lekarza wcześniej nie ma możliwości przyjęcia tego pracownika), a lekarz dał mu skierowanie na badania do specjalisty i te badania trwają ok. 2 tygodni, czy nauczyciel ten powinien znajdować się w szkole (w godzinach swoich lekcji np. poniedziałek 6 godzin, wtorek – 4 godziny itd.) w pokoju nauczycielskim? Czy wynagrodzenie przysługuje w 100% płatne? Nauczycielce tej skończyły się badania okresowe 15 października 2019 r. kiedy jest na zwolnieniu lekarskim, czy dyrektor kierując tego pracownika na badania po zwolnieniu lekarskim powinien zaznaczyć również na skierowaniu badania okresowe ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel, który został zatrudniony na czas nieobecności pracownicy (przebywającej na urlopie macierzyńskim, a w chwili obecnej przebywa na urlopie uzupełniającym, następnie planuje urlop wychowawczy) otrzymał powołanie do zawodowej służby z dniem 1.04.2020 r.
Czy pracownik ten pozostaje nadal w stosunku pracy i do jakiego czasu?
Czy pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za m-c kwiecień?
Czy jest uprawniony do otrzymania dodatkowych świadczeń w tym momencie, tzn. np. odprawy dwutygodniowej, czy ekwiwalentu za urlop?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację o nowy wzór świadectwa pracy
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 12 listopada 2014 Kadry Nauczyciele, którzy pracują na cały etat, godziny nauczania indywidualnego wykazują jako ponadwymiarowe. Jak potraktować godziny nauczania w przypadku dopełnienia pensum nauczyciela, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy? Zarówno nauczyciele, którzy mają pełny etat, jak i ci pracujący w niepełnym wymiarze czasu pracy mogą mieć przydzielane godziny ponadwymiarowe. Nie istnieje zakaz wliczania godzin nauczania indywidualnego do etatu nauczycieli, ale też nie w każdym przypadku te godziny mogą stanowić uzupełnienie wymiaru zajęć nauczyciela. Kiedy można przydzielić godziny ponadwymiarowe? Warunki przydzielania godzin ponadwymiarowych reguluje przepis art. 35 w związku z art. 42 ust. 5a Karty Nauczyciela (dalej: KN). Jednocześnie art. 35 KN stanowi, że przydzielanie godzin ponadwymiarowych możliwe jest jedynie w szczególnych przypadkach podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania. Jeśli nauczanie indywidualne nie odbyło się, to nie można uznać, że godzina ponadwymiarowa się odbyła. Godziny nauczania indywidualnego należy wpisać do arkusza organizacyjnego Jeśli wiadomo z góry, że godziny nauczania indywidualnego zostaną przyznane na cały rok szkolny (lub etap edukacyjny), powinny one być umieszczone w arkuszu organizacji szkoły w przypadku uzupełniania nimi tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Poświadcza to orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie nauczania indywidualnego. W innych przypadkach nauczanie indywidualne nie może stanowić uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Nauczanie indywidualne przyznane na cały rok szkolny zwiększa pensum Nauczanie indywidualne nie powinno być wliczane do obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela, gdy nie jest przyznane na cały rok szkolny i nie stanowi uzupełnienia etatu. W takiej sytuacji godziny nauczania indywidualnego są realizowane jako godziny ponadwymiarowe. Natomiast jeśli jest nauczanie indywidualne jest przyznane na cały rok szkolny, stanowi to podstawę do zwiększenia pensum nauczyciela. Jeśli nauczanie indywidualne realizowałby nauczyciel, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy, to przydzielenie mu godzin nauczania indywidualnego w pierwszej kolejności byłoby podstawą do zmiany umowy o pracę i zwiększenia godzin pensum. Podstawa prawna • Ustawa z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela 18 sierpnia 2016 Kadry W szkole pracują nauczyciele w niepełnym wymiarze godzin. W trakcie roku szkolnego przyznawane jest nauczanie indywidualne. Czy przyznanie im dodatkowych godzin wymaga zmiany umowy, czy można godziny wykazywać jako ponadwymiarowe? W przypadku nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze nie można mówić o godzinach ponadwymiarowych. Takiego godziny można przydzielić tylko nauczycielom, którzy są zatrudnieni w pełnym wymiarze. Jeżeli w trakcie roku szkolnego pojawiają się wolne godziny, np. nauczania indywidualnego, należy przyznać je nauczycielom niepełnozatrudnionym w formie aneksu do umowy o pracę, zwiększającego okresowo wymiar zatrudnienia (podając okres, na który zwiększa się wymiar i przyczynę, aby z treści dokumentu jasno wynikało, że zwiększenie spowodowane jest potrzebą nauczania indywidualnego). Która informacja/porada jest prawdziwa?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe